ارز مسافری محدود و گران شد

 معاونت ارزی بانک مرکزی با بازنگری در مجموعه مقررات ارزی فروش ارز مسافری را محدود به یک بار در سال کرد. همچنین ارز مسافرتی با نرخ بازار فرعی عرضه می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه ای از روز چهارشنبه به بانک‌ها از آنها خواست ارز مسافری تا سقف ۲۰۰۰ دلار را با قیمت بازار فرعی به مسافران خارج از کشور بفروشند. منظور از بازار فرعی بازاری است که در برگیرنده مناطق آزاد است و بانک مرکزی نرخ ارز در این محدوده را با نرخی نزدیک به بازار آزاد عرضه می‌کند؛ بنابراین گزارش دلار مسافری روز پنج‌شنبه با نرخ ۱۱۸۰ تومان در اختیار مسافران قرار گرفت و روز گذشته نیز این رویه ادامه یافت. همچنین مقرر شده است که دلار مسافری که تاکنون به طور مرتب در اختیار مسافران خارج از کشور قرار می‌گرفت، به یک بار در سال محدود شود. در اساس مقررات جدید کارت اعتباری ارزی نیز که تاکنون تا سقف ۵ هزار دلار به نرخ رسمی (مرجع) در اختیار متقاضیان قرار می‌گرفت، از این پس به صورت یورویی و با نرخ بازار فرعی ارائه می‌شود.
افزایش ۱۱۰ تومانی قیمت دلار مسافری از روز پنج‌شنبه در حالی است که معاون ارزی بانک مرکزی در تازه‌ترین سخنان خود از عدم اراده این بانک برای افزایش قیمت‌ها سخن گفته است.


فروش ارز مسافری به نرخ بازار فرعی برای مسافران مسافرت‌های هوایی خارج از کشور (به‌جز عراق و سوریه) تا سقف ۲۰۰۰ دلار یا سایر ارزها به نسبت ۲۰۰۰ دلار آمریکا است که البته بانک مرکزی ترجیح می‌دهد بیشتر دلار را به این شکل به بازار تزریق کند. بانک مرکزی در کنار بازنگری در مقررات مربوط به ارز مسافری در دیگر سرفصل‌های مقررات ارزی کشور نیز بازنگری کرده است.
صعود بی‌توقف قیمت‌ها در بازار ارز
بانک مرکزی گرچه در مقررات جدید خود، قیمت ارز مسافری در قالب ارز بازار فرعی افزایش داد، اما در بازار رسمی نرخ مرجع برخی ارزها را کاهش داد. بر این اساس قیمت دلار مرجع با ۵ ریال کاهش به ۱۰۷۰ تومان رسید. در عین حال قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد با ۱۰ تومان افزایش دیروز به ۱۳۰۰ تومان رسید. از این رو شکاف قیمت دلار رسمی و غیر‌رسمی دیروز به ۲۳۰ تومان رسید. قیمت خرید دلار نیز در بازار دیروز به ۱۲۹۵ تومان رسید. این شرایط در حالی است که برابری دلار در مقابل ۷ ارز عمده جهان افت داشته است. برابری یورو به دلار در روز‌های اخیر به ۴۲/۱ رسیده است.
برگزاری اجلاس رهبران اروپا و توافق هر چند پر چالش بر سر عمده برنامه‌های نجات مالی در این قاره موجب افزایش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا شد. از این رو در بازار داخلی قیمت یورو با ۳۲ تومان افزایش تا رکورد بی‌سابقه ۱۸۳۲ تومان بالا رفت. قیمت خرید آن نیز در تابلو صرافی‌ها ۱۸۲۴ تومان اعلام شد. قیمت پوند انگلیس نیز با ۱۶ تومان افزایش دیروز نیز گران‌تر شد و به رکورد تازه ۲۰۸۵ تومان رسید. صرافان پوند انگلیس را دیروز به نرخ ۲۰۷۰ تومان از مردم خریدند.
هر یکصد ین ژاپن نیز با ۳۷ تومان افزایش به نرخ فروش ۱۷۰۰‌تومان رسید. ریال عربستان نیز در این بازار با ۲ تومان افزایش قیمت تا ۳۴۵ تومان بالا رفت. دلار کانادا و لیر ترکیه نیز دیروز هر یک ۵ تومان افزایش قیمت داشته و به ترتیب ۱۳۰۵ تومان و ۷۴۰‌تومان فروخته شدند. دلار استرالیا هم با ۲۶ تومان افزایش قیمت روز گذشته تا ۱۳۸۵ تومان گران شد.
افزایش ۱۱ هزار تومانی قیمت سکه
به دنبال افزایش قیمت ارز در بازار، قیمت سکه و طلا در بازار داخلی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفته و با ۱۱ هزار تومان افزایش تا ۵۸۸ هزار تومان بالا رفت. روز گذشته قیمت خرید سکه نیز با ۶ هزار تومان فاصله ۵۷۸ هزار تومان در ستون خرید تابلو سکه‌فروشان درج شد. در بازار سکه روز گذشته قیمت سکه طرح قدیم با ۱۰ هزار تومان افزایش به ۶۰۰ هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه نیز با ۸ هزار تومان افزایش به ۲۷۵ هزار تومان رسید. در بازار دیروز ربع سکه نیز ۳ هزار تومان افزایش یافت و به نرخ ۱۴۸ هزار تومان به متقاضیان عرضه شد. قیمت خرید و فروش سکه گرمی هم به ترتیب ۷۲ هزار تومان و ۷۷ هزار تومان شد.
در بازار طلا نیز قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار با ۴۵۰۰ تومان افزایش تا ۲۳۳ هزار تومان بالا رفت تا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت، پس از ۲ ماه دوباره به مرز ۵۴ هزار تومان برسد.
سکه‌های دولتی هم گران‌تر شدند
دیروز در اولین روز کاری هفته بانک مرکزی قیمت سکه بهار آزادی را با ۵۲۰۰ تومان افزایش به ۵۷۸ هزار و ۲۴۰ تومان رساند. نیم سکه دولتی نیز ۳۱۲۰ تومان افزایش قیمت داشت و ۲۶۹ هزار و ۳۶۰ تومان تعیین شد. در عین حال قیمت ربع سکه و سکه گرمی دولتی بدون تغییر به ترتیب ۱۴۵ هزار و ۶۰۰ تومان و همچنین ۷۳ هزار و ۸۴۰ تومان باقی .
طلا در بازار‌های جهانی
قیمت طلا در بازار‌های جهانی در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۷۴۳ دلار بسته شد که نسبت به نرخ غروب جمعه به وقت تهران نوسان چندانی نداشت. خرید عمده و نگاه سرمایه‌گذاران به متغیرهای اقتصاد آمریکا در هفته پیش رو مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار ارز و طلا خواهد بود.
هولوگرام برای طلافروشان
در تازه‌ترین ابتکار، اتحادیه طلا و جواهر تهران از واحد‌های سکه فروش تحت حاکمیت خود خواسته است که واحد‌های دارای مجوز از این اتحادیه با تحویل گرفتن نوعی هولوگرام از این اتحادیه، ضمن چسباندن آن روی کارت واحد صنفی خود، سکه را در کنار آن پلمب کرده و به مشتریان خود بفروشند. این اقدام که با انتقاد برخی از واحد‌های سکه فروش مواجه شده است، از نظر برخی به معنی ایجاد شدن زمینه اختلاف قیمت در اقلام سکه در بازار شده و خود موجب رانت را فراهم می‌سازد. به گفته برخی از کارشناسان و فعالان بازار، این کار باعث می‌شود که سکه‌های موجود در بازار با توجه به این هولوگرام قیمت‌گذاری شده و علاوه بر عواملی چون تاریخ گذشته، طرح قدیم و جدید و امثال آنها، زمینه رانت‌خواری در بازار سکه بیش از پیش گسترش یابد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.