اسناد توطئه‌های آمریکا را در دادگاه مطرح می‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نامه‌ای که روز گذشته ایران به دبیرکل سازمان ملل نوشته است گفت: پیش از این نیز نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشته بودیم، اما این بار نامه‌ای به دبیرکل نوشتیم و در آن اعتراض‌مان نسبت به توطئه‌های آمریکا که مستند نیز است را اعلام کرده‌ایم و در زمان محاکمه و دادگاه اسناد را مطرح می‌کنیم. در حال حاضر محتوای اسناد را می‌توانیم اعلام کنیم اما خود اسناد را در دادگاه به عنوان سند مطرح خواهیم کرد.

به گزارش دانش روز به نقل از ایسنا، علی‌اکبر صالحی که در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه بروندی سخن می‌گفت در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد گزارش آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌یی ایران گفت: ‌مدتی است جنجال تبلیغاتی به راه افتاده است که قرار است آژانس مستنداتی در گزارشات آینده خود منتشر کند که از دید آژانس بیانگر فعالیت‌های موشکی ایران است. قبلا هم این موضوع مطرح بوده است و مستندات این چنینی را به گونه‌ای عنوان کرده بودند. جمهوری اسلامی ایران پاسخ لازم را داد و در ۱۱۷ صفحه به عنوان مطالعات ادعایی آن را ارائه داده بود. معتقدم این مستندات بدون اصالت است، اما اگر اصرار دارند آن را منتشر کنند مرگ یکبار شیون یکبار.

صالحی ادامه داد: ما دراین باره مشکلی نداریم ما بارها اعلام کرده‌ایم مستندات آنها مستنداتی بی‌پایه و اساس است مثلا برخی می‌توانند پول جعل کنند اما به هر حال جعلی است؛ مستندات نیز این گونه است. مانند یک فیلم سینمایی است که ابتدا و انتهایش به هر حال انسجامی دارد. فیلم داستانی را ارائه می‌دهد و کسی که آن را می‌بیند تناقضی در آن فیلم نمی‌بیند اما باید در نظر داشت به هر حال این یک فیلم است و پس از دو ساعت پایان می‌یابد و امری خیالی است. ما به مستندات این گونه نیز عادت داریم. قبلا نیز آمریکا سندی به این شکل به عنوان فضاحت نیجر مطرح کرده بود که وزیر وقت امور خارجه آمریکا در سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل این سند را ارائه کرد و گفت در این مکان امضای نخست‌وزیر نیجر وجود دارد و سند تمام شکل و شمایل یک سند را داشت. حتی امضای نخست‌وزیر نیجر را نیز ظاهرا داشت به همین بهانه آنها به عراق حمله کردند و پس از کشتن دهها هزار نفر مردم بیگانه مکشوف شد که این سند جعلی بوده است و وزیر وقت خارجه آمریکا عذرخواهی کرد اما چه فایده.

صالحی گفت: پس از اینکه این همه انسان‌های بی‌گناه به مسلخ رفتند عذرخواهی چه تاثیری دارد.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: از این به بعد نیز آنها همچنان اسنادی منتشر خواهند کرد و یا خواهند گفت می‌خواهیم منتشر کنیم.

وی تاکید کرد: اگر واقعا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آژانسی بی‌طرف است باید راههای خود را به صورت حرفه‌ای پیش ببرد. نباید تحت فشار دیگران کار انجام دهد آن زمان که من در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نماینده دائم ایران فعالیت می‌کردم مواردی از جانب کشورهای دیگر مانند کره‌جنوبی بود که ثابت شده بود حتی تا ۷۰ درصد غنی‌سازی انجام داده بودند و به صورت کاملا محرمانه بدون اینکه چارچوب پادمان آژانس را رعایت کرده باشند، اما به هر حال به خاطر مسائل سیاسی و به صورت فوری این پرونده را بستند.

وی گفت: نیست کشوری که در دنیا وجدان آگاه و بیداری داشته باشد و نداند فشاری که به ایران می‌آید علی‌رغم همه همکاری‌هایی که با آژانس در طول ۱۰ سال گذشته داشتیم فشار سیاسی است. موضوع هسته‌یی ایران موضوع تکنیکی و یا حقوقی نیست بلکه کاملا سیاسی است. زیرا اگر تکنیکی و حقوقی بود تمام جوانب امر روشن است.

صالحی گفت: بازرسان بومی در ایران وجود دارند که هر دو هفته یک بار البته عوض می‌شوند، اما به هر حال در ایران مقیم هستند. آنها می‌توانند به صورت سرزده به تاسیسات هسته‌یی ایران سر بزنند خودشان اعلام کرده‌اند هیچ کشوری مانند ایران تا کنون با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همراهی و همکاری نکرده است اینها مواردی است که خودشان اعلام کردند چگونه شد زمان آقای البرادعی خود آژانس در گزارشش اعلام می‌کرد ما از اصالت این اسناد مطئمن نیستیم. این عین عبارتی است که آن زمان می‌نوشتند اما یکباره پس از تغییر مدیرکل گویی آژانس تغییر رویه سیاسی داده است ضمن اینکه این عبارت را برداشته‌اند مدعی هستند که می خواهند اسنادی را نیز منتشر کنند. خوب منتشر کنید ما که حقایق را می‌دانیم. حقایق را منتشر کنند تا ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: آیا آنها در آینده به عنوان آژانس تحت فشار برخی قدرت‌های خارجی زیر سوال نخواهند رفت درست در زمانی که غربی‌ها قطعنامه‌ حقوق بشر را علیه ایران به صورت ناجوانمردانه و بدون هیچ مبنایی مطرح می‌کنند با فشاری که به آژانس می‌آورند خواسته‌اند جبهه دیگری را علیه ایران با عنوان فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز ایران باز کنند و جبهه سوم مضحک دیگری با عنوان اینکه ایران در تروریسم بین‌الملل حضور دارد و برای قتل یک سفیر در واشنگتن برنامه‌ریزی می‌کند. اینها نیاز به تحلیل سیاسی ندارد و حتی یک فرد با حداقل اطلاعات سیاسی نیز به این تحلیل می‌رسد که هجمه غرب علیه ایران از سه جبهه هجمه‌ای است برای اینکه ایران را تحت فشار قرار دهند تا در مدار سیاسی آنها قرار گیرد.

صالحی تاکید کرد: بارها اعلام کرده‌ایم اگر قرار بود در مدار سیاسی آنها قرار بگیریم دهها سال پیش قرار می‌گرفتیم نیاز نبود ۳۰ سال هزینه بدهیم. ما به اصول سیاسی بین‌المللی خود پایبند هستیم و آمادگی داریم هر هزینه‌ای که نیاز داشته باشد که به آن اصول پایبند باشیم را پرداخت کنیم و یقینا دیر یا زود حق نمایان خواهد شد و روسیاهی بر کسانی خواهد ماند که این اباطیل و ادعاهای نادرست و بی‌پایه و اساس را سناریوسازی می‌کنند و زمینه این ادعاها را فراهم می‌کنند.

وی گفت: آنها چون قدرت رسانه‌ای دارند ممکن است برای مدتی افکار عمومی خود را به سمت‌شان جلب کنند اما با پیشینه سویی که دارند مردم متوجه می‌شوند و افکار عمومی جهان و وجدان بیدار جهان در می‌یابد که کسی که دیگران را متهم به تروریست می‌کند خود ایجاد کننده تروریست بوده است آنکه دیگران را متهم به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی می‌کند و یا نیت استفاده از‌ آنها را می‌کند خود از سلاح کشتار جمعی در هیروشیما وناکازاکی استفاده کرد. آن کس که مدعی است ایران حقوق بشر را زیرپا گذاشته است خود دارای پرونده عریض و طویلی مانند گوانتانامو و ابوغریب است که همین دو مورد صرف‌نظر از زندان‌های مخفی در اروپا و مسائل دیگر کافی است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این بسیار عجیب است که کسی که خود متهم است برای برون رفت از آن دیگران را متهم می‌کند دزد می‌گوید آی دزد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ما آنقدر صبور هستیم که در این مورد صبورانه عمل کنیم. کشور ایران کشوری نیست که ۲۰ سال یا ۵۰ سال پیش ایجاد شده باشد. بسیاری از کشورها همین چند دهه اخیر ایجاد شده‌اند ما ریشه در تاریخ داریم و می‌دانیم چگونه این مسائل را مدیریت کنیم با صبر و حوصله و هوشمندی از این مراحل عبور خواهیم کرد البته یقینا تلاش آنها نیز این خواهد بود که از هر طریقی ما را تحت فشار قرار دهند اما ما با درایت و توکل به خداوند و پشتیبانی ملت عزیزمان و وحدت و انسجام بار دیگر نشان خواهیم داد تلاش‌های متخاصم دشمن به سنگ خواهد خورد و با بن‌بست روبرو خواهد شد.

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.