بازار آتی در انتظار پیش فروش سکه

بازار قیمت‌های خود را اصلاح می‌کند؟
ثبات برای طلای جهانی در کوتاه‌مدت و افزايش در بلندمدت
نوسان قیمت‌ها همچنان ادامه دارد، اما معامله‌گران در انتظار سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت در خصوص اجرای طرح پيش‌فروش‌ها و تصمیم‌گیری‌های جدید ارزی هستند.

مبادلات روز شنبه قراردادهای آتی سکه اگر‌چه با نوسان رو به پایین اندکی دنبال شد؛ اما در عصر همان روز افزایش محسوسی را نیز تجربه کرد، البته یکی از دلایلی که بازار قراردادهای آتی را نیز به حرکت درآورد تغییرات بازار ارز و سکه نقدي بود، این در شرایطی است که پیش‌بینی‌ها از قیمت سکه نیز کاهشی بود.
اعتقاد عموم بر این است که بازار بی‌حباب سکه در انتظار پیش فروش‌ها است و در آن موقع می‌توان شاهد تغییرات اساسی در روند دادوستدها بود، اما باید به این نکته مهم پافشاری کرد که بازار قراردادهای آتی سکه هیجان زده شده و همه این اتفاقات باعث شد همه سررسیدها در بازار قراردادهای آتی با ریزش محسوسی همراه شود.
ناگفته نماند اگر چه اجرای طرح پیش فروش‌ها یک عامل اساسی در تغییرات بازار خواهد بود و حتی ممکن است به تبع از این طرح، قیمت‌ها با کاهش قابل‌توجهی مواجه شود؛ اما سطح تقاضای موجود در بازارها و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال که با افزایش میزان نقدینگی‌ها رو به رو می‌شود روی تغییرات قیمتی تاثیر گذار خواهد بود. به نظر می‌رسد نباید از این نکته غافل بود که میزان حجم نقدینگی‌های سرگردان در دست مردم (که با توجه به سیاست‌های دولت و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و گمانه‌زنی‌ها در خصوص فاز دوم قانون هدفمندی به افزایش حجم نقدینگی‌های سرگردان دامن زده است) به قدری است که شاید از کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها در روزهای پایانی سال جلوگيري کند، اما در هر حال تجربه ثابت کرده همزمان با اجرای طرح پیش فروش‌ها، قیمت‌ها کاهش معناداری را تجربه کرده و این در حالی است که سیاست‌های در نظر گرفته شده بانک مرکزی و دولت روی وضعیت فعلی تاثیرگذار است و می‌تواند نقش مهمی در افت و خیز بازار داشته باشد.
البته انتشار اخبار و گزارش‌های منتشر شده در خصوص عوامل برونزای سیاسی همچون «تقدیم لایحه بودجه دولت در هفته اول اسفندماه» باعث شده بازار در مسیر نزولی قابل‌انتظاری در حرکت باشد. با تمام این اوصاف نباید به شرایط کنونی و اخباری که در آینده در خصوص مسائل سیاسی و اقتصادی منتشر می‌شوند بی‌توجه بود، زیرا هر گونه خبر یا گزارش می‌تواند وضعیت فعلی را تغییر دهد.
اغلب تحلیل‌ها از بازار در روزهای آینده به برنامه‌ریزی‌های دولت در خصوص تزریق ارز یا اجرای طرح پیش فروش سکه برای کنترل قیمت‌ها بستگی دارد، این در حالی است که اخبار و گزارش‌های برونزای بازار که بیشتر در حوزه سیاسی منتشر می‌شوند می‌تواند از نظر روانی روند دادوستدها را تحت‌تاثیر قرار دهد.
البته این روال در بازارهای داخلی در حالی ادامه دارد که در بازارهای جهانی پیش‌بینی‌ها متفاوت است، اما اجماع عموم بر این است که تا زمانی كه موضوع کنترل نرخ تورم در دستور کار دولت‌ها باشد و آنها بتوانند از افزایش نرخ تورم جلوگیری کنند چه بسا روی آوری سرمایه‌گذاری و سمت و سو پیدا کردن نقدینگی‌ها به سمت بازارهای کالایی دیگر همچون کشاورزی بیشتر باشد. البته ثبات روند قیمت‌ها در همان محدوده فعلی در حالی برای کوتاه‌مدت پیش‌بینی می‌شود که براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته و تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال موجود، میانگین قیمت طلا در سال‌جاری میلادی در محدوده بیشتری از قیمت کنونی قرار مي‌گيرد. در عین حال که برخی از میانگین قیمت طلا در مرز بیشتر از یک هزار و 700 دلار به ازای هر اونس خبرداده‌اند، برخی دیگر مدعی این هستند که قیمت‌ها به بالای مرز یک هزار و 900 دلار خواهد رسید و دلیل آن را ناشی از سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی همچون تزریق نقدینگی‌ها به تناسب وضعیت رکودی کنونی اقتصاد و بازارهای جهان می‌دانند.
با این وجود، از امروز بازار قراردادهای آتی سکه در حالی مبادلاتش را از سر خواهد گرفت که ادامه اصلاح قیمت‌ها کماکان قابل پيش‌بيني است، اما شرایط برای خرید نیز همچنان وجود دارد، زیرا به‌دليل ابهام از وضعیت آینده و ترديد معامله‌گران برای جابه‌جایی موقعیت‌های فروش و خرید نمی‌توان به راحتی به پیش‌بینی‌های انجام شده کاملا اعتقاد داشت.
قیمت سکه آتی روز شنبه در محدوده زیر 3 درصد دنبال شد؛ به طوری که سکه سررسید بهمن ماه با کاهش 28/0 درصدی در مبادلات صبح و افزایش 59/1 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و 465 هزار تومان تا یک میلیون و 492 هزار تومان، سررسید اسفندماه با کاهش 32/2 درصدی در محدوده یک میلیون و 525 هزار تومان تا یک میلیون و 558 هزار تومان و سررسید فروردین ماه با کاهش 47/0 درصدی در مبادلات صبح و افزایش 75/1 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و 590 هزار تومان تا یک میلیون و 625 هزار تومان قرار گرفت. تعداد موقعیت‌های تعهدی باز در سررسیدهای بهمن و اسفندماه نیز افزایشی، اما در سررسیدهای فروردین ماه کاهشی بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *