برنامه ارتش برای حضور در مرزهای آبی آمریکا

دنیای اقتصاد- مجید اعزازی: فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد که این نیرو قصد دارد در نزدیکی مرزهای آبی آمریکا حضوری«قدرتمندانه» داشته باشد. پیش از این، سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در واکنش به اظهار تمایل ارتش آمریکا به برقراري خط تلفن اضطراری( تلفن قرمز) با ایران گفته بود: ما هر موقع به خلیج مکزیک برویم با آمریکا ارتباط مستقیم برقرار مي‌کنیم.

حدود یک هفته پیش، مایكل مولن، ريیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با بیان اینكه «نبود هرگونه رابطه‌ای بین دو دولت ایران و آمریكا می‌تواند مشكل‌ساز باشد»، گفته بود: «حتی در تیره‌ترین روزهای جنگ سرد، امكان گفت‌وگو و تماس میان رهبران آمریكا و اتحاد شوروی برقرار بود».
اگر چه مي‌توان نگرانی مقامات نظامی آمریکا را نسبت به احتمال برخورد قایق‌های تندرو ایران با ناوهای آمریکا در خلیج فارس مرتبط دانست، اما هدف اصلی این مقامات از ایجاد شرایطی مانند دوران«جنگ سرد» و تداعی تقابل مسکو- واشنگتن روشن نیست.سابقه وجود خط تماس اضطراری یا همان تلفن قرمز، همان طور که مولن گفته است، به زمان جنگ سرد برمی‌گردد، دورانی که جهان دوقطبی بود و دو قدرت اتمی آمریکا و شوروی هر یک رهبری یکی از این قطب‌ها را به عهده داشتند. آمریکا رهبر بلوک غرب بود و اتحاد جماهیر شوروی رهبر بلوک شرق. در چنین دورانی بود که خط تلفن قرمز، بین رهبران شوروی و آمریکا برقرار شده بود. دورانی که آبستن حوادث اتمی بزرگی بود و هر لحظه امکان داشت یکی از این دو قدرت اتمی برای حفظ قلمروی خود به دیگری حمله اتمی کند. از همین رو بود که دو طرف بر آن شدند تا با برقراری این خط تلفن از چنین حوادثی جلوگیری کنند.
بر این اساس، ششم آوریل 1963 نماینده شوروی در كنفرانس خلع سلاح ژنو اعلام کرد كه «نیكیتا خروشچف» با استقرار چنین خط مستقیمی بین مسكو و واشنگتن موافقت كرده است؛ ایجاد خط تلفن تصویری [فکس] توسط «جان اف كندی» پیشنهاد شده بود تا به‌این ترتیب، خطر جنگ توسط یك حادثه ناخواسته از بین برود. در آن زمان پذیرفتن تلفن قرمز توسط كرملین، رهبران آمریكا را بسیار خشنود كرد.این خط تماس بحرانی اما چند بار از بروز حوادث بزرگ جلوگیری کرد و به کار آمد. نخستین بار در سال 1967 و در خلال جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل مورد استفاده رهبران آمریکا و شوروی قرار گرفت. استفاده از این خط تماس بحرانی در جنگ بین هند و پاکستان در سال 1971، در جنگ 1973 اعراب و اسرائیل، در سال 1979 و حمله شوروی به افغانستان، در بحران‌های لهستان و لبنان نیز بارها مورد استفاده رهبران آمریکا و شوروی قرار گرفت و از احتمال وقوع حادثه‌اي عمدتا اتمی در این درگیری‌ها جلوگیری کرد.
استقبال احمدی نژاد از تلفن قرمز
طی روزهای اخیر و در خلال حضور محمود احمدی نژاد رییس‌جمهور در نیویورک، برخی رسانه‌های آمریكایی از تمایل دولت آمریكا برای ایجاد یك خط ارتباط ویژه مستقیم نظامی با ایران پس از یكسری تقابلات نزدیك میان نیروهای ایران و آمریكا در خلیج فارس، خبر داده بودند.احمدي‌نژاد اما در كنفرانس خبري با رسانه‌ها و مطبوعات بين‌المللي در نیویورک در پاسخ به سوال آسوشيتدپرس مبني بر اينكه آيا ايران حاضر است يك خط ارتباط اختصاصي با آمريكا به منظور جلوگيري از رويدادهاي احتمالي نيروهاي نظامي در خليج‌فارس ايجاد كند؟ اظهار کرده بود: ايران از هر تدبيري كه مانع از برخورد شود استقبال مي‌كند؛ البته ضرورتي هم به برخورد نيست؛ اما شايد بهترين و اصلي‌ترين راه‌حل اين باشد كه نيروهاي بيگانه خليج‌فارس را تخليه كنند؛ چرا كه هيچ ضرورتي براي حضور نيروهاي ناتو در خليج فارس وجود ندارد و ملت‌هاي منطقه قادر هستند امنيت اين حوزه را به طور كامل برقرار كنند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی نژاد افزوده بود: قاطعانه اعلام مي‌كنيم كه اگر نيروهاي ناتو، آمريكا و انگليس از منطقه خارج شوند، ايران و كشورهاي حوزه خليج‌فارس مي‌توانند امنيت انرژي را در خليج‌فارس به طور كامل تامين كنند.
ارتش به اقیانوس اطلس مي‌رود
اینک اما فرمانده نيروي دريايي ارتش ايران از برنامه اين نيرو براي حضور در اقيانوس اطلس خبر داده و گفته است:‌ همان‌گونه كه استكبار جهاني در نزديك مرزهاي آبي ما حضور دارد، ما هم با كمك سربازان ولايي اين نيرو در نزديكي مرزهاي آبي آمريكا حضور قدرتمندانه خواهيم داشت. به گزارش ايرنا، امير دريادار حبيب الله سياري، فرمانده نيروي دريايي ارتش اظهار کرده است: حضور ناوگروه‌هاي متعدد ايران در خليج عدن و درياي سرخ و اخيرا حضور زيردريايي جمهوري اسلامي ايران در درياي سرخ باعث افتخار و عزت مردم ايران و ديگر كشورهاي مسلمان منطقه است. وي افزوده است:‌ بحث حضور نيروي دريايي ارتش ايران در آب‌هاي آزاد به اين مناطق ختم نمي‌شود؛ بنابراين ما بايد قدرت حضور در تمام آب‌هاي آزاد را داشته باشيم. فرمانده نيروي دريايي ارتش همچنین اعلام كرده است: ‌توان دريانوردي ايران رشد چشمگيري داشته است. او ادامه داد: حتي در روزهاي بسيار دشوار زمان جنگ سرد ما با اتحاديه شوروي تماس داشتيم. مولن گفت: بنابراين در صورتي كه مساله‌اي اتفاق بيفتد ما مطمئن هستيم كه عملا هرگز نمي‌توانيم كاري را به صورت خوب و آن طور كه بايد انجام بدهيم، از اين رو اشتباهاتي در داوري‌ها صورت خواهد گرفت كه بسيار خطرناك خواهد بود. روزنامه‌ وال استريت چند روز پيش اعلام كرده بود كه نظاميان آمريكايي قصد ايجاد «تلفن قرمز» با تهران را دارند كه تا به الان اين مساله در حد يك طرح است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *