جامعه در لبه پرتگاه فروپاشی اخلاقی

بدون مقدمه، نگاهی به آمارهای زیر بیاندازیم:
– فرمانده نیروی انتظامی اخیرا از افزایش “جرایم خرد” خبر داده است .(۱) در این بین معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا اعلام کرده میزان وقوع سرقت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱.۳ افزایش یافته، این در حالی است که میزان کشف این جرم در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۰، ۱۸.۵ درصد افزایش را نشان می دهد.وی افزود : در مقایسه با سال گذشته میزان دستگیری سارقان ۵.۴ درصد افزایش نشان می دهد. (۲)

– چندی قبل نیز فرمانده «ناجا» از ثبت ۹۰۰ پرونده تجاوز در سال ۹۰ خبر داده بود ، به گفته فرمانده ناجا، حدود ۴۰‌درصد آمار تجاوز مربوط به زنان و ۶۰‌درصد مربوط به لواط است که معمولاً علیه افراد زیر ۱۵ سال و با اغفال صورت می‏گیرد(۳)

– رشد فزاینده آمار طلاق در کشورمان سبب شده که پس از آمریکا، دانمارک و مصر، چهارمین کشور پرطلاق دنیا محسوب شویم؛ بر پایه آمار و اسناد سازمان ثبت احوال، در سال ۹۰، ۸۷۴ هزار و ۷۹۲ واقعه ازدواج و ۱۴۲ هزار و ۸۴۱ واقعه طلاق در کشور به ثبت رسیده (نسبت ازدواج به طلاق: ۶.۱) که اگر این اعداد را نسبت به سال ۸۹ قیاس کنیم، با رشد ۴.۱ درصدی طلاق و کاهش ۱.۹ درصدی ازدواج روبرو خواهیم شد(۴)

– اما نکته تاسف بارتر کاهش سن ابتلا به ایدز در کشور است به طوری که بیش از ۴۶ درصد مبتلایان به ایدز کشور در زمان ابتلا در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند.(۵)

– همچنین در حال حاضر با ۷۴ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۷۰۲ جمعیت، ۱۶ میلیون پرونده قضایی داریم! که اگر برای هر پرونده حداقل ۲ نفر طرف دعوا را در لحاظ کنیم ، این بدان معناست که در حال حاضر ۳۲ میلیون نفر از جمعیت ایران در حال نزاع قضایی با یکدیگرند!

– تعداد پرونده های قضایی در سال ۸۶ ، هشت میلیون پرونده بوده که طبق گفته معاونت پیشگیری از وقوع جرم ، این رقم در سال ۸۹ به ۱۶ میلیون پرونده می‌رسد. یعنی در کمتر از سه سال پرونده های قضایی دو برابر شده است (۶)

اینها برخی از آمارهای امروز جامعه ما در زمینه آسیب های اجتماعی است. بروز رفتارهای غیر اخلاقی از طرف شهروندان هر جامعه ای کمابیش وجود دارد و نمی توان جامعه ای را یافت که از آسیب های اجتماعی همچون سرقت، زور گیری، قتل، تجاوز، طلاق و … مبرا باشد. در عین حال شیوع معظلات و آسیب های اجتماعی در کشورها و حتی مناطق مختلف، گوناگون و علل خاص خود را دارد.

نابرابری های اجتماعی را می توان جزو اولین آسیب های اجتماعی به شما آورد. ستون فقرات پایداری و پویایی هر نظام اجتماعی بر عدالت و سازماندهی توزیع قدرت و ثروت استوار است. به قول استاد شهید مطهری اگر عدالت اجتماعی از یک جامعه گرفته شود؛ هر نوع فساد و آسیب و آفتی در آن جامعه به وجود خواهد آمد.

هنگام بیان آمارها و اشاره به معظلات اجتماعی جامعه، عده ای فوراً واکنش تدافعی نشان داده و فرد را به سیاه نمایی، تهیه خوراک تبلیغاتی برای دشمنان نظام و … متهم می کنند. اگر به واقعیت های این معضلات اشاره نشود و ریشه ها و علل آنها توسط کارشناسان مورد بررسی قرار نگیرد، این گونه آسیب ها روز به روز بیشتر شده و در نهایت به جایی می رسد که حتی در صورت وجود اراده کافی برای مهار آن ها، بازگشت به شرایط مطلوب بسیار سخت و دور از دسترس خواهد شد.

آسیب های اجتماعی خاصیت سلسله ای، پیوسته و شتاب زا دارند. اکثر آسیب های اجتماعی خود معلول آسیبهای اجتماعی دیگر و پس از وقوع، برای برخی دیگر، علت آسیبهای جدید خواهند بود. به عنوان مثال، آسیب هایی مانند اعتیاد و خشونت در خانواده، منجر به افزایش طلاق یا خودکشی خواهد شد. از طرفی همین پدیده طلاق خود منجر به افزایش آسیب های دیگری به ویژه در مورد فرزندان خانواده از جمله فرار از منزل، گرایش به اعتیاد و خشونت و انواع بزهکاری ها می شود.

در عین حال بیشتر آسیب شناسان و جامعه شناسان در بررسی علل آسیب های اجتماعی، نقش مسائل اقتصادی را پر رنگ می بینند. متاسفانه امروزه به دلیل افزایش افسار گسیخته تورم، رکود و بیکاری و … ، همانطور که اشاره شد میزان آسیب های اجتماعی نیز سیر شتابنده صعودی گرفته است.

الف؛ در بررسی علل افزایش و راهکارهای کاهش آسیب های اجتماعی، روزهای آینده، در سلسله یاداشت ها، گزارش ها و گفتگوهایی به بررسی جوانب مختلف آسیب های اجتماعی مانند سرقت، اعتیاد، زنان خیابانی و … می پردازد. از تمامی کارشناسان، صاحب نظران و مسوولان مربوطه نیز دعوت می شود تا با ارائه نظرات خود ، ما را در این راه یاری کنند.

منابع:
۱- افزایش جرائم در جامعه از پیامدهای سوء توسعه است
۲- کشف بیش از ۹۰ درصد خودروهای سرقتی در کشور
http://news.police.ir/NCMS/FullStory/?Id=۲۳۷۴۲۳
۳- روزنامه شرق ، شماره ۱۵۴۲ چهارشنبه,۱۰ خرداد ۱۳۹۱
۴- ایران به رتبه چهارم “طلاق” رسید!
http://www.shafaf.ir/fa/news/۱۴۲۱۱۳/%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۸%B۱%D۸%AA%D۸%A۸%D۹%۸۷-%DA%۸۶%D۹%۸۷%D۸%A۷%D۸%B۱%D۹%۸۵-%D۸%B۷%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۹%۸۲-%D۸%B۱%D۸%B۳%DB%۸C%D۸%AF
۵- سن ابتلا به ایدز در کشور به زیر ۲۰ سال رسید
http://isna.ir/fa/news/۹۱۰۹۰۸۰۳۴۹۹/%D۸%B۳%D۹%۸۶-%D۸%A۷%D۸%A۸%D۸%AA%D۹%۸۴%D۸%A۷-%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%AF%D۸%B۲-%D۸%AF%D۸%B۱-%DA%A۹%D۸%B۴%D۹%۸۸%D۸%B۱-%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۸%B۲%DB%۸C%D۸%B۱-۲۰-%D۸%B۳%D۸%A۷%D۹%۸۴-%D۸%B۱%D۸%B۳%DB%۸C%D۸%AF
۶- در کمتر از سه سال پرونده های قضایی دو برابر شده است
http://www.khabaronline.ir/detail/۱۹۲۵۸۱/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.