حذف آرم سازمان ثبت اسناد و املاک از مبایعه‌نامه‌‌ها

معاون امور املاك سازمان ثبت اسناد و املاك كشور اعلام كرد: فقط سندي كه در دفترخانه‌ها براي معاملات ملكي تنظيم مي‌شود در شمار اسناد رسمي قرار دارد و ساير قراردادها اگر چه براي طرفين معاملات از قابليت اجرايي برخوردار است، اما جزو اسناد رسمي به حساب نمي‌آيد.

اخيرا مشاوران‌املاك با چاپ فرم جديدي از مبايعه‌نامه‌‌ها، آرم سازمان ثبت اسناد و املاك را از روي اين قراردادها حذف كرده‌اند كه با اين اقدام، برخي معتقدند اين نوع قراردادها در مقايسه با اسناد محضري از اعتبار كمتري برخوردار است.
در همين زمينه معاون امور املاك سازمان ثبت اسناد در پاسخ به پرسش «دنياي‌اقتصاد» درباره اينكه اعتبار چنين قراردادهايي در چه حدي است؟ گفت: تفاوت قرارداد غیر‌رسمی‌با اسناد رسمی ‌تنظیم شده در دفترخانه‌ها کاملا آشکار است. همانگونه که در قانون نیز قید شده، سند رسمی‌سندی است که تنها در دفترخانه‌ها تنظیم می‌شود و ممکن است سایر قراردادها میان طرفین هم از قابلیت های اجرایی برخوردار باشد، اما این قراردادها در شمار اسناد رسمی‌قرار نمی‌گیرند.
محمدحسين بكائيان افزود: در این میان مردم مختارند تا تفکر خاص خود را داشته باشند و هیچ گونه ناهماهنگی در این زمینه وجود ندارد؛ چرا که تفاوت‌ها آشکار و قابل درک است.
حذف اسناد قدیمی‌از سال آینده
معاون املاک سازمان ثبت اسناد، همچنین از حذف اسناد قدیمی‌ و جایگزینی آن با سندهای تک برگ جدید تا سال آینده خبر داد و گفت: سالانه حدود دو میلیون سند رسمی‌در کشور صادر می‌شود و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال جاری تمامی‌اسناد به شیوه جدید در اختیار مالکان قرار گیرد.
وی افزود: فعالیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای صدور سند تک‌برگ از اواسط سال گذشته آغاز شده و تاکنون 850 هزار سند جدید برای املاک اعم از املاک شخصی و دولتی صادر شده است.
بکائیان خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی دفتر بودجه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در چهار ماهه اول امسال بیش از هفت هزار سند مالکیت برای وزارتخانه‌ها، موسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی بر مبنای اسناد تک‌برگ صادر شده است و در حال حاضر هیچ یک از اسناد به شیوه قدیمی‌صادر نمی‌شود.
وی تاکید کرد: وجود نقشه کاداستر در سندهای جدید، دارابودن هولوگرام‌های امنیتی، صدور اسناد به صورت مکانیزه و در نتیجه جلوگیری از جعل و سایر مسائلی که تاکنون در حوزه املاک عامل ایجاد اختلاف بوده است، از مهم‌ترین مزایای اسناد جدید تک‌برگی محسوب می‌شود.
بکائیان افزود: در حال حاضر در حال اتمام تهیه نقشه‌های کاداستر شهری هستیم و به زودی فعالیت‌های اجرایی برای آماده‌سازی نقشه‌های کاداستر در خارج از محدوده شهری آغاز می‌شود.
توافق با اوقاف و منابع‌طبيعي
بکائیان در ادامه گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» با اشاره به توافق‌های به عمل آمده با برخی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی برای تبدیل اسناد قدیمی‌آنها به اسناد جدید گفت: تاکنون با همکاری سازمان منابع طبیعی نقشه کاداستر بیش از 11 ميليون هكتار از اراضی این سازمان تهیه شده است و در تازه‌ترین تفاهم نامه منعقد شده با این سازمان مقرر شده تا در یک دوره زمانی پنج ساله سندهای جدید تک‌برگی جایگزین کلیه اسناد قدیمی‌شود.
وی افزود: همچنین در آخرین توافقنامه منعقد شده با سازمان اوقاف این سازمان در حال حاضر مشغول بازخوانی پرونده‌های ثبتی است تا پس از اتمام بازخوانی و ثبت اطلاعات املاک وقفی در بانک جامع اطلاعات املاک(کاداستر)، فرآیند صدور اسناد جدید برای کلیه املاک وقفی فاقد سند نیز انجام شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *