حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

قبل از ورود به بحث حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال با برخی تعاریف و مفاهيم آشنا شویم.

تعریف موج یا رالی

نکاتی پيرامون سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال ( دنیای اقتصاد - خسرو یعقوبی )حرکت قیمت از نقطه اولیه A به نقطه ثانویه B را یک موج گویند به شرطی که در این میان حرکت خلاف جهت AB بیش از 38درصد حرکت اولیه نباشد. به عبارتی دیگر در یک مسیر حرکتی از A به B شاهد تصحیح کمتر از 38 درصد باشیم. چنانچه حرکت خلاف جهت AB به میزان 38 درصد یا بیشتر باشد خود یک موج جدید خواهد بود.

 تعریف نقاط پيوت ( پيوت پوينت )

پيوت به نقاطی اطلاق ميگردد که در آن نقطه امواج تغيير مسير ميدهند یعنی یک موج صعودی تبدیل به یک موج نزولی و یا یک موج نزولی به یک موج صعودی تبدیل ميشود .نکاتی پيرامون سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال ( دنیای اقتصاد - خسرو یعقوبی )

پيوت مينور

به نقاطی که در آن چرخشها جزیی و به ميزان کمتر از ٣٨ در صد حرکت قبل باشد پيوت مينور می گویند .

پيوت ماژور

نقاطی را که در آن چرخشهای اصلی قيمت اتفاق می افتد را پيوت ماژور ميگویند . اصلاحات در نقاط ماژور یا اصلی حداقل ٣٨ درصد حرکت قبل ميباشد. در واقع یک چارتيست با مطالعه و به چالش کشيدن نقاط ماژور در مورد معاملات خود تصميم گيری ميکند .


کف قيمت و سقف قيمتنکاتی پيرامون سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال ( دنیای اقتصاد - خسرو یعقوبی )

به پایين ترین قيمتی که یک موج تجربه می کند و تغيير مسير ميدهد کف قيمت گفته می شود و به بالاترین قيمتی که یک موج تجربه می کند و تغيير مسير ميدهد سقف قيمت گفته می شود.

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

بدون شک یکی از ساده ترین و معتبر ترین و بهترین ابزار یک چارتيست حرفه ای استفاده از سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال است. که منشا سودهای کلان برای این معامله گران است .اما متاسفانه تحليلگران آماتور و کم تجربه آن طور که باید به این سطوح توجه نکرده و همواره به دنبال روشهای پيچده و اندیکاتوری هستند.

نکاتی پيرامون سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال ( دنیای اقتصاد - خسرو یعقوبی )حمایت در تحلیل تکنیکال

سطوحی که برای خریدران از جذابيت خاصی برخودار است و با رسيدن قيمت به این سطح با افزایش تقاضا رویروهستيم که این افزایش تقاضا موجب افزایش قيمتها ميشود. در واقع در این سطوح ميزان تقاضا بر ميزان عرضه فزونی یافته و بر آن غلبه ميکند. که نتيجه این پيروزی بصورت افزایش قيمتها قابل مشاهده است .

مقاومت در تحلیل تکنیکال

سطوحی که برای فروشندگان از جذابيت خاصی برخوردار بوده و با رسيدن قيمت به این سطح معامله گران اقدام به عرضه شدید مي کنند . در واقعه در این سطوح ميزان عرضه بر تقاضا افزایش یافته و همين امر موجب کاهش قيمت و چرخش موج صعودی ميشود .

نکاتی پيرامون سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

١- هرچه تعداد دفعات برخورد با یک سطح بيشتر باشد اعتبار آن سطح بيشتر است .

٢- هرچه این سطح در بازه زمانی ( تایم فریم ) بالاتر ایجاد شود اعتبار این سطح بالاتر خواهد بود .

٣- سطوح بعد از شکست به یکدیگر تبدیل ميشوند. این بدان معنی است که چنانچه یک سطح حمایتی شکسته شود اگر قيمت به سمت این سطح باز گردد این سطح قابليت اینکه نقش مقاومتی بازی کند را دارا است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *