دولت قلیان را آزاد کرد

حالا نوبت به قلیان رسیده که بین دولت و دیوان عدالت اداری دست به دست شود. دولت مي‌گوید قلیان بکشید، آزاد است؛ دیوان عدالت اداری مي‌گوید نکشید، ممنوع است. اما با وجود مخالفت دیوان عدالت اداری، هیات دولت روز گذشته به پیشنهاد وزارت بهداشت، آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملي با دخانيات را اصلاح کرد و به موجب این اصلاحیه، قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی (که کشیدن هرگونه مواد دخانی در آنها ممنوع است) خارج شد.

به این ترتیب قهوه خانه‌ها مجاز به ارائه قلیان چه «با اسانس» و چه «بی‌اسانس» شدند. تاکید بر اسانس‌دار بودن یا نبودن قلیان از آنجا نشات مي‌گیرد که وزیر کشور در سال 86 در نامه‌اي به نیروی انتظامی متذکر شده بود که استفاده از قلیان در قهوه‎خانه‎ها مجاز است و فرماندهی انتظامی فقط از ارائه قلیان با تنباکو‌های اسانس‌دار در قهوه‌خانه‌ها جلوگیری کند. دیوان عدالت اداری اما همین چند روز قبل رای به ابطال نامه وزیر کشور داد و تاکید کرد که قهوه‎خانه‎ها در زمره اماکن عمومی قلمداد شده و در قانون و آیین‎نامه اجرایی هم بین توتون و تنباکوی اسانس‌دار و فاقد اسانس تفاوت و تفکیکی لحاظ نشده است، لذا عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها ممنوع اعلام مي‌شود.
دولت اما روز گذشته به پیشنهاد وزارت بهداشت آیین نامه مذکور را اصلاح کرد؛ هرچند رییس دیوان عدالت اداری گفته است که دولت نمی‌تواند روی مصوبه دیوان، مصوبه بیاورد. در حالی که قلیان بین دولت و دیوان عدالت دست به دست مي‌شود، از سوی دیگر نمایندگان مجلس هم هنوز نتوانسته‌اند به موضع واحدی در این باره دست پیدا کنند. برخی از نمایندگان با اشاره به مضرات دخانیات، دولت را از آزادسازی قلیان نهي مي‌کنند و برخی دیگر هم معتقدند که قلیان دارای هویت تاریخی است و با ممنوع کردن آن، حرکت به سمت زیرزمینی شدن قلیان اتفاق مي‌افتد و ممکن است همین موضوع خطرات دیگری هم به همراه داشته باشد. عدم اتخاذ موضع واحد در این خصوص البته دامن نیروی انتظامی را هم در این سال‌ها گرفته است. طرح جمع‌آوری قلیان در سال‌های گذشته به طور متناوب از سوی نیروی انتظامی پی گرفته شد و بر اساس آن قهوه خانه و سفره‌خانه‌ها، گاه مجاز به ارائه قلیان مي‌شدند و گاه ممنوع.
مصوبه دولت: قهوه خانه‌ها مجازند
روز گذشته به رغم همه این اما و اگرها دولت، مصوبه جدید خود در قبال قلیان را ابلاغ کرد. به این ترتیب بر اساس ماده 7 آيين‌نامه اجرايي قانون جامع کنترل و مبارزه ملي با دخانيات و به منظور حفظ سلامت عمومي به ويژه محافظت در مقابل استنشاق تحميلي دود محصولات دخاني، استعمال اين مواد در اماکن عمومي ممنوع است که با توجه به خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول اين آيين‌نامه، ‌استعمال مواد دخاني در قهوه‌خانه‌ها از اين پس مجاز خواهد بود.
به گزارش ايسنا، وزيران عضو کميسيون امور اجتماعي و دولت الکترونيک بنا به پيشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و به استناد ماده 18 قانون جامع کنترل و مبارزه ملي با دخانيات، آئين‌نامه اجرايي قانون جامع کنترل و مبارزه ملي با دخانيات را اصلاح کردند. بر اساس اين مصوبه، قهوه خانه‌ها از شمول آئين‌نامه اجرايي قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانيات خارج شدند. براساس گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، اين مصوبه پس از تاييد رييس جمهور، از سوي محمدرضا رحيمي،معاون اول رييس‌جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.
رای دو هفته قبل دیوان عدالت
این مصوبه در حالی ابلاغ شد که 14 آبان ماه سال جاری دیوان عدالت اداری نامه‌ وزارت کشور در سال ‌٨٦ را مبنی بر اینکه «استفاده از قلیان در قهوه‎خانه‎ها مجاز است و فرماندهی انتظامی فقط از ارائه قلیان با تنباکو‌های اسانس‌دار در قهوه‌خانه‌ها جلوگیری کند» را ابطال کرده وبا ابلاغ جدید این دیوان متذکر شده بود که ارائه قلیان با هر نوع تنباکو در قهوه خانه‌ها ممنوع شد.
در متن رای شماره ‌٣١١ هیات عمومی دیوان عدالت اداری آمده بود:«نظر به اینکه مطابق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب ‌١٥/‌٦/1385 و آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور، عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع اعلام شده و در قانون و آیین‎نامه اجرایی آن بین توتون و تنباکوی اسانس‌دار و فاقد اسانس تفاوت و تفکیکی لحاظ نشده است، لذا نامه شماره ‌١١/‌١/‌١٦٠١٠١ مورخ ‌٧/1٢/‌١٣٨٦ وزیر وقت کشور مبنی بر مجاز بودن ارائه قلیان در قهوه‎خانه‎ها و ممنوعیت عرضه‌ قلیان صرفا با توتون‌های اسانس‌دار به دلیل اینکه عرضه قلیان در قهوه‎خانه‎ها با هر نوع توتون و تنباکو توسط قانونگذار منع شده است، با استناد به بند ‌یک ماده ‌١٩ و ماده ‌٤٢ قانون دیوان عدالت اداری، رای به ابطال آن حکم صادر و اعلام می‎شود.»
واکنش رییس دیوان به آزادی قلیان
ريیس دیوان عدالت اداری اما در واکنش به مصوبه تازه دولت مبنی بر خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول آ‌یین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات گفت که دولت نمی‌تواند روی مصوبات دیوان، مصوبه صادر کند. البته محمد جعفر منتظری در گفت‌وگو با سایت خبری «نسیم» تاکید کرد: این مصوبه هنوز به دیوان عدالت اداری ابلاغ نشده است و بنده نمی‌توانم در این زمینه اظهار نظر کنم.
مخالفت رییس کمیسیون بهداشت مجلس
در واکنش به این خبر، ريیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: دولت بر خلاف صریح قانون، استعمال دخانیات در قهوه‌خانه‌ها را مجاز کرد. حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: اقدام دولت مبنی بر مجازشدن استعمال دخانیات در قهوه‌خانه‌ها بعد از ممنوع‌شدن آن توسط دیوان عدالت اداری خلاف صریح قانون است.وی با بیان اینکه در قانون جامع مبارزه با دخانیات تصریح شده که استعمال هرگونه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است، افزود: همه می‌دانند که خطر استعمال قلیان بیش از سیگار است اما متاسفانه دولت با این کار خود قانون را زیر پا گذاشته است. ريیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: دولتی که ادعای مهرورزی می‌کند نباید سلامت جامعه را به خطر بیاندازد.
قلیان هویت تاریخی دارد
اما داریوش قنبری، عضو کميسیون اجتماعی مجلس موضعی متفاوت دارد و با اشاره به سنت قدیمی و تاریخی قلیان تصریح مي‌کند: قلیان یک هویت تاریخی ۵۰۰ ساله دارد و باید محفوظ بماند. نباید هویت صنف‌های تاریخی را در کشور محدود یا نابود كرد. به گزارش سایت خبری انتخاب وی با تاکید بر وضعیت بیکاری در کشور افزود: به هرحال این مکان‌ها افراد زیادی را در وضعیت بیکاری کشور مشغول به کار کرده‌اند و در اغلب کشورهای همسایه نيز مصرف قلیان وجود دارد. وی در ادامه بااشاره به اینکه محدودکردن قلیان باعث زیرزمینی شدن آن مي‌شود، افزود: این مساله منجر به بروز مشکل در اماکن غیر رسمی خواهد شد و با غیررسمی کردن قلیان این مشکل حل نخواهد شد.نماینده ایلام با تاکید بر اینکه محدودیت‌های غیرضروری را باید برداشت، تصریح کرد: قلیان کشیدن اعتیاد محسوب نمی‌شود و از طرفی فرصتی برای جلوگیری از کشیده شدن جوان‌های ما به سمت اعتیاد‌های مخرب ایجاد شده است.
قنبری با تاکید براینکه ما در گذشته نیز تجربه اجرای این طرح را داشته‌ایم که تجربه ناموفقی هم در این زمینه بود و نشان داد این کار، شدنی نیست، گفت: بهتر است اشتباهات گذشته تکرار نشود. مشکلات کشور ما در شرایط فعلی قلیان کشیدن جوانان نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *