رد صلاحیت هاشمی ، شوک بزرگ

رد صلاحیت  شده ها دومین شگفتی را رقم زدند

روزنامه ابتکار نوشت روز گذشته در حالی که خبرهای ضد ونقیضی در باره تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات در فضای سیاسی و رسانه ای کشور منتشر شده بود، شورای نگهبان با اعلام اسامی تایید صلاحیت شده به وزارت کشور، شوک بزرگ را به جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم وارد کرد « رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ». در حالی که وزارت کشور اعلام کرده بود که نتیجه قطعی بررسی صلاحیت‌ها را امروز( چهارشنبه) اعلام می‌کند و از مردم خواسته بود صبر پیشه کنند، به ناگهان نام و تصویر 8 تن از نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از شبکه‌های خبری صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد تا دومین شگفتی روز گذشته در فضای انتخابات شکل بگیرد.

8 کاندیدای رقابت یازدهم

اسامی این افراد که شب گذشته از تلویزیون اعلام شد، به این شرح است:

  1. سعید جلیلی فرزند محمدحسن
  2. غلامعلی حدادعادل فرزند رضا
  3. محسن رضایی فرزند نجف
  4. حسن روحانی فرزند اسدالله
  5. محمدرضا عارف فرزند میرزا احمد
  6. سیدمحمد غرضی فرزند سیدرضا
  7. محمدباقر قالیباف فرزند حسین
  8. علی‌اکبر ولایتی فرزند علی‌اصغر.

رد صلاحیت هاشمی، شوک بزرگ

اگرچه در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر احتمال رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شده بود، اما فعالان سیاسی و تحلیلگران مسائل ایران آن را دور از واقعیت دانسته و با سابقه هاشمی رفسنجانی، در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ناهمخوان می‌دانستند.اما سخنان دو روز پیش سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر بررسی وضعیت جسمی و سنی نامزدها،گمانه زنی‌ها را به سمت دیگری سوق داد.عباسعلی کدخدایی گفته بود:اگر فردی که قصد به دست گرفتن یک پست کلان اداری و اجرایی را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد، طبیعی است نمی‌تواند تایید شود. شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ممکن است شرایط جسمی نامزدهای ریاست جمهوری را مورد توجه قرار دهد.این در حالی است که در قانون اساسی هیچ اشاره ای به موضوع محدودیت سنی نشده است.رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در حالی شب گذشته به صورت رسمی اعلام شده بود که خبرهای غیررسمی از صبح روز گذشته در این باره منتشر شده بود و رسانه‌های موافق ومخالف حضور هاشمی در انتخابات به تناسب وضعیت خود این خبر را تایید وتکذیب می‌کردند. برخی از رسانه‌ها نیزخبراز «تماس‌های گسترده چهره‌های سرشناس حوزه و شخصیت‌های مطرح سیاسی با شورای نگهبان » می‌دادند.به نوشته این رسانه‌ها این افراد با تاکید بر آنکه «به نظر شورای نگهبان تمکین خواهند کرد» افزوده اند که در حال تماس با اعضای شورای نگهبان هستند تا نظر مشورتی خود را در مورد صلاحیت ایت الله هاشمی، به استحضار این اعضا برسانند. این رسانه‌ها همچنین خبر داده بودند که که با توجه به حجم عظیم تماس چهره‌های سرشناس، دلسوز و باسابقه، احتمال تایید صلاحیت هاشمی قوت گرفته است.حتی برخی منابع با اشاره به تجدید جلسه ی شورای نگهبان در ساعت 5 بعداز ظهر( دیروز)، از احتمال تغییر نظر شورای نگهبان خبر داده بودند.

نامه آیت الله حائری شیرازی به رهبر انقلاب

روز گذشته همزمان با بالا گرفتن زمزمه‌های رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی آیت‌الله حائری شیرازی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان، طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب خواستار تجدید نظر در این تصمیم شورای نگهبان شد. آیت الله حائری شیرازی در نامه خود تاکید کرد: «حماسه سیاسی در انتخابات و مشارکت حداکثری که همواره موردنظر رهبری بوده است، وقتی تحقق می‌یابد که افراد رده اول دو طرف در رقابت حاضر باشند.» شیرازی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان در بخشی از این نامه آورده است: «حماسه سیاسی در انتخابات و مشارکت حداکثری که همواره موردنظر رهبری بوده است، وقتی تحقق می‌یابد که افراد رده اول دو طرف در رقابت حاضر باشند. مثلاً بازی استقلال و پیروزی، همه را در استادیوم حاضر می‌کند و جای خالی نمی‌ماند. حذف یکی از این دو تیم حضور را به حداقل می‌رساند.» در ادامه این نامه خاطرنشان شده است: «همین‌طور حذف یک فرد برجسته از صحنه انتخابات در شرایط کنونی با هدف ایجاد حماسه سیاسی ناسازگار است، حتی اگر توجیهاتِ حذف، منطقی باشد.» وی در پایان نامه خود، از مقام معظم رهبری خواسته است که به شورای نگهبان بفرماید «فعسی أن تکرهوا شیئاً و یجعل الله فیه خیراً کثیراً»؛ ای بسا که شما از امری خوشتان نمی‌آید و خداوند در همان کار خیر کثیر قرار دهد. در انتخابات، حذف یک طرف یا حذف فرد برجسته آن در شرایط کنونی با مصلحت ضرورت ایجاد حماسه سیاسی سازگار نیست.

شایعات پیرامون هاشمی

دیروز همزمان با انتشار خبر رد صلاحیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی از رسانه‌ها شایعاتی پیرامون وی منتشر کردند. ایسنا به نقل از یک سایت خبری از سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به قم خبر داد. بر اساس این خبر آیت الله هاشمی برای دیدن مراجع به قم سفر کرد.این موضوع اما بلافاصله از سوی منابع نزدیک به وی تکذیب شد. رضا سلیمانی مسئول روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با «انتخاب»، سفر آیت الله هاشمی به را به شدت تکذیب کرد. وی با بیان اینکه «انتشار این اخبار در راستای جنگ روانی برخی گروههاست»، افزود: آیت الله هاشمی اینک در منزل خود هستند.

هاشمی: تا آخرین لحظه نمی‌خواستم بیایم

انتشار سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با جمعی از استادان حقوق دانشگاه‌های تهران، وکلای دادگستری، قضات، اعضای کمیسیون‌های حقوقی و سردفتران نشان می‌داد که وی برنامه‌های عادی خود را دنبال می‌کرد.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار گفت: تا آخرین لحظات ثبت‌نام بنا نداشتم در انتخابات شرکت کنم، ولی به دلیل مراجعات و اصرارهای مکرر از همه قشرهای جامعه به‌ویژه خانواده‌های معزز شهدا و برخی بزرگان حوزه در قم و سایر بلاد،وارد این عرصه شدم.آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام(ره) از شروع نهضت تاکنون با تکیه بر حضور مردم شکل گرفت، پیروز شد و در گردنه‌های مختلف به‌ویژه دوران دفاع مقدس و سازندگی کشور را پیش برد و اگر مردم به میدان نمی‌آمدند، توفیقی حاصل نمی‌شد و دستاوردها و پیروزی‌ها به دست نمی‌آمد.وی افزود: اکنون نیز اگر مردم در صحنه باقی نمانند و پشتوانه نظام اسلامی به عنوان یک سرمایه بزرگ و بی‌بدیل نباشند کارها انجام نخواهد شد.عضو مجلس خبرگان رهبری، با ابراز تأسف از برخی هتاکی‌ها، بداخلاقی‌ها و نیز دروغ و تهمت گفت: برخی افراد و جریان‌هایی که در زمان مبارزه، حضور مؤثری در صحنه نداشتند، امروز انقلابی‌نما و تندروتر از مبارزان شده‌اند و با حمایت‌های اشتباه برخی‌ از همین انقلابی‌نماها، جامعه در چند سال گذشته دچار آسیب‌های جدی شده که خارج شدن از این شرایط، نیازمند تقویت وحدت ملی و تدبیر، عقلانیت و برنامه‌ریزی اصولی است.هاشمی رفسنجانی، دغدغه امروز دلسوزان نظام اسلامی را رفع مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و تأمین رفاه برای عموم مردم دانست و اظهار کرد: در این سالها با توجه به ثروت عظیمی که در اختیار مسئولان قرار داشت، باید شاهد معضلات کنونی نبودیم و از امکانات به مراتب بهتر و مناسب‌تر استفاده می‌کردیم.وی در مورد انتخابات ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه”آمده‌ام تا خدمت کنم”، گفت: تا آخرین لحظات ثبت‌نام بنا نداشتم در انتخابات شرکت کنم، ولی به دلیل مراجعات و اصرارهای مکرر از همه قشرهای جامعه به‌ویژه خانواده‌های معزز شهدا و برخی بزرگان حوزه در قم و سایر بلاد، بر اساس وظیفه دینی و ملی و برای رفع مشکلات کشور، وارد این عرصه شدم و تا زنده‌ام و جان در بدن دارم، برای تعالی انقلاب و کشورم هر آنچه در توان داشته باشم، انجام می‌دهم.

رد صلاحیت مشایی

اسفندیار رحیم شمایی دومین نامز مشهوری بود که روز گذشته نامش در میان احراز صلاحیت شده‌های اعلام شده از سوی شورای نگهبان وجود نداشت.رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی به دلیل نامه چهارسال پیش رهبر انقلاب مبنی بر ممنوعیت تصدی وی در پست معاونت رئیس جمهور، امری قابل پیش بینی بوده است. اما ایستادگی تمام قد احمدی نژاد در حمایت از کاندیداتوری وی این موضوع را با پیچیدگی‌هایی روبه رو کرده بود. به همین خاطر است که در روزهای گذشته شایعات پیرامون واکنش احمدی نژاد به این موضوع در فضای رسانه ای منتشر شد که از آن جمله می‌توان به لغو سفرهای داخلی و خارجی احمدی نژاد در چند روز گذشته، اشاره کرد. اما خود مشایی در پاسخ به سئوالی در این خصوص گفت: اگر صلاحیت بنده احراز نشود، از مسیر قانون حق خود را پیگیری خواهیم کرد.به گزارش خبرگزاری جنبش عدم تعهد، اسفندیار رحیم مشایی عصر روز دوشنبه در دیدار با شماری از بانوان فرهیخته استان‌های تهران و قم، در بخشی از سخنان خود، در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه اگر فردا رد صلاحیت شوید، چه کار خواهید کرد گفت: ما از مسیر قانون حقمان را پیگیری خواهیم کرد.مشاور رئیس جمهور افزود: ما برای خودمان یک صلاحیت کامل و کافی قائل هستیم، که اگر اینگونه نبود، اصلاً در انتخابات حضور پیدا نمی‌کردیم.مشایی همچنین اظهار داشت: من روز ثبت نام، قبل و بعد از آن هم گفتم، اگر صلاحیت بنده احراز نشود، از مسیر قانون حق خود را پیگیری خواهیم کرد و این به معنای شلوغ کاری نیست، چراکه معتقد هستیم با شلوغ کردن مملکت، اتفاقی نخواهد افتاد.رئیس دبیرخانه ریاست جنبش عدم تعهد تاکید کرد: مملکتی که ولی فقیه دارد، ظلم را برنمی تابد و ما از این مسیر، حقمان را خواهیم گرفت.

مشایی: از طریق رهبری پیگیری می‌کنم

اولین واکنش به رد صلاحیت خود را اسفندیار رحیم مشایی ابراز کرد. وی با تکرار سخنان 2روز پیش خود گفت: من رد صلاحیت خود را ظلم می‌دانم و حل آن را از طریق مقام معظم رهبری پیگیر خواهم بود.این کاندیدای رد صلاحیت شده یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور در گفت و گو با فارس گفت: من پیش از این درباره این مسئله صحبت کرده ام. من رد صلاحیت خود را ظلم می‌دانم و حل آن را از طریق مقام معظم رهبری پیگیر خواهم بود.وی افزود: انشالله از این طریق این مشکل حل خواهد شد.این کاندیدای رد صلاحیت شده یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: البته من خودم هنوز خبر رد صلاحیت خود را نشنیده ام، اما برخی از دوستان به من اطلاع داده اند که تلویزیون اسم من را جزو کاندیداهای تایید صلاحیت شده ذکر نکرده است.مشایی درباره این که چگونه با رهبری در این‌باره رابزنی حواهید کرد، اظهار داشت: در حال فکر کردن به این مساله هستم و بزودی در این باره تصمیم گیری خواهم کرد.

رد صلاحیت شده‌های دیگر

در میان افرادی که نامشان به فهرست نهایی اعلام شده از سوی شورای نگهبان راه پیدا نکرد، چره‌های مشهور دیگری نیز وجود داشت. که از ان جمله می‌توان به علیرضا زاکانی، محمد سعیدی کیا، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، حسن سبحانی، منوچهر متکی، مسعود پزشکیان، علی فلاحیان، علیرضا علی احمدی، پرویز کاظمی، طهماسب مظاهری و روح الله احمدزاده کرمانی نام برد.

کدخدایی: موردی برای شکایت در قانون مقرر نشده است

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به احراز صلاحیت نشدن برخی داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تاکید کرد که موردی برای شکایت در قانون مقرر نشده است.عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا شرایطی برای شکایت افرادی که صلاحیت‌شان احراز نشده وجود دارد یا خیر؟ گفت: قانون انتخابات ریاست‌جمهوری موردی را برای شکایت مقرر نکرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *