سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران, آینده صنعت برق

انتخابات ریاست جمهوری اخیر امید به احیاء و افزایش بازدهی برخی صنایع را ایجاد کرد و معاملات بازار سهام نیز این موضوع را اثبات کرد. بد نیست حال که به صنایع بانک و خودرو پرداخته ایم، یکی دیگر از صنایعی را بررسی کنیم که هم نسبت به آینده امیدوارتر شده و هم چندین رخداد را در این اواخر، در جهت بازدهی بیشتر شاهد بوده است .

آیا صنعت برق برای سرمایه گذاری جذاب است؟

صنعت «برق» چندین نماینده در بازار سرمایه دارد اما ماهیت فعالیت آن ها بسیار متفاوت است: از «موتوژن» که انواع الکتروموتور را تولید می کند تا «لامپ پارس شهاب» تولیدکننده انواع لامپ و چندین شرکت کابل ساز! جریان اصلی این صنعت اما در دو شرکت تجلی بسیار بیشتری دارد: شرکت های «مپنا» و «ایران ترانسفو» …

این دو شرکت روزگار خوشی را در سال های اخیر سپری نکرده اند چه این که نه فعالیت های عمرانی کشور از نظم خاصی در اجرا برخوردار بوده و نه مطالبات آن ها به موقع پرداخت شده است. تاخیر در پرداخت مطالبات این صنعت کار را بدان جا رساند که رقم چندین هزار میلیارد تومانی آن بارها بر صفحه اخبار اقتصادی کشور نشست و این دو شرکت بیشترین سهم از این مطالبات را در این بین داشتند. «ماهیت دولتی صنعت برق» و «یارانه ای بودن قیمت برق» نیز دو مشکل دست اندرکاران فعال این صنعت بوده است.

اتفاق سیاسی اخیر در کنار سه تحول مثبت برای صنعت برق

انتخابات اخیر این صنعت را به آینده امیدوار کرد چه این که جریان پیروز انتخابات در سال های پس از جنگ که «خاموشی» از معضلات بود، موفق به ایجاد توسعه پرشتاب شبکه تولید و توزیع برق شده بود و همچنین ساختارهای ماندگاری از خود در زمینه نیروگاه سازی بر جای گذاشته بود. بنابراین رشد چند ده درصدی قیمت سهام دو شرکت مپنا و ایران ترانسفو واکنشی به رخداد سیاسی اخیر بود …

اما فعالان بازار سهام پیش از برگزاری انتخابات نیز با بروز برخی نشانه ها، نسبت به آینده صنعت برق امیدوارتر شده بودند و این امید را به خصوص در معاملات ماه های اخیر مپنا نشان داده اند.

به طور مشخص سه اتفاق موجب این امیدواری شده است

آینده صنعت برق در بورس اوراق بهادار تهران

راه اندازی بورس انرژی در اسفندماه گذشته و آغاز معاملات برق در این بازار که پس از سال ها امید به گردش مطلوب مالی در صنعت برق و ایجاد سودآوری در فروش محصول این صنعت را ایجاد کرد. بورس انرژی می کوشد تا وزارت نیرو، شرکت های توزیع برق و مصرف کنندگان عمده و خرد این کالا را روز به روز بیشتر به سمت این بازار جلب کند.

سرمایه گذاری در صنعت برق بورس اوراق بهادار تهران

تدوین آیین نامه صادرات برق توسط بخش خصوصی، اقدام امیدبخش دیگری بود هم از جهت استفاده از تفاوت فاحش قیمت برق میان داخل و خارج کشور و هم از جهت خروج دولت از روند صادرات. در صورت عملیاتی شدن این دستورالعمل که گویا ۲۵ درصد سهمیه صادراتی برای هر نیروگاه در نظر گرفته، هم گردش مالی صنعت رشد جالبی می کند و هم ساختار عمدتا غیرسودآور صنعت، تحولی عظیم پیدا خواهد کرد.

خصوصی سازی نیروگاه ها و قیمتی واقعی تر در بورس اوراق بهادار تهران

خصوصی سازی نیروگاه ها چند سالی است آغاز شده و برخی مجموعه ها و صنایع بزرگ هم سهام مالکیتی نیروگاه ها را خریداری کرده اند و هم اقدام به تاسیس نیروگاه های خصوصی کرده اند. عرضه خرد سهام در بازار سرمایه اما هنوز رخ نداده و برخی وعده ها از پیگیری این موضوع در سال جاری حکایت دارد. عرضه خرد سهام از این جهت اهمیت دارد که قیمتی واقعی تر برای نیروگاه ها کشف می کند و ارزندگی صنعت را بیش از پیش نشان خواهد داد .

خرید سهام مپنا برای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران

اگر امید به تحول سیاسی اخیر را در کنار سه اتفاق مذکور قرار دهیم، در می یابیم صنعت برق توان تحول را دارد و فعالان بازار سهام می توانند صنعت دیگری را به لیست صنایع مورد علاقه خود اضافه نمایند … دکتر مانی توصیه می کند تحولات این صنعت جدی گرفته شود البته باید تاکید کرد مسائل فوق در کوتاه مدت توان ایجاد تحولی شگرف در این صنعت با مطالبات مالی بالا و وضعیت نامناسب پروژه های عمرانی، را ندارند ضمن آن که هنوز قیمت برق در کشور واقعی نشده است … اما شاید بد نباشد با دید تحلیلی و جستجوگر به خرید سهام مپنا برای ماه ها و سال های آینده بیاندیشید!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.