سنت پست گرفتن برادر در نهاد ریاست جمهوری در دولت روحانی ادامه می یابد

از دولت هاشمی رفسنجانی تاکنون پست گرفتن برادر در نهاد ریاست جمهوری به یک سنت تبدیل شده است. سنتی که به نظر می رسد حسن روحانی با انتصاب برادرش به عنوان مسئول دفترش، آن را ادامه می دهد. در این دولت ها فقط برادران احمدی نژاد بودند که به اختلاف رسیدند و رابطه باقی برادران حسنه است.

دنیای اقتصاد – مجله مهر نوشت در بازار گمانه زنی درباره ترکیب کابینه دولت یازدهم، یک مورد نزدیک به واقع به نظر می رسد. انتصاب حسین فریدون روحانی برادر رئیس جمهور منتخب به عنوان رییس دفتر رئیس جمهور. حضور برادران در کابینه برادر، در دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد مسبوق به سابقه بوده است. آنجا که علی خاتمی در دولت دوم سید محمد خاتمی رئیس دفترش شد و محمد هاشمی در دولت آیت الله هاشمی معاون اجرایی برادرش.
محمود احمدی نژاد هم در دولت نهم برادرش داوود را رئیس دفتر بازرسی نهاد ریاست جمهوری خود کرد و او را به پاستور آورد اما داود احمدی نژاد بعدها بنا به نفوذ مشایی در دولت، راه را از بردارش جدا کرد و منتقد همیشگی محمود احمدی نژاد شد.
این تنها نمونه از اختلاف نظرهای برادرانی است که در دولت برادر قدرت گرفته و پستی داشته اند.
محمد هاشمی هنوز مسئول دفتر برادر
محمد هاشمی که در مقعطی از دوران ریاست جمهوری برادرش، آیت الله هاشمی رفسنجانی، ریاست سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی را برعهده داشت ( از سال ۶۳ تا ۷۳) در دولت ششم اما، معاون اجرایی برادرش شد. او بنا به حکمی هم که در پایان دولت ششم از مرحوم حسن حبیبی معاون اول رئیس جمهور گرفت به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده هم منصوب شد. محمد هاشمی بعدها در حلقه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار میز ریاست برادرش در این مجمع می نشست. با عوض شدن ترکیب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، او این بار به عنوان رئیس دفتر برادر بزرگترش در این مجمع انتخاب شد.

 

محمد هاشمی یار همیشگی آیت الله هاشمی
علی خاتمی همراه سید محمد خاتمی
در سال هایی که سید محمد خاتمی ریاست نهاد اجرایی کشور را برعهده داشت، برادرش محمد رضا نایب رئیس مجلس بود. او رئیس یکی از احزاب اصلی جریان اصلاحات بود و که این اواخر هم منحل شد. شاید اگر احترام ریش سفیدی مهدی کروبی در مجلس ششم نبود، در آن سال ها، دو برادر می توانستند ریاست دو قوه کشور را برعهده بگیرند. همچنانکه این روزها علی لاریجانی و آیت الله آملی لاریجانی به عهده دارند. اما مثلث خاتمی ها،ضلع دیگری هم داشت. علی خاتمی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ رئیس دفتر رئیس جمهور شد و هنوز هم در بنیاد باران رئیس دفتر برادرش است. او گاهگاهی به حمایت از برادرش در رسانه ها سخن می گوید. زمانی که مجبتی ثمره هاشمی ازاقبال کم مردم به اصلاحات سخن گفته بود او بود که به حمایت از برادرش برخواست که علاقه مردم به آقای خاتمی در مقطع فعلی کمتر از دوران ریاست‌ جمهوری ایشان نیست. علی خاتمی گفته بود کسی از طرف مردم حق حرف زدن ندارد و مردم علاقه خود را به اصلاح طلبان نشان خواهند داد. چند روز قبل که سیدمحمد خاتمی به دیدار حسن روحانی رفته بود علی خاتمی او را همراهی می کرد.

 

علی خاتمی (سمت چپ) در کنار صادق خرازی
داوود منتقد سرسخت محمود
داوود احمدی نژاد هیچ وقت نتوانست جای اسفندیار رحیم مشایی را برای محمود بگیرد. او ریاست بازرسی نهاد ریاست جمهوری را در دولت نهم به عهده داشت اما یک سال قبل از پایان دولت نهم و در مرداد ماه سال ۱۳۸۷ از سمت خود کناره گیری کرد. علت برکناری وی اختلاف نظرش با برادرش بر سر انتصاب علی کردان عنوان شد اما بعدها مشخص شد که این فقط بخشی از ماجرا بوده و تاثیرپذیری محمود احمدی نژاد از اسفندیار مشایی یکی از مهمترین دلایل اختلاف این دو برادر بوده است.
او در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هم ثبت نام کرد و در آستانه رای گیری هشدار داد که  «آقای جلیلی همان راه احمدی نژاد را می رود و همگی باید مراقب باشند»
او پیش تر درباره جریان انحرافی گفته بود: «جریان انحرافی به دنبال درست کردن مجلسی است که بویی از ولایت فقیه نداشته باشد تا به اهداف ناصواب خود دست یابد».

 

داوود احمدی نژاد برادر منتقد محمود احمدی نژاد

وی گفته بود که «این جریان افرادی را در جنگل‌های شمال در قالب تیم‌های کوه‌نوردی آموزش‌های نظامی داده و از طریق کانال‌های توریستی وابسته به دولت برای آموزش به خارج می‌بردند». براداران احمدی نژاد در واقع در سپهر سیاسی کشور دوئل می کردند و هر از چند گاهی جملاتی تند درباره یکدیگر می گفتند.

 

علی خاتمی و حسین فریدون (برادر دکتر روحانی) در دیدار روحانی و خاتمی

حالا این روزها صحبت از انتصاب حسین فریدون به عنوان رئیس دفتر حسن روحانی است. باید دید رابطه برادران در پایان دولت روحانی چگونه می ماند؟

 

One thought on “سنت پست گرفتن برادر در نهاد ریاست جمهوری در دولت روحانی ادامه می یابد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.