شکاف قیمتی در بازار ارز به بیش از 200 تومان رسید

شكاف قيمتي در بازار ارز به بيش از 200 تومان رسيد
مقاومت در برابر دلار تك‌نرخي
دنياي اقتصاد- رييس كل بانك مركزي با تاكيد بر اينكه دو نرخي بودن نرخ ارز در بازار فسادآور است، گفت: برخي مقاومت‌ها اجازه نداد تا بانك مركزي نرخ ارز را در بازار يكسان كند؛ اشاره بهمني به اقدام بانك مركزي در افزايش يكباره نرخ ارز مرجع در خرداد ماه گذشته بود كه به دليل انتقادها و اعمال برخي فشارها منجر به كنار گذاشتن اين سياست و عدول از آن شد. رييس كل بانك مركزي بار ديگر با يادآوري اين اتفاق تاكيد كرد: اگر در آن برهه يك هفته به بانك مركزي مهلت داده مي‌شد نرخ ارز در بازار يكسان مي‌شد و مشكلات كنوني پيش‌روي كشور نبود. افزايش شكاف ارزي يكي از مشكلات پيش روي اقتصاد ايران است كه بهمني نيز بر آن تاكيد كرد و آن را به زيان اقتصاد ملي دانست. سخنان بهمني در انتقاد از مقاومت‌ها در برابر يكسان شدن نرخ دلار و ساير ارزها در حالي بيان مي‌شود كه روز گذشته قیمت دلار در بازار با یک جهش 25 تومانی به 1280رسيد تا اختلاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی به حدود 212تومان برسد. شكاف قيمتي يورو نيز به بيش از 300 تومان رسيد تا بار ديگر زمزمه‌هايي در خصوص اقدام ناگهاني بانك مركزي در افزايش نرخ مرجع به گوش رسد، اقدامي كه از ديد اكثر كارشناسان در شرايط كنوني تنها راهكار بانك مركزي براي بازگرداندن نظام تك نرخي قلمداد مي‌شود.
 

شکاف قیمت دلار رسمی و غیر رسمی 213 تومان شد
مقاومت در برابر یکسان‌سازی نرخ ارز
گروه بازار پول- مسعود رضا طاهري: شكاف قيمتي ميان نرخ دلار در بازار رسمي و غيررسمي در حالي به 212 تومان رسيد كه رييس كل بانك مركزي از برخي مقاومت‌ها در برابر يكسان سازي نرخ ارز سخن مي‌گويد. محمود بهمني رييس كل بانك مركزي با اشاره به دو نرخي شدن بازار ارز اين عارضه را فساد آور و به زيان اقتصاد ملي خواند و گفت: اگر يك هفته مهلت مي‌دادند بانك مركزي قيمت ارز را يكسان مي‌كرد.
اشاره بهمني به اقدام بانك مركزي در افزايش يكباره نرخ ارز مرجع در خرداد ماه گذشته بود كه با واكنش‌هاي متفاوتي روبه‌رو شد.
وي افزود: تمام مسوولیت این سیاست را خودم به عهده گرفتم و همان طور که پیش‌تر نیز گفتم اگر یک هفته فرصت داشتم ارز را تک نرخی مي‌کردم تا در شرايط كنوني مشکلات ارز دو نرخي را در برابر نداشته باشيم. به گزارش ايرنا، رييس كل بانك مركزي افزود: به نظر ما دو نرخي بودن‌ ارز به نفع اقتصاد كشور نيست و فسادآور است. بهمني با انتقاد از كساني كه قبلا مدافع افزايش نرخ ارز بوده‌اند و امروز با زبان ديگر سخن مي‌گويند، گفت: اگر قیمت ارز کاهش پیدا کند واردات به قدری افزایش می‌یابد که دیگر تولید برای واحدهای تولیدی صرف ندارد.
به گزارش فارس، او بار ديگر بر واقعي شدن نرخ‌ها در اقتصاد ايران تاكيد و اظهار كرد: باید قیمت‌های ارز یا هر چیز دیگر واقعی شود تا با بازار واقعی نیز روبه‌رو شویم. به گفته وي زمانی که قیمت ارز بالا می‌رود طبیعی است که واردات گران تمام خواهد شد، اما ارزاني نرخ ارز موجب سرازير شدن واردات هر کالایی به کشور می‌شود. شكاف نرخ ارز رسمي و غير رسمي نيز يكي از سوال‌هاي پيش روي بانك مركزي است. معاون ارزي بانك مركزي نيز در خصوص تشديد اين شكاف معتقد است: با توجه به آنكه بانك مركزي به نيازهاي واقعي بازار از طريق افزايش حواله ارزي و گشايش اعتبارات اسنادي پاسخ مي‌دهد شكاف صورت گرفته به دليل سهم كم بازار غيررسمي تاثير چنداني در سياست‌هاي ارزي كشور ندارد. اين در حالي است كه نرخ ارزها در بازار غير رسمي روز به روز در حال افزايش است و شكاف ارزي عمق بيشتري يافته است. قیمت دلار در بازار دیروز با یک جهش تقریبا 25 تومانی تا 1280 تومان بالا رفت تا اختلاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی به حدود 212تومان برسد. یورو نیز در بازار به نرخ 1775 تومان افزایش یافت در حالی که قیمت مرجع آن 1472 تومان بود با اين حساب شکاف قیمتي براي يورو هم به 302 تومان رسیده است. این وضعیت برای سایر ارزهای موجود در بازار نیز وجود دارد. قیمت پوند انگلیس نیز تا رسیدن به حد 2025 تومان، بیش از 20 تومان گران شد. صد ین ژاپن، دلار کانادا و دلار استرالیا نیز هر یک با 20 تومان افزایش قیمت به ترتیب به نرخ‌های 1630 تومان، 1305 تومان و 1325 تومان فروخته شدند.
شايعه در بازار
روز گذشته در بورس و برخي بازارها زمزمه‌هايي در خصوص افزايش نرخ ارز مرجع شنيده شد، سياستي كه يك‌بار در خرداد ماه به اجرا درآمد، اما پس از مدت كوتاهي بار ديگر حالت عكس به خود گرفت. گفته مي‌شود بانك مركزي با هدف يكسان‌سازي نرخ ارز بار ديگر قصد دارد اين سياست را اجرايي كند. گفته‌اي كه هيچ مقام رسمي آن را تاييد نكرد و حتي محمود بهمني نيز اعلام كرد به دليل رانت‌هاي نهفته در اين اقدام هيچ‌گاه در صورت اجراي سياست افزايش نرخ ارز اقدام به اطلاع رساني در خصوص آن نخواهد كرد، بلكه به صورت ناگهاني نرخ ارز را تغيير مي‌دهد. برخي كارشناسان نيز با اشاره به قانون يكسان سازي نرخ ارز و تاكيد برنامه چهارم وپنجم معتقدند بانك مركزي در صورتي كه قادر نيست نرخ ارز را در بازار غير رسمي كاهش دهد، بايد نرخ ارز مرجع را به اين قيمت نزديك كند.گرچه برخي مسوولان در درون دولت به دليل تبعات تورمي اين اقدام با افزايش نرخ ارز مخالف هستند، اما بازار چند وقتي است كه در چنين انتظاري به سر مي‌برد و احتمال دارد در كنار برخي مشكلات به وجود آمده در بازار ارز فضاي رواني نيز مستعد چنين اقدامي باشد.
بازار سکه
بازار سكه نيز كه در هفته گذشته روزهاي نزولي را پشت سر گذاشت از روز پنج شنبه مسير قيمت را تغيير داد و حركت صعودي به خود گرفت.روز گذشته سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم هر یک با 5000 تومان افزایش به ترتیب 610 هزار تومان و 630 هزار تومان به متقاضیان فروخته شدند. نیم سکه 2000 تومان وربع سکه 1000 تومان افزایش قیمت را ثبت کرده و به ترتیب 290 هزار تومان و 148 هزار تومان عرضه شدند. هر مثقال طلای 17عیار نیز دیروز با 1000 تومان رشد قیمت به 242 هزار و 500 تومان رسید. رييس كل بانك مركزي در خصوص افزايش قيمت سكه با وجود كاهش قيمت طلا گفت: سكه در ايران متناسب با قيمت جهاني تعيين مي‌شود. «محمود بهمني» در گفت‌وگو با ايرنا، با رد برخي اظهارات مبني براينكه بانك مركزي به طور عمدي نرخ سكه را در مواقعي بالا مي‌برد، گفت: اين بانك هيچ دليلي براي بالابردن نرخ سكه نمي‌بيند و مردم مطمئن باشند نرخ‌ها براساس قيمت جهاني تعيين مي‌شود. وي در پاسخ به اين پرسش كه برخي پيش‌بيني كردند نرخ سكه بالاتر از رقم كنوني مي‌شود، اظهار كرد: هيچ كس نمي‌تواند درباره بالارفتن يا كاهش نرخ سكه برآوردي داشته باشد. رييس كل بانك مركزي با تاكيد بر اينكه بانك مركزي اجازه افزايش يا كاهش نرخ سكه نسبت به قيمت‌هاي جهاني را ندارد، تصريح كرد: عرضه نرخ سكه پايين‌تر از قيمت جهاني، ذخاير كشور را هدر مي‌دهد و از سويي فروش آن با نرخ بالاتر نيز زمينه‌ساز واردات طلاي قاچاق به كشور مي‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *