طرحی برای مهار یارانه تورمی/برخی دوستان منطقه ای ما کمتر از دشمنان نیستند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به راه کار تبدیل یارانه های تورمی به درآمدی گفت: پول باید به حساب مردم واریز شود، اما باید حساب سرمایه گذاری و تولید ایجاد و به سمت تولید و اشتغال هدایت شده با سود آن مبلغ به خانواده‌ها باز ‌گردد.

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از مهر، محسن رضایی شامگاه دوشنبه در سلسله نشست‌های استراتژی‌های کاربردی در دهه پیشرفت و عدالت که در پردیس قم دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به طرح‌های خود برای حضور احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری آینده، اظهار داشت: طرح‌های اقتصادی من همانند جزایر جداگانه‌ای نیستند و وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند مجموعه به هم مرتبطی را تشکیل می‌دهند که در پس همه این برنامه‌ها مباحث معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی وجود دارد.

اجرای طرح فدرالیزم اقتصادی مهم‌ترین برنامه اقتصادیم است

وی گفت: اجرای طرح فدرالیزم اقتصادی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های من در بعد اقتصادی در کشور خواهد بود و در این راستا معتقدیم باید ظرفیت سازی مدیریتی به درستی صورت گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: معتقدم ما باید نظام وظیفه را به سمت حرفه‌ای پیش ببریم، چرا که این سیستم فعلی کارآمدی خود را در اکثر کشورهای دنیا از دست داده است.

وی یکی دیگر از برنامه‌های خود را تغییر دادن یارانه‌های تورمی به یارانه‌های تولیدی برشمرد و گفت: هدفمند‌سازی یارانه‌ها باید ادامه یابد، اما باید یارانه‌های تورمی تبدیل به یارانه‌های درآمدی شود.

رضایی با بیان اینکه ما دو نوع یارانه داریم اظهار داشت: یارانه تورمی امروز در کشور در حال اجرا است که یارانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد و مردم آن را خرج می‌کنند و در این شرایط تقاضایی قبل از تولید شکل می‌گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وقتی تقاضا قبل از تولید شکل گیرد به معنای آن است که ما با پول وارد بازاری شده‌ایم که مازاد تولید شکل نگرفته که در این صورت شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود و ارزش واقعی پول نیز کاهش می‌یابد.

یارانه‌های تورمی را به سمت یارانه‌های درآمدی ببریم

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس اضافه کرد: وقیت قیمت‌ها افزایش می‌یابد پولی که به مردم داده می‌شود ارزش واقعی خود را از دست می‌دهد و امروز شاهدیم که قدرت خرید 45 هزار تومان بهمن 91 برابر قدرت خرید 15 هزار تومان سال 90 است و واقعیت آن است که تنها یک سوم آن پول باقی مانده است.

وی با بیان اینکه در بحث هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت در این شرایط  نه راه عقب و نه راه جلو دارد و به عبارتی گیر کرده است، افزود: مجلس مانع از ادامه راه شده که باید راه حلی به دولت داد و من معتقدم که این طرح را باید ادامه داد اما ریل می‌بایست جابجا شود و یارانه‌های تورمی باید به سمت یارانه‌های درآمدی برود.

وی عنوان کرد: در این طرح، پول باید به مردم داده و در حساب آنها واریز شود، اما باید حساب سرمایه گذاری و تولید ایجاد شده که وقتی این کار صورت گیرد دولت مبلغی را از صندوق توسعه ملی به خانواده‌ها می‌دهد که به سمت تولید و اشتغال می‌رود و با سودی به خانواده‌ها باز می‌گردد.

وی ابراز داشت: با اجرای این طرح تولید و اشتغال حل خواهد، گرچه ممکن است در 6 ماهه اول، پولی دست خانواده‌ها نیاید اما مانع تورم و باعث افزایش تولید ملی خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز 40 هزار میلیارد تومان یارانه داده می‌شود افزود: اگر سه سال این مبلغ به سمت اقتصاد رود 120 هزار میلیارد تومان می‌شود و اگر همین مبلغ از صندوق توسعه ملی اضافه شود 240 هزار ملیارد تومان خواهد شد که این مبلغ در طول سه سال به طور کلی وضعیت اقتصاد ایران را دگرگون خواهد کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با اجرای این طرح در پایان سه سال هر خانواده 6 میلیون تومان پس انداز دارد و در پایان سه سال اول هم می‌توانند قرض الحسنه دولت را برگردانند.

شرایط سالهای بعد کشور بسیار سخت خواهد بود

وی عنوان کرد: شرایط امسال و سالهای آینده شرایط بسیار سخت تری خواهد بود و در این راستا کسانی که با گذشته می‌خواهند آینده را بسازند اشتباه بزرگ آن‌ها این است که به جز مسائل گذشته را نمی‌توانند در برنامه‌ها دخالت دهند، اما کسانی که امروز و آینده را ببینند و بر اساس آن برنامه ریزی کنند به موفقیت‌های بیشتری خواهند رسید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پیشرفت تنها پیشرفت اقتصادی نیست و این پیشرفت باید هم در عرصه مادی و هم معنوی باشد ابراز داشت: امروز ما در جنبه‌های مختلف عقب افتادگی داریم از جمله صحنه اخلاق که صحنه دیروز مجلس که در واقع نمایش اخلاق بود و باید برای آن گریه کرد.

طرح دشمنان ساقط کردن ارزش پول ملی است

وی با بیان اینکه ما در اقتصاد، معیشت و سلامت عقب افتادگی جدیدی داریم، اظهار داشت: طرح دشمنان ما این است که ارزش پول ملی ما را ساقط کنند و در این راستا تلاش می‌کنند تا در سال آینده هزار تومان به 100 تومان سال 90 تبدیل شود و البته این مسیر طبیعی است چرا که ما از دشمنان انتظار یاری نداریم.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس ادامه داد: برخی از کشور‌ها همانند ترکیه و عربستان که از دوستان ما به شمار می‌روند امروز کمتر از دشمنان ما رفتار نمی‌کنند و بخاطر حسادت و مسائل دیگر رقابت بی‌دلیلی را با ما آغاز کردند.

وی گفت: امروز دوستان ما هم در منطقه راضی نیستند ما به قله سعود کنیم و در این راستا هر چند وقت یکبار به دنبال ایجاد چالش هستند و همه این موارد یک هدف بیشتر ندارد و در واقع دشمنان ناراحت هستند که ملت ایران به زندگی آرمانی دست یابند.

دشمنان با تحریم می‌خواهند حرکت ما را متوقف کنند

وی با بیان اینکه رفتن به سمت ایستگاه سوم‌‌ همان شعار پیشرفت و عدالت است، ابراز داشت: امروز دشمنان در میانه راه دست به درگیری بر علیه ما زدند و با تهاجمات فرهنگی و اعمال تحریم‌ها قصد دارند که حرکت ما را متوقف کنند.

رضایی اضافه کرد: امروز که با این حجم درگیری‌ها از سوی دشمنان مواجه هستیم، باید علیه آن‌ها مبارزه کنیم تا بستر سعود به قله فراهم شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *