نادران: زمستان اقتصادی کشور با «زنده‌باد بهار» بهار نمی‌شود

نماینده تهران در مجلس گفت: آنهایی که با سیاست‌های غلط خود سهم بزرگی در یخبندان و زمستان اقتصادی دارند، بدانند با «زنده‌باد بهار» کشور بهار نمی‌شود.
به گزارش دنیای اقتصاد، الیاس نادران، در نطق میان دستور خود در جلسه دیروز مجلس با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی در کشور، اظهار کرد: با یک آسیب‌شناسی کلی، اقتصاد ایران از سه عارضه اساسی نارسایی‌های ساختاری، ضعف‌ها و سوءتدبیرهای مدیریتی و فشار‌ها و تنگناهای ناشی از تحریم‌ها، رنج می‌برد.

وی با بیان اینکه نباید از نقش تحریم‌ها غفلت کرد، ذکر چند نکته را ضروری دانست و در همین باره گفت: کدام یک از اتفاقات تحریم‌ها غیر قابل پیش‌بینی بود؛ اعتماد به چند دلال در بازار دبی که با مقامات اجرایی سر و سری داشته‌اند بر مبنای کدام نظریه اقتصادی و مدیریتی قابل توجیه است؛ چرا دولتی که تلاطمات ارزی سال 90 را تجربه کرده با سیاست‌های غلط امروز خود کشور را با حداقل سه نرخ ارزی مواجه کرده است.
نادران ادامه داد: فقدان نظارت و کنترل و بازرسی در بازارهای داخلی- پولی و ارزی که بی‌کفایتی نهادهای دولتی را القا می‌کند چه ارتباطی با تحریم‌ها دارد؛ آیا مقامات دولتی قادرند توضیح دهند که در شهریور ماه امسال چه اتفاقی از ناحیه تحریم‌ها افتاد که به یکباره تمام خطوط اعتباری را قطع و برای طراحی نظام جدید ماه‌ها تعلل صورت گیرد.وی افزود: بر همین اساس معتقدیم که قبل از هر چیز دولت باید ثبات را به بازارها برگرداند و به وظیفه خود در کنترل قیمت‌ها در بازار داخلی عمل کند؛ برای جبران برخی فشارهای تورمی به اقشار کم درآمد تا قبل از پایان سال توزیع کالایی کمک معیشتی صورت گیرد و بعد از آن نیز چهار دهک جامعه باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد. نادران با بیان اینکه اگر دولت به دلیل ضعف مدیریتی به وظیفه خود در شناسایی اقشار پردرآمد عمل نکرده است و امروز به دلیل عدم ساماندهی بازارها قادر نیست توزیع کالایی کند حداقل با استفاده از ابزارهای پولی و مالی نقدینگی سطح جامعه را جمع‌آوری کند، تصریح کرد: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که مستلزم جهش قیمتی جدید است در شرایط تورم رکودی فعلی سم مهلک است و تا برقراری ثبات اقتصادی اجرای آن باید متوقف شود.
نماینده تهران با اشاره به بازار ارز، گفت: بازار ارز کشور باید به نظام تک نرخی بازگردد و هرگونه نقل و انتقال خارج از سیستم رسمی ممنوع اعلام شود؛ با فساد اقتصادی در هر شکلی به ویژه در بازار پول و ارز به شدت مبارزه شود به خصوص با وابستگان به قدرت و یقه‌سفیدها؛ راستی از متهم فساد بزرگ مالی چه خبر؟
دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی: نادران همچنین دیگر راهکارهای خود برای برطرف کردن مشکلات اقتصاد را تشریح و بر اجرای سیاست‌های اصل 44 تاکید کرد. وی تصریح کرد: آنهایی که با سیاست‌های غلط خود سهم بزرگی در یخبندان و زمستان اقتصادی دارند و با مدیریت غلط اقتصادی خود وضعیت معیشتی طبقات متوسط و پایین درآمدی را بدتر کردند بدانند با «زنده‌باد بهار» کشور بهار نمی‌شود. و مسوولیت عواقب و رفتارهای زیاده‌خواهانه در حوزه‌های مختلف بر عهده آنان است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *