هشدار شدید به کشورهای عربی

در صورت ادامه توطئه ها سکوت نخواهیم کرد
وزیر امور خارجه سوریه لحظاتی پیش با بیان اینکه اقدام اتحادیه عرب در تعلیق عضویت سوریه، طرحی آمریکایی عربی است، تاکید کرد :در صورتی که کشورهای عربی به توطئه های خود علیه سوریه ادامه دهند، هرگز در برابر این توطئه ها سکوت نخواهیم کرد.

به گزارش دانش روز به نقل از مهر به نقل از الجزیره، ولید المعلم در کنفرانس خبری که هم اکنون در حال برگزاری است اظهار داشت : تعلیق عضویت سوریه از سوی اتحادیه عرب اقدامی بسیار خطرناک است و مردم سوریه در تظاهرات دو روز گذشته مخالفت خود را با این تصمیم نشان دادند و این همان موضع رهبری سوریه است.

وی افزود: تعلیق عضویت سوریه اقدامی غیرقانونی و برخلاف منشور اتحادیه عرب است. وی خاطرنشان کرد این تصمیم از مدتها پیش از سوی یک کشور عربی مطرح شده بود.

معلم گفت : این اقدام اتحادیه عرب در حالی صورت گرفت که سوریه متعهد شده بود به خشونتها در این کشور پایان خواهد داد و این موضوع را عید قربان ابلاغ کرده بود.

وزیر خارجه سوریه در ادامه گفت : طرح تعلیق عضویت سوریه در یک هتل ریخته شد و پیش از نشست اتحادیه عرب یک گفتگوی آمریکایی صورت گرفته بود و در واقع آمریکا، کشورهای عربی را به سوی تعلیق عضویت پیش برد.

وی افزود : تحریم سوریه نباید اتفاق می افتاد، زیرا مبتنی بر واقعیت ها نیست. دمشق برگزاری فوری اجلاس عربی را خواستار شد و آماده است تا از کمیته نظارت عربی متشکل از ناظران غیر نظامی و نظامی استقبال کند.

معلم خاطرنشان کرد: میلیون ها سوری خواسته هایی دارند که جزو مخالفان نیستند، اما باید به خواسته هایشان احترام گذاشت. ما در پیشنهادهای خود خطاب به اتحادیه عرب اعلام کردیم که گفتگوهای ملی سوریه باید در دمشق برگزار شود  و منافع ملی باید بر هر موضوعی ترجیح داده شود.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم گفتگوهای ملی باید فراگیر باشد و ما از تمام کسانی که خواهان شرکت در گفتگوها هستند حتی آنهایی که در خارج از سوریه هستند استقبال می کنیم.

معلم اظهار داشت : ما به اجرای طرح عربی برای حل بحران سوریه پایبند هستیم و این موضع رهبری سوریه است. ما خواهان توقف حمایت مالی کشورهای حاشیه خلیج فارس از اقدامات تروریستی در سوریه و نیز توقف جنجالهای تبلیغاتی رسانه های آنها علیه دمشق هستیم.

وزیر امور خارجه سوریه در ادامه گفت : در صورتی که کشورهای عربی به توطئه های خود علیه سوریه ادامه دهند ما برگ های برنده ای داریم و هرگز در برابر این توطئه ها سکوت نخواهیم کرد و این توطئه ها محکوم به شکست است.

وی تصریح کرد: ما آماده ایم دفتر الجزیره در دمشق را بازگشایی کنیم، اما این شبکه به دنبال جار و جنجال تبلیغاتی علیه سوریه است.

معلم افزود: تعلیق عضویت سوریه بیانگر تلاش برای بین المللی کردن بحران سوریه است، ولی  ما اعلام می کنیم که سوریه لیبی نیست.

خاطرنشان می شود اتحادیه عرب روز گذشته در نشست فوق العاده خود درباره سوریه با 18 رای موافق و رای مخالف لبنان و یمن و رای ممتنع عراق عضویت سوریه در این اتحادیه را تا زمان پایان خشونت ها در این کشور به حال تعلیق درآورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *