وقتی تیم هسته‌ای دولت اصلاحات از آژانس عذرخواهی کرد

پس از آنکه حسن روحانی ادعا کرد سياست هسته‌ای دولت محمد خاتمی “فعال” بوده، یکی از کارشناس سابق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پرده دیگری از رویکرد تامل برانگیز تیم هسته ای دولت اصلاحات را کنار زد.
به گزارش جهان، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی اوایل آبان ماه در واکنش به انتقادات گسترده به قرارداد هسته ای سعدآباد، هدف این قرارداد را وتوی طرح آمریکا توصیف کرده و به روزنامه اعتماد گفته بود: اروپايي‌ها در مذاكرات به ما قول دادند كه نمي‌گذاريم اين پرونده به شوراي امنيت برود. اين مي‌شود سياست خارجي فعال.

این ادعای حسن روحانی در حالی بیان شد که علاوه بر شواهد متعددی که از انفعال تیم هسته ای کشورمان در دولت اصلاحات حکایت دارد، موارد مختلفی هم از سوی منابع خارجی افشا شده که نمونه آن اظهارات 2 روز پیش کارشناس سابق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.

واعظ روز گذشته در گفتگو با بي‌بي‌سي فارسي در این باره عنوان کرد: در سال ۲۰۰۳ که دولت آقاي خاتمي بر سر کار بود، مقامات دولتي ايران به آژانس آمدند و گفتند که ما اشتباه کرديم دنبال فناوري هسته‌اي رفتيم.

شاید در راستای همین رویکرد بود که دولت اصلاحات پیش تر ضمن پذیرش پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه که از معاهدات جنجالی و مداخله‌گر در امور داخلی کشورهاست، فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را نیز به صورت داوطلبانه و بدون تعیین مدت زمانی مشخص تعلیق کرد که پس از ۲ سال، در اجلاس سعدآباد و پاریس، مذاکره کنندگان غربی خواستار تعلیق نامحدود کلیه فعالیت‌های هسته‌ای و حتی پژوهش در این زمینه شدند.

عقب نشینی محض ایران در زمینه حقوق هسته‌ای خود، واکنش مقام معظم رهبری را نیز به دنبال داشت؛ ایشان در اواخر دولت اصلاحات در دیدار تعدادی از دانشجویان، اعلام کردند که همان زمان به مسئولین مذاکره کننده هشدار داده شده بود که اگر وضعیت به همین صورت پیش برود، شخصا وارد این مساله خواهند شد و جلوی تضییع شدن حقوق ملت ایران را می‌گیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *