پورسانت مشاوران‌املاک ۲ برابر می‌شود؟

اتحادیه املاک به دنبال مجوز اخذ دو درصد از ارزش هر معامله
گروه مسکن: اتحادیه مشاوران‌املاک پیشنهاد دو برابر شدن حق‌کمیسیون بنگاه‌های مسکن بابت تنظیم مبایعه‌نامه را به وزارت بازرگانی ارائه کرده که درصورت تصویب آن در کمیسیون هیات عالی نظارت، خریدار و فروشنده واحدمسکونی باید هر کدامشان معادل یک درصد ارزش معامله را بابت پورسانت به بنگاه پرداخت کنند.

 

بنگاه‌های مسکن هم‌اکنون از هر طرف معاملات ملکی حداکثر ۵/۰ درصد قیمت آپارتمان را تحت عنوان دستمزد دریافت می‌کنند که کل دستمزد آنها به ازای انجام یک معامله، معادل یک درصد ارزش آن معامله است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره افزایش حق‌کمیسیون بنگاه‌‌ها از یک درصد به دو درصد، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: نرخ پایین دستمزد بنگاه‌ها زمینه‌ را برای برخی کج‌رفتاری‌ها توسط معدودی از اعضای این صنف فراهم کرده و باعث شده این افراد مبالغی بیشتر از نرخ مصوب کنونی از خریدار و فروشنده ملک دریافت کنند.
مصطفی قلی خسروی با اشاره به گزارشی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره تخلف بنگاه‌های مسکن در دریافت پورسانت اضافی منتشر کرده، تصریح کرد: اغلب مشاوران املاک نسبت به نرخ پایین پورسانت معترض هستند و خواستار افزایش آن شده‌اند. وی افزود: در حالی که متوسط نرخ حق‌الزحمه مشاوران در دنیا ۶ درصد تعیین شده در کشور ما ۱۱ سال است که هیچ تغییری در راستای افزایش این نرخ صورت نگرفته است.
خسروی گفت: البته در این زمینه جلساتی هم برگزار شده و توافقاتی صورت گرفته است هرچند این توافقات برای نهایی شدن به زمان بیشتری نیاز دارد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک افزایش نرخ حق الزحمه مشاوران را فرآیندی پیچیده و نیازمند بررسی‌های همه جانبه توصیف کرد و گفت: این احتمال وجود دارد که ظرف یک ماه آینده شاهد افزایش نرخ مصوب باشیم.
خسروی با متخلف خواندن بنگاه‌هایی که در حال حاضر اقدام به دریافت مبلغی بیش از نرخ مصوب وزرات بازرگانی می‌کنند، گفت: این بنگاه‌ها تنها تعداد معدودی از فعالان این صنف را تشکیل می‌دهند و تعداد تخلفات صورت گرفته در صنف مشاور املاک نسبت به سایر
صنوف کمتر است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.