پیش بینی آینده بازار بورس , افزایش شاخص بورس اوراق بهادار تهران؟

صعود یکپارچه قیمت‌ها در بازار سهام که با حضور نقدینگی جدید همراه شده است در حالی رشد 1894 واحدی شاخص کل را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده است که هیجان خرید در میان سرمایه‌گذاران همچنان در قیمت‌های بالا ادامه دارد.

شاخص بازار بورس در كانال 51 هزار واحد

بورس تهران طي دو روز توانست در ارتفاع 51 هزار واحدي تثبيت شود تا بر اين اساس با كسب 8/3 درصد بازدهي تفاوت هرچه بيشتر بازار سهام با بازارهاي موازي نمايان شود. اين در حالي است كه بازدهي بازار از ابتداي  تیرماه 7/5 درصد بوده و این بازار از ابتدای سال تاكنون 35 درصد بازدهی داشته است.

پیش بینی آینده بورس

افزایش شاخص بورس اوراق بهادار تهران؟

دنيای اقتصاد – با شروع طوفاني معاملات اين هفته شاخص بورس تهران طي دو روز توانست در ارتفاع 51 هزار واحدي تثبيت شود تا خوش‌بيني مضاعفي را براي سهامداران فراهم كند.
بر اين اساس با كسب 8/3 درصد بازدهي طي دو روز اخير، تفاوت هرچه بيشتر بازار سهام با بازارهاي موازي نمايان شد. اين در حالي است كه بازدهي بازار از ابتداي سال تاكنون به 35 درصد رسيده است. همچنين باوجود روند صعودي قيمت‌ها، ميانگين پي بر اي بازار در پايان خردادماه معادل 22/6 مرتبه بوده است و ارزش بازار بورس تهران در مرز 235 هزار ميليارد تومان قرار گرفته است.
با اين وجود سوالي كه از سوي فعالان بازار مطرح مي‌شود اين است كه صعود شاخص و فتح قله‌هاي جديد ادامه خواهد داشت؟

رشد شاخص بورس اوراق بهادار تهران تا 70 هزار واحد؟

براي پاسخ به اين سوال و پيش‌بيني روند آتي بازار سرمايه نظر تحليلگران تكنيكي و بنيادي را جويا شديم؛ آنها معتقدند عوامل بنيادي و رواني نظير اميد بهبود شرايط سياسي بين‌المللي و كاهش تحريم‌ها در كنار خروج پول از بازارهاي موازي مانند سكه، ارز و مسكن از يك سو و همچنين برگزاري مجامع، تقسيم سود مطلوب و گزارش‌هاي خوب سه ماهه از سوي ديگر شرايط رشد بازار را فراهم كرده كه انتظار مي‌رود دماسنج بازار سرمايه در ميان‌مدت و بلندمدت به قله‌هاي 70 هزار واحدي يا 72 هزار واحدي دست يابد و در اين رابطه هيچ حبابي در كار نيست!

حرکت شاخص بازار بورس در یک مسیر افزایشی

در این راستا احسان حاجی از تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه با اشاره به رشد چشمگیر شاخص کل بورس در دو روز گذشته اظهار کرد: در معاملات روز شنبه اقبال خریداران به بازار سرمایه و حجم قابل توجه خرید، شاخص کل بازار بورس را از مرز روانی پنجاه هزار واحد عبور داد تا در ادامه روز يكشنبه مرز 51 هزار واحدي نيز پشت سر گذاشته شود.
وی ادامه داد: از اواخرتابستان سال گذشته که شاخص کل روند افزایشی خود را آغاز کرد، این حرکت در قالب یک کانال صعودی تا اواخر خردادماه امسال ادامه یافت. همان‌طور که در شکل نیز قابل مشاهده است این کانال با دو نقطه برخوردی در کف و دو نقطه تماس در سقف کانال ادامه یافته است.
حاجی خاطرنشان کرد: اما در بحبوحه انتخابات و افزایش امید در میان سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی، حرکت شاخص در یک مسیر افزایشی قوی‌تر نسبت به کانال قبلی قرار گرفت و در ادامه، اعلام نتایج انتخابات باعث شد تا سقف کانال صعودی بازار در جهت افزایش بیشتربه سمت بالا شکسته شود.
وی افزود: بعد از شکست سقف کانال و اصلاح جزئی (پول‌بک) به نظر می‌رسد شاخص خود را در یک مسیر جدید افزایشی قرار داده است. این تکنیکالیست در ادامه تنها با دید نموداری به بیان روند آتی بازار سرمایه پرداخت و گفت: بر این اساس، تمایلات با قدرت افزایشی پیش روی شاخص است اما با توجه به شرایط موجود از اعلام هدف‌های آتی تکنیکالی که بتوانند به عنوان مقاومت قابل توجه و بازدارنده برای شاخص کل باشند، خودداری می‌کنیم.
حاجی تصریح کرد: هما‌ن‌طور که واضح است پشتوانه این افزایش‌های پی در پی در مسیر حرکت  شاخص عوامل بنیادی و روانی نظیر امید به حضور تیم اقتصادی قوی و دانش محور در کابینه یا بهبود روابط دیپلماتیک با کشور‌های اروپايی نقش بسزايی دارد؛ در این راستا می‌توان اعداد 70 هزار واحد یا 72 هزار واحد را از زبان تحلیلگران بازار با دید میان‌مدت و بلند‌مدت برای شاخص کل شنید

روند صعودی شاخص بورس در میان‌مدت و بلند‌مدت

شیما صالحی از دیگر تکنیکالیست‌های بازار سرمایه نیز فضای حاکم بر بازار بورس و اوراق بهادار تهران را تجربه جدیدی دانست که در دهه اخیر بی‌سابقه بوده و گفت: رشد متداوم شاخص کل بورس در چند وقت اخیربی سابقه بوده به طوری که فضای مثبت بورس حتی شرکت‌های کم جان و کوچک را هم در‌بر‌گرفته که نشان از بازگشت فضای اطمینان و جو مثبت در رفتارهای سرمایه‌گذاران است.
وی در ادامه افزود:  انتظار می‌رود این روند صعودی در میان‌مدت و بلند‌مدت همچنان شرایط بورس را پیش رونده و جذاب کند، ولی در کوتاه‌مدت احتمال ورود آن به موج اصلاحی دور از ذهن نیست. این تحلیلگر در ادامه به بررسی وضعیت شاخص از منظر تکنیکال پرداخت و گفت: در بررسی سری‌های زمانی، روند میان‌مدت شاخص صعودی و ادامه  روند بلند‌مدت آن به صورت حاشیه‌ای در نظر گرفته می‌شود.
وی تصریح کرد: البته در صورتی‌که شاخص بتواند در كانال 50 هزار واحد خود را تثبیت کند، انتظار داریم روند صعودی با سرعت و اتکای بیشتری به مسیر خود ادامه دهد.
وی افزود: توجه داشته باشید روند کوتاه مدت شاخص در موج پنجم الیوت است که اگر چه موج صعودی محسوب می‌شود ولی دوره کوتاهی دارد؛ پس در صورتی که قدرت تقاضا نتواند در محدوده ذکر شده خود را تثبیت کند احتمال ورود به موج اصلاحی دور از انتظار نیست.
این تکنیکالیست در ادامه به دیگر عوامل موثر بر روند بازار اشاره کرد و گفت: از دیگر عوامل کاهنده قدرت تقاضا می‌توان به  پیش‌بینی‌های اعلام شده مبنی بر بازگشایی نماد شبندر اشاره کرد که خود باعث شده تا سهامداران به شیوه محافظه‌کارانه‌تری نقدینگی خود را مدیریت کنند.
صالحی تصریح کرد: از سوی دیگر برای ثبات این تعادل صعودی با عنایت به تاثیر سابقه نوسانات نرخ ارز بر بازار بورس و اوراق بهادار می‌توان گفت: نوسانات ارز و افت این  بازار معمولا نوعی بی‌ثباتی و عدم اطمینان را در فضای بورس ایجاد می‌کند که در اویل هفته گذشته شاهد آن بودیم و سرمایه‌گذاران را تا بازگشت مجدد به ثبات بازار ارز تا حدودی برای تصمیمات آتی معلق نگه می‌دارد ولی آنچه از تجربیات گذشته حاصل شده است همواره میل سرمایه‌گذاران بورس به ثبات بازار ارز و عدم مواجه شدن آن با نوسانات غیر‌عادی و سرعتی است. زیرا با تثبیت نرخ ارز بسياري از متغیرهایی که ریسک سیستماتیک سرمایه‌گذاران را بیشتر و غیر‌قابل کنترل‌تر می‌کند تا حدودی متعادل می‌شود؛ از این رو  فعلا با توجه به دو مورد ذکر شده در باب عوامل تاثیر‌گذار بر تقاضای پیش رونده بازار، می‌توان شاخص سال 92 را در میان‌مدت و بلندمدت صعودی در نظر گرفت.

تیرماه رویایی در انتظار بورس

مدیر عملیات کارگزاری آگاه نیز اظهار کرد: به نظر می‌رسد در دولت آینده  اعتدال گرایی و دوری از هر فعل و عمل تنش زا حمايت‌هاي همه‌جانبه در دستور کار قرار گیرد و احتمالا وزرایی با تجربه و به دور از حاشیه وارد کار شوند. بر اين اساس انتظار معامله‌گران از بهبود شرایط سیاسی بین‌المللی و کاهش تحریم‌ها در کنار خروج پول از بازارهای موازی مانند سکه و ارز و مسکن، شرایط مناسبی را برای بازار سرمایه کشور فراهم کرده است که در این میان هجوم پول به این بازار قابل مشاهده است که به دلیل تورم‌زا نبودن با استقبال فعالان نیز روبه‌رو‌ شده است.
حسین صالحی در ادامه افزود: افزایش پی برای بازار نه تنها به دلیل عوامل کلان سیاسی و اقتصادی بلکه با برگزاري مجامع که همراه با تعدیلات در گزارش‌های حسابرسی شده شرکت‌ها برای سال مالی 91 و گزارش‌های خوب سه ماهه 92 همراه است، مزید برعلت شده است. در این میان نکته مهم و مثبت برای اکثر شرکت‌ها حرکت به سمت آزادسازی نرخ‌ها و تاثیر نرخ دلار بر فروش آنها است.
این کارشناس بازار سرمایه رسیدن شاخص کل بورس به محدوده بیش از 60 هزار واحد را تا پایان تیرماه دور از انتظار ندانست و گفت: در این شرایط سهامداران باید با دید میان‌مدت و بلندمدت اقدام به خرید سهام بنیادی کنند.

حبابی در افزایش شاخص بورس اوراق بهادار تهران نيست

در اين ميان شهريار هاشمي از تحليلگران بنيادي بازار سرمايه نيز معتقد است: رشد چشمگير شاخص بورس در روزهاي اخير نه تنها حبابي نيست بلكه تداوم‌پذير خواهد بود.
وي در گفت‌وگو با روزنامه دنيای اقتصاد تداوم رشد بازار سرمايه و به ويژه شاخص را از دو ديدگاه مورد بررسي قرار داد و گفت: نخستين دليل رشد بورس ورود نقدينگي از بازارهاي موازي به بازار سرمايه است؛ در يكي دو سال اخير تعداد زيادي از افراد جامعه، كسب درآمد از بازارهاي مختلف از قبيل طلا، سكه و دلار را تجربه كردند و در حالي كه در يك ماه اخير اين بازارها ديگر جذابيت گذشته را نداشت و بنابراين پول زيادي توسط اين افراد به بازار سرمايه وارد شد و در نتيجه نقدينگي جديدي به بورس تزريق شد.
وي خاطرنشان كرد: اين سرمايه‌گذاري‌هاي جديد نه تنها سودهاي خوبي به آنها بخشيد بلكه باعث تشويق در ورود سرمايه‌هاي جديد شد كه اين مساله خود باعث تداوم رشد بورس خواهد شد.
هاشمي يكي ديگر از دلايل ثبات رشد بازار سرمايه را در پتانسيل موجود در صنايع بورسي دانست و گفت: با توجه به محاسبات و تحليل‌هاي بنيادي، جذابيت بالايي براي خريد سهام بسياري از صنايع و شركت‌هاي بورسي وجود دارد كه به اوج رسيدن مجامع در اين ماه و تقسيم سود مطلوب در آنها از يك سو و همچنين محاسبات سودآوري صنايع در سال 92 از سوي ديگر جذابيت اين بازار را افزايش داده است.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه برخي صنايع از ارزش ذاتي بالا و پتانسيل رشد مطلوب برخوردارند كه آزادسازي اين پتانسيل به رشد بازار كمك شاياني خواهد كرد.
وي خاطرنشان كرد: در اين راستا صنايع فولادي در سه ماهه ابتدايي سال جاري رشد 10 درصدي مقدار توليد را به ثبت رساندند. اين در حالي است كه محصولات اين صنعت با دلار 2500 توماني قيمت‌گذاري مي‌شود و بر اين اساس P/E آنها حدود 5/3 مرتبه خواهد بود كه با توجه به ارزش ذاتي و پتانسيل موجود در اين صنعت رشد آن تا محدوده P/E مرتبه 5 منطقي خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: معدني‌ها از جمله چادرملو و گل‌گهر نيز از ديگر صنايع ارزنده به شمار مي‌آيند. هاشمي در ادامه اظهاراتش به يكسري صنايع كوچك با فعاليت اندك اشاره كرد و گفت: در سال گذشته يكسري صنايع با ريسك‌هاي خاص خود به مرحله خطرناكي نزديك شدند كه در نتيجه افت قيمت و توليد را در پي داشتند، اما با وجود اينكه اتفاق خاصي در آن صنعت رخ نداد اما بازار چشم‌انداز ويژه‌اي براي آنها در نظر گرفت و به شكل ديگري مورد اقبال قرار گرفتند.
وي ادامه داد: در اين ميان مي‌توان به دو صنعت بانكداري و خودرو اشاره كرد كه به‌رغم بازده پايين آنها در سال گذشته كماكان صف خريد خود را در روزهاي اخير حفظ كرده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: سرمايه‌گذاران در اين صنايع بايد دقت بيشتري به عمل آورده و در عملكرد سه ماهه اين شركت‌ها عملكرد واقعي را مشاهده كنند وگرنه خطر تشكيل حباب قيمتي در اين گروه بسيار زياد خواهد بود.
اين تحليلگر بازار سرمايه در ادامه به شركت‌هايي اشاره كرد كه با نوسان نرخ ارز به رشد چشمگيري رسيدند و گفت: سال گذشته بهاي تمام شده كالاي توليدي تعدادي از شركت‌ها بسيار پايين بود و جهش ناگهاني نرخ دلار موجب شد تا موجودي خود را با نرخ بالاتري به فروش رساند و چون اين قبيل شركت‌ها عموما در حجم كوچكي بودند، رشد سودآوري و قيمت آنها به خوبي نمايان شد.
هاشمي خاطرنشان كرد: در اين صنايع بايد دقت بيشتري به عمل آورد تا با آرامش فضاي سياسي و ثبات نرخ ارز از جذابيت آنها كاسته نشود و در واقع نبايد انتظار رشد سال 91 را از آنها داشت.

خروج از بازارهاي موازي؛ اطمينان در بازار سرمايه

يكي ديگر از تحليلگران بنيادي در گفت‌وگو با خبرنگار ما، عمده دليل رشد بازار سرمايه را ركود و نااطميناني در بازارهاي موازي دانست و گفت: در چند وقت اخير بازارهاي موازي از جمله طلا، مسكن و دلار با نوسانات شديدي همراه بوده كه جريان انتخابات نيز به آن دامن زده و باعث افت نرخ سكه و دلار شده است؛ در واقع اين جريان نااطميناني زيادي براي سرمايه‌گذاران به همراه داشته كه امكان افت بيشتر را تحقق بخشيده است.
وي ادامه داد: در اين شرايط بازار سرمايه تبديل به مكاني امن و مطمئن براي سرمايه‌گذاران شده تا موجودي خود را در اين بخش به كار گيرند و در نتيجه پول زيادي به بازار تزريق شده و به همان ميزان اعتماد افزايش يافته و رونق بازار سرمايه و رشد بورس را در پي داشته است.
اين تحليلگر يكي ديگر از دلايل رشد بورس را برطرف شدن برخي ابهامات در صنايع مختلف بورسي دانست و گفت كه با اقدامات اوليه‌اي‌ كه درخصوص رفع ابهامات صنايع پالايشگاهي، پتروشيمي و فلزي صورت گرفته اثرات مثبتي در بازار نمايان شده است.
وي ادامه داد: سيماني‌‌ها و همچنين ساختماني‌ها نيز شاهد اتفاقات مثبتي هستند كه به ترتيب در بحث فروش و افزايش نرخ خبرهاي مثبتي در انتظار آنها است.
همچنين با كمرنگ شدن تحريم‌ها و به خصوص لغو تحريم بانك ملت از سوي كشور انگليس، اين گروه نيز با نوسان مثبت روبه‌رو شده و به رونق بازار سرمايه كمك كرده است.
به اين ترتيب به نظر مي‌رسد در مجموع صنايع بورسي با وضعيت مطلوبي روبه‌رو خواهند بود.
وي خاطرنشان كرد: تمامي تحليل‌هاي بنيادي نشان از آن دارد كه به دليل احتساب نرخ ارز مبادله‌اي در بودجه تمامي شركت‌ها اكثر شركت‌ها خواهند توانست رقمي بالاتر از بودجه خود را پوشش دهند كه در اين ميان پالايشگاهي‌ها پيشتاز بقيه صنايع خواهند بود.
اين تحليلگر تصريح كرد: در نتيجه اميد فعالان بازار هم به خريد و فروش سهام و هم به سودآوري شركت‌ها افزايش يافته است.

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] روبرو شد و افزایش شدید قیمت ها شکل گرفت. رفع تحریم ها بازار بورس ایران را سودده کرد و بروز تحریم ها قیمت خودرو را به شدت […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *