پیش بینی از بهای سوخت در فاز دوم هدفمندی

عضو هیئت رئیسه اتاق تهران با محاسبه قیمت حامل های انرژی بر پایه فوب خلیج فارس گفت:اجرای فاز دوم هدفمندی در شرایط فعلی تولید را با مشکلات جدی مواجه کند.
سید حمید حسینی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مهمترین موضوع اقتصادی فعلی کشور بحث فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است که دولت بطور جدی درصدد عملیاتی کردن آن است، ولی مجلس و فعالان اقتصادی با توجه به شرایط زمانی و نحوه اجرای هدفمندی مرحله اول اجرای آن را تورم زا و مخاطره آمیز می‌دانند.
وی افزود: میزان فعلی یارانه انرژی بر مبنای قیمت ارز مرجع 31 هزار میلیارد تومان است که با توجه به درآمد حدود 25 هزار میلیارد تومان سالانه دولت حاصل از فروش حامل‌ها، جمع یارانه‌ انرژی به رقم حدود 56000 میلیارد تومان خواهد رسید که با رقم 58 میلیارد دلاری یارانه انرژی ایران از نظر بانک جهانی مطابقت دارد.
عضو هئیت رئیس اتاق تهران گفت: از طرف دیگر در صورت رساندن قیمت حامل‌های انرژی به قیمت فوب خلیج فارس و محاسبه دلار اتاق مبادلات، میزان یارانه انرژی کشور رقم 106 هزار میلیارد تومان خواهد بود و لازمه کسب این درآمد قیمت گذاری فرآورده‌ها به شرح زیر خواهد بود:
 
1-بنزین سوپر 1770 تومان
2- بنزین معمولی 1630 تومان
3- نفت سفید 2000 تومان
4- نفت گاز (گازوئیل) 1850 تومان
5-نفت کوره 670 تومان
6- گاز مایع 665 تومان
7- گاز شهری از 70 تومان به حداقل 140 تومان
حسینی گفت: در شرایط فعلی که تورم به بالای 30 درصد رسیده است اجرای مرحله دوم می‌تواند بر شدت آن بیفزاید و تولید کنندگان کشور را دچار مشکل جدی کند.
وی افزود: امکان معاف کردن بخش تولید وصنعت از اجرای هدفمندی فاز دوم وجود ندارد و باید چاره‌ای برای جلوگیری از نابودی تولید کشور اتخاذ کرد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *