کدام جهات تهران خطر دارد؟

يك زلزله‌شناس و محقق در حوزه گسل‌وزلزله كه هم‌اكنون در سمت مديرزلزله در يكي از نهادهاي تحقيقاتي كشور مشغول فعاليت است، معتقد است: در تهران همه مناطق و محله‌ها در خطر آسيب ناشي از زمين‌لرزه قرار دارند اما در جنوب‌شهر تهران بخاطر وجود خاك‌هاي نرم كه باعث تقويت امواج زلزله مي‌شود و در شمال تحت تاثير وجود چندين گسل بزرگ، خطر بيشتر از شرق و غرب پايتخت است.

دكتر علي بيت‌اللهي مي‌گويد: انتخاب محل سكونت در تهران بايد در اولويت دوم و سوم افراد باشد و اولويت اول بايد اطمينان‌بخشي از كيفيت‌هاي حداقلي سازه ساختمان و مقاومت آن در برابر تكان‌هاي ناشي از زمين‌لرزه باشد.
دكتر بيت‌اللهي با بيان اينكه فرار از گسل و زمين‌لرزه در تهران معنا ندارد، مي‌گويد: با توجه به طول و فراواني گسل‌هاي تهران، فرضيه امن‌بودن يك يا چند نقطه در تهران بي‌معنا است.
اين زلزله‌شناس با تجربه در عين حال تصريح مي‌كند: مقاومت يك ساختمان در برابر زلزله به ظاهر و بخش‌هاي پيدا و آشكار ساختمان ربطي ندارد و اين فقط وضعيت سازه‌اي ساختمان است كه مشخص مي‌كند ساختمان تاچه اندازه در برابر زمين‌لرزه مقاوم است. وضعيت سازه‌اي از روي ستون‌ها، ابعاد ستون‌ها، پي ساختمان، تيرچه‌ها، آرماتوربندي و بخش‌هايي كه بعد از عمليات نازك‌كاري از ديد پنهان مي‌شوند، قابل تشخيص و محاسبه است.
دكتر بيت‌اللهي با بيان اينكه در حال حاضر هيچ مركز يا نهادي در برابر مسووليت‌پذيري كيفيت و مقاومت سازه‌اي ساختمان‌ها در مقابل زلزله جوابگو نيست، تصريح مي‌كند: طرح صدور شناسنامه‌فني براي ساختمان‌ها تنها راهكار علمي و تضمين‌كننده براي محاسبه درجه استحكام سازه‌اي ساختمان‌ها محسوب مي‌شود كه متاسفانه اين طرح هم‌اكنون در تهران تعليق شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *