آیا واقعا املاک «اکازیون»، اکازیون هستند؟

این روزها قیمت املاک آن قدر افزایش یافته و آن قدر بازار مسکن ملتهب است که در مواردی انگشت شمار، واژه «اکازیون» را در پیشنهادهای فروش می بینیم. این روند البته تعجبی ندارد چون اکازیون ها بیشتر در بازارهای راکد ظهور می کنند و در روزهایی که به قول تیتر جالب یکی از رسانه ها: «موبایل فروشندگان خاموش است!» صحبت از موارد اکازیون کمی دور از واقعیت است … به هر ترتیب اما باز هم در لابلای فایل های اینترنتی و بنگاه های مسکن، ردی از چنین مواردی دیده می شود: قیمت این دست املاک از قیمت های عرف منطقه کمتر است و فروشندگان نیز به دلایلی مایلند سریع تر ملک خود را به پول نقد تبدیل کنند. اما سوال این است: «آیا واقعا اکازیون ها، اکازیون هستند؟» …
اگر از طبقه متوسط هستید و می خواهید برای خود سرپناهی بخرید – یعنی مصرف کننده واقعی مسکنی هستید که آن را خریداری می کنید – حتما در «بازار راکد» به دنبال مورد مطلوب خود بگردید و حتما نیز تلاش کنید موردی را برگزینید که در اصطلاح به آن «اکازیون» می گویند …

در حقیقت توصیه ما به شما این است که در بازار ملتهب کنونی به دنبال خرید مسکن نگردید و وقتی بازار آرام شد و قیمت ها از تب و تاب افتادند، هم مواردی متعددتر به شما عرضه می شود و هم قیمت های مناسب تری را به چشم خواهید دید.

البته این در شرایطی است که قصد سرمایه گذاری نداشته باشید که در غیر این صورت یک سرمایه گذار زمانی سرمایه خود را وارد یک بازار می کند که شواهد و قراین از برتری آن بازار در جذب سرمایه های جامعه و احتمال بالا رشد قیمت ها حکایت دارد
اکثر موارد اکازیون اصلا مناسب خرید نیستند! درست است به مصرف کننده واقعی توصیه می کنیم در بازار راکد به دنبال مورد اکازیون بگردد اما هشدار می دهیم بسیاری از اکازیون ها، در حقیقت مناسب نیستند!… اما چرا چنین ادعایی را مطرح می کنیم؟ کسانی که سرمایه گذار نیستند و می خواهند سرپناهی برای زندگی خود خریداری کنند، بهتر است مطلب را با دقت بخوانند:
۱- وقتی یک آپارتمان یا ملک تحت عنوان اکازیون برای فروش پیشنهاد شده، این مفهوم به ذهن می رسد که: «قیمت آن از عرف منطقه پایین تر است» ، البته باید بدانیم قیمت مناسب بدون شرایط مناسب، اکازیون نیست. قیمت مناسب برای ملک نامناسب در حقیقت تخفیفی است که باید از سوی فروشنده به خریدار داده شود همان طور که اجناس معیوب هیچ گاه قیمتی به اندازه کالای سالم ندارند.
به این ترتیب وقتی در بازار مسکن به موردی بر می خورید که با عنوان اکازیون عرضه شده، حتما شرایط را به دقت بررسی کنید «سن بنا»، «نما بیرونی»، «امکانات سالم» و «برخورداری از پارکینگ و انباری» – آسانسور برای ساختمان های چند طبقه – از نکات بسیار مهم است. به جایگاه خانه در منطقه نیز دقت کنید: شکل کوچه و خیابان بسیار مهم است. همچنین نوع مالکیت ملک اهمیت فراوانی دارد. اگر به نظر شما شرایط ذکر شده با قیمت پیشنهادی همخوانی داشت، به خرید فکر کنید. این توصیه را نیز داشته باشیم که نیاز به مشورت با کارشناس معتمد در املاک به اصطلاح اکازیون، بسیار بیشتر است.
۲- خانه ای که خریداری می کنید را در حکم «ثروت» خود باید محسوب کنید! ثروت به این معنا که سرمایه ای که با زحمت و حتی با بدهی به دست آورده اید، را صرف خرید یک خانه می کنید و در حقیقت پس انداز گذشته و اقساط آینده را در این راه هزینه می کنید … بنابراین این ثروت باید برای شما در حکم آرامش باشد و نه اسباب زحمت! طبیعی است که وقتی خانه ای را با چنین شرایط دشواری خریداری می کنید، در آینده می باید بتوانید بر روی آن حساب باز کنید. این به آن معنا است که اگر روزی بخواهید منزل بهتری خریداری کنید، ناگزیر بخش مهمی از سرمایه شما برای خرید خانه جدید از محل فروش خانه فعلی تامین می شود: پس «فروش» خانه فعلی برایتان بسیار مهم است و از حال باید به فکر آن باشید.

املاک با شرایط نامناسب در آینده یا مشتری ندارند و یا تنها با ارائه تخفیف هایی قابل توجه، می توان خریدارانی اندک برایشان دست و پا کرد. آپارتمان های مستعمل و مستهلک با امکاناتی قدیمی و فرسوده و یا در مناطقی نه چندان دلچسب خریداری ندارند. به عنوان مثال: آپارتمان ۱۵ ساله ای در طبقه چهارم در ساختمانی فاقد پارکینگ، آسانسور و انباری و در انتهای یک کوچه باریک بن بست، شاید سال ها طول بکشد که مشتری پیدا کند حتی با تخفیف! و این برای فردی که بخش قابل توجهی از دارایی اش، همین خانه است اصلا نکته مطلوبی نیست چه در زمانی که بخواهد منزل بهتری تهیه کند و چه به ناگاه به پول زیادی نیاز پیدا کند و بخواهد خانه را بفروشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.