آیت الله هاشمی رفسنجانی و اظهارات احمدی نژاد، از 72 تا 92 !

آیت الله هاشمی رفسنجانی : احمدی‌نژاد را خوب می‌شناسم استاندار من در اردبیل بود. فرماندارم در خوی بود. بحث خوب و بدی نبود سیاستی که اعلام شده و در پیش بود این را نشان می‌داد که تصمیم دارند به مرور نیروهای تربیت شده انقلاب را حذف کنند و سیاست‌های روزمره که امروز اجرا می‌شود نتیجه‌اش را از قبل پیش‌بینی کرده بودم.» « آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با دانشجویان و روزنامه‌نگاران» اردیبهشت 88: «تا سال 84 رابطه آقای احمدی‌نژاد با آیت الله هاشمی رفسنجانی حسنه بود اما از زمان حضور قطعی ایشان در انتخابات در جهت تخریب ما قدم برداشتآیت الله هاشمی رفسنجانی و اظهارات احمدی نژاد، از 72 تا 92 ! ( دنیای اقتصاد - خسرو یعقوبی )

احمدی نژاد حامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

دنیای اقتصاد – مشخص نیست که نخستین مواجهه آیت الله هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد کی و کجا بوده است؟ آنچه از اخبار برمی‌آید این است که هشتم آذر 72 زمانی است که «علی‌محمد بشارتی» وزیر دولت سازندگی «محمود احمدی‌نژاد» را به عنوان نخستین استاندار استان تازه‌تاسیس اردبیل معرفی می‌کند. اما اینکه آیا پیش‌تر معارفه‌ای در حضور رییس‌جمهوری انجام شده بوده یا نه، به‌درستی معلوم نیست و این درست سه سال پیش از سفر رسمی آیت الله هاشمی رفسنجانی است به اردبیل.

22 مهر 75 احمدی‌نژاد استاندار در جمع خبرنگاران از سفر قریب‌الوقوع رییس‌جمهوری برای افتتاح 240 طرح عمرانی با اعتباری بالغ بر یک‌هزار‌میلیارد تومان در اردبیل خبر می‌دهد؛ درست یک روز پیش از حضور رییس‌جمهوری در استان، احمدی‌نژاد در تمجید از او در گفت‌وگو با روزنامه ارگان دولت می‌گوید: «آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس‌جمهوری ایران، همیشه و در همه ابعاد در صحنه‌ها و شرایط دشوار انقلاب اسلامی، از عناصر تعیین‌کننده است و نام آیت الله هاشمی رفسنجانی در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی با درخشندگی و به نیکی ثبت خواهد شد.»

آیت الله هاشمی رفسنجانی ، شخصیت بزرگ انقلابی است

یک‌بار هم گفت: « آیت الله هاشمی رفسنجانی ، شخصیت بزرگ انقلابی و اندیشمند و سفر ایشان به استان اردبیل باعث رسیدن این استان به جایگاه مطلوب خود است.» در نهایت برنامه استقبال از رییس‌جمهوری در اردبیل با مدیریت استاندار بسیار پرشور برگزار می‌شود. در فرودگاه احمدی‌نژاد و امام‌جمعه به استقبال آیت الله هاشمی رفسنجانی می‌روند.

آن طور که روزنامه‌ها نوشتند مردم هم با پلاکاردهایی که حامل خوشامدگویی به سردار سازندگی بوده است ، با گل و شیرینی به استقبال رییس‌جمهوری می‌روند.  با روی کارآمدن دولت اصلاحات «احمدی‌نژاد» جزو نخستین استاندارانی است که برکنار می‌شود، به تهران بازمی‌گردد و به کار استادی در دانشگاه علم و صنعت مشغول می‌شود.

استاندارپیشین اما همچنان حامی رییس‌جمهوری پیشین می‌ماند، همزمان با آغاز انتخابات ششم و اعلام ورود آیت الله هاشمی رفسنجانی به کارزار انتخابات، او ریاست ستاد تبلیغاتی آیت الله هاشمی رفسنجانی را در منطقه نارمک برعهده می‌گیرد. آیت الله هاشمی رفسنجانی اما نفر سی‌ام تهران می‌شود و انصراف مي‌دهد. 12 اسفند 78 هفته‌نامه «شما» ارگان حزب موتلفه، نگرانی‌های احمدی‌نژاد نسبت به آرای آیت الله هاشمی رفسنجانی را اینگونه منعکس می‌کند: «در چهارصد صندوق اول، آیت الله هاشمی رفسنجانی حدودا نفر هفتم بوده است.

در تهران معمولا‌ از 300‌هزار رای به بالا‌، روند ثابت می‌ماند اما در این مسیر آنقدر اعلا‌م نکردند که ما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاد که رتبه آیت الله هاشمی رفسنجانی به 26 و 27 و حالا‌ هم سی‌ام رسیده است و تازه رفته‌اند یک کسی را آورده‌اند که می‌گوید شاکی هستم. خوب همه ما شاکی هستیم که بنابر بازشماری است.

یک گروه امین بنشینند، رای همه را دوباره بشمارند و این نشان می‌دهد که روند غیرعادی است و متاسفانه سازمان نظارت ما سازمان منسجمی نیست. مثلا در بعضی از حوزه‌ها از نزدیکان برخی از کاندیداها، مدتی به‌عنوان ناظر انتخاب شده‌اند و در آن صندوق‌ها این افراد آرای بالايی آوردند که نشان می‌دهد این عادی نیست

واکنش احمدی‌نژاد به فضای تقابل با آیت الله هاشمی رفسنجانی

مهر ماه 1379 (سه سال پس از دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی )، احمدی‌نژاد به فضایی که آن زمان در تقابل با آیت الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفته بود، واکنش نشان داد و آن را باعث تاسف و عبرت‌انگیز خواند. استاندار پیشین در دفاع از رییس‌جمهور پیشین گفت: «تخریب چهره‌های رقیبی که طی سال‌های اخیر انجام گرفته در تاریخ دو دهه اخیر کشورمان بی‌سابقه است؛ به‌طور مثال برخورد جناح دولتی در انتخابات مجلس ششم با آیت الله هاشمی رفسنجانی ، هم تاسف‌بار است و هم در عین حال عبرت‌انگیز است و نکته‌ای نیست که به‌سادگی امکان توجیه داشته باشد.

جمع زیادی از افرادی که ادعای حضور در جبهه دوم خرداد را دارند، بخش اصلی حیات خود را مدیون شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی هستند، اما به محض اینکه ایشان در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و انحرافات قطعی این مجموعه ایستاد و در انتخابات مجلس ششم به تحمیلات استبدادی آنان تن نداد و تسلیم خواسته‌های غیرمنطقی بعضی از این مدعیان مردمسالاری نشد، لشکر تخریب و ماشین تبلیغاتی آنها هجوم خود را آغاز کرد و شخصیتی را که تا چند ماه قبل، از او به عنوان امیرکبیر دوران سازندگی یاد می‌کردند و حتی مصمم بودند با تغییر قانون اساسی دوره مدیریت ایشان را تمدید کنند، با ناجوانمردانه‌ترین و پیچیده‌ترین شیوه‌های تبلیغاتی مورد هجوم قرار دادند.»

در همان دوران هم دادگاه روزنامه «سلام» که احمدی‌نژاد یکی از شاکیان آن بود برگزار می‌شود. اینها بارزترین اظهارنظرهای احمدی‌نژاد در تمام مدت دوران اصلاحات پیش از رسیدن به شهرداری تهران است که شاکله آن را می‌توان دفاع حامیانه از رییس‌جمهوري پیشین، آیت الله هاشمی رفسنجانی و نقد اصلاحات دانست.

البته به نظر می‌رسد این نگاه تا دوران سه‌ساله شهرداری او هم ادامه دارد تا جایی که محسن هاشمی رفسنجانی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی و مدیر وقت سازمان قطار شهری تهران می‌گوید: «زمانی که شهردار شد سیاست تقابل را نداشت و روابط حسنه بود… تا زمانی که آیت الله هاشمی رفسنجانی کاندیدای ریاست‌جمهوری نشده بود، در جهت جذب ایشان حرکت می‌کرد.»

احمدی نژاد علیه آیت الله هاشمی رفسنجانی

گفته می‌شود پس از ثبت‌نام آیت الله هاشمی رفسنجانی ، ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد به ریاست ثمره هاشمی رفسنجانی و مشایی، تصمیم می‌گیرند از فضای موجود علیه آیت الله هاشمی رفسنجانی استفاده کرده و بر این موج سوار شوند. در انتخابات آن سال به‌جز آیت الله هاشمی رفسنجانی ، قالیباف و مصطفی معین، مهدی کروبی و علی لاریجانی هم نامزد بودند اما هیچ‌یک از نامزدهای دیگر محتوای کمپین تبلیغاتی خود را در تقابل با آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار ندادند به جز یک نفر، محمود احمدی‌نژاد.

تا جایی که وقتی کار انتخابات به دور دوم کشیده شد، این احمدی‌نژاد بود که توانست از جو موجود که نه «له» بلکه «علیه» آیت الله هاشمی رفسنجانی بود بهترین بهره‌برداری را بکند. اگر تقابل با آیت الله هاشمی رفسنجانی در آن زمان برای احمدی‌نژاد مزیت داشت اما این موقتی نبود بلکه به روندی بدل شد که در چهار سال نخست دولت احمدی‌نژاد هم همچنان ادامه پیدا کرد و در انتخابات 88 به اوج رسید.

همه می‌خواستند دکترا بگیرند دانشگاه آزاد هم پشت قضیه بود

مناظره معروف رییس دولت با یکی از نامزدها که در آن به آیت الله هاشمی رفسنجانی و خانواده او حمله شد، باب تازه‌ای در رویارویی مستقیم او با آیت الله هاشمی رفسنجانی باز کرد. وقتی که گفت: «باید جوان‌ها هم بدانند که بنده دربرابر یک کاندیدا نیستم دربرابر یک مجموعه‌ای هستم که با محوریت آیت الله هاشمی رفسنجانی و همکاری آقای موسوی و خاتمی علیه بنده حرکت کردند.» بعد هم گفت: «در دوره آیت الله هاشمی رفسنجانی که حامی جناب آقای موسوی است یک موجی در مدیران درست شد که همه می‌خواستند دکترا بگیرند دانشگاه آزاد هم پشت قضیه بود. دکترا صادر کرد. پشت سر هم یک موج درست شد کردان هم یکی مثل همان‌ها… بی‌قانونی اینهاست جناب آقای موسوی استات‌اویل بی‌قانونی است که طرف می‌آید اینجا محاکمه می‌شود و محکوم می‌شود، از زندان فراری داده می‌شود و می‌رود خارج و تهش پسر آیت الله هاشمی رفسنجانی است

تولید از حامیان فتنه، مصرف از مدعیان اصولگرایی

با نزدیک شدن به انتخابات 92 اما روزنامه «ایران» ارگان دولت احمدی‌نژاد یعنی، همان که 17 سال پیش در مسند استانداری زبان به تمجید از رییس وقت دولت گشوده بود این روزها کاملا دگرگونه عمل می‌کند. این روزنامه یک‌بار در گزارشی آیت الله هاشمی رفسنجانی را پشت صحنه بنی‌صدریزاسیون احمدی‌نژاد می‌خواند و بار دیگر واژه «جریان انحرافی» را دست‌پخت آیت الله هاشمی رفسنجانی علیه دولت مردمی احمدی‌نژاد می‌داند و تیتر می‌زند: «تولید از حامیان فتنه، مصرف از مدعیان اصولگرایی.» روزنامه ایران این روزها از تلاش آیت الله هاشمی رفسنجانی برای تاثیر‌گذاری بر انتخابات آتی و سیاه نمایی از اوضاع کشور در دیدارهایش می‌گوید.

به نظر می‌رسد دولت از شکل‌گیری یک دوقطبی دیگر استقبال می‌کند. در شرایطی که زمزمه آمدن و نیامدن آیت الله هاشمی رفسنجانی به کارزار انتخابات دوباره به گوش می‌رسد. به نظر می‌رسد همه چیز در حال تکرار شدن است. اگرچه این‌بار به جای احمدی‌نژاد خلف او در وجه دیگر این قطب قرار می‌گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *