آینده نرخ ارز در ایران با پیش بینی های متفاوت

در حالی که افکار عمومی در انتظار کاهش قیمت ارز در دولت جدید است، اظهارات رئیس کل جدید بانک مرکزی و عملکرد بازار، آینده نرخ ارز در ایران را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

 پیش بینی های متفاوت از آینده نرخ ارز در ایران

به گزارش جام جم، برخی تحلیل ها حاکی از آن بود که با روی کار آمدن دولت جدید و بروز اثرات روانی آن در بازار، قیمت ارز به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

این امر با برخاستن نواهای امیدوارکننده در عرصه سیاست خارجی و جو امید و حرکتی که در اقتصاد کشور و بخش خصوصی ایجاد شده، تشدید شد، اما نگاهی به روند قیمت ارز و سکه در بازار از قبل از انتخابات ریاست جمهوری تاکنون نشان می دهد گرچه قیمت ها کاهش یافته و روند و سیر کاهشی نیز داشته، اما این کاهش در مجموع قابل توجه و مورد انتظار نبوده است.

از سوی دیگر، در دو هفته اخیر همین روند کاهشی قیمت ها نیز متوقف شده و قیمت ارز و سکه در ارقام متوسطی تقریبا تثبیت شده و حتی در برخی مقاطع افزایش هم یافته است؛ افزایشی که البته انتظار می رفت به دلیل احتمال حمله آمریکا به سوریه حالت جهشی داشته باشد؛ اما چنین نشد.

بر این اساس قیمت دلار در مقایسه با قبل از انتخابات ریاست جمهوری با یکشنبه هفته جاری حدود ۴۲۰ تومان کاهش یافت. یعنی از ۳۶۵۰ تومان در بیست ویکم خرداد (سه روز قبل از انتخابات) به ۳۲۲۵ تومان تا یکشنبه (دهم شهریور) رسید. این قیمت تا پایان روز یکشنبه هفته جاری به ۳۲۲۵ تومان رسید.

یورو نیز تقریبا چنین وضعی را به خود دیده است. قیمت پول واحد اروپایی در بیست ویکم خرداد ۴۸۰۰ تومان بوده که تا یکشنبه هفته جاری در مجموع با ۵۲۵ تومان کاهش به ۴۲۷۵ تومان رسید.

قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز در مجموع ۱۹۰ هزار تومان کاهش یافته است؛ البته این ارقام کاهش تا پایان هفته گذشته بیشتر بود، به طوری که دلار و یورو به ترتیب ۵۰۰ و ۶۲۰ تومان در مقایسه با قبل از انتخابات کاهش یافت، اما جدی شدن بحران سوریه و افزایش نسبی قیمت ارز قدری از این کاهش را به افزایش مبدل کرد. در هر حال این ارقام نشان می دهد، انتظار افکار عمومی درباره سقوط قیمت ارز محقق نشده است.

رئیس بانک مرکزی : قیمت فعلی دلار واقعی است!

عالم اقتصاد – ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی که شنبه هفته جاری معارفه اش انجام شد، پیش از این در جمع خبرنگاران و در حالی که هنوز رئیس کل بانک مرکزی نشده بود، قیمت فعلی دلار را قیمت واقعی آن ارزیابی کرده و گفته بود که قیمت واقعی دلار همین ۳۲۰۰ تومان است و این قیمتی است که بازار کشف کرده و براساس عرضه و تقاضا تعیین شده است.

این اظهارنظر گمانه زنی های بسیاری را درباره آینده نرخ ارز در ایران ایجاد کرده است. بر این اساس از این گفته ها تعبیر می شود که شاید رئیس کل بانک مرکزی بخواهد قیمت ارز را در همین حد ۳۱۵۰ تا ۳۲۰۰ تومان نگاه داشته و عزمی برای کاهش بیشتر آن نداشته باشد.

گمانه دیگر این است که وی می خواهد قیمت ارز را آزاد کرده و آن را به دست بازار آزاد بسپارد که در این صورت آینده سیاست شناورسازی قیمت ارز در ابهام قرار می گیرد.

سرانجام نیز گفته می شود قیمت ارز موکول به نرخ تورم است؛ زیرا نرخ تورم میان عوامل دیگر موثر بر قیمت ارز، در تعیین نرخ این کالای مهم موثر است.

عالم اقتصاد - قیمت دلار چند می شود, قیمت دلار چند می شود ؟, در کوتاه مدت قیمت ارز ثابت می ماند؟, قیمت ارز در کوتاه مدت ثابت می ماند؟, آینده نرخ ارز در ایران, آینده قیمت ارز در ایران, پیش بینی قیمت ارز در ایران, پیش بینی قیمت ارز در بازار ایران, پیش بینی نرخ ارز در بازار ایران, پیش بینی قیمت دلار در ایران, پیش بینی نرخ دلار در ایران, پیش بینی نرخ دلار در ایران, پیش بینی قیمت ارز در بازار تهران, پیش بینی قیمت طلا و ارز در ایران, پیش بینی قیمت دلار در بازار ایران, پیش بینی قیمت دلار در ایران در سال 91, پیش بینی قیمت ارز در بازار ایران, پیش بینی نرخ دلار, پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده, پیش بینی قیمت دلار در هفته آینده, آینده نرخ ارز, آینده نرخ ارز در ایران با پیش بینی های متفاوت
رئیس بانک مرکزی : قیمت فعلی دلار واقعی است!

شاید سیف کاهش قیمت ارز را موکول به کاهش نرخ تورم کند و به این ترتیب فعلا خبری از کاهش قیمت ارز نخواهد بود. تمامی این گمانه زنی ها باعث شده آینده نرخ ارز در ایران برای بسیاری از فعالان اقتصاد مبهم باشد و آنان به دنبال پاسخ این پرسش باشند که این دولت چه سرنوشتی برای قیمت ارز رقم خواهد زد.

کارشناسان اقتصادی می گویند، برای پی بردن به آینده نرخ ارز در ایران باید ابتدا نگاهی به علل افزایش آن داشت تا از مقایسه و تطبیق شرایط، امکان تخمین مسیر نرخ ارز در بازار فراهم شود.

رشد قیمت ارز که از دو سال پیش کلید خورد، از دو جنبه عوامل داخلی و خارجی قابل ریشه یابی است؛ از منظر خارجی، تشدید تحریم ها در این مدت سبب شد تا ضمن ایجاد اختلال در فرآیند انتقال ارز به داخل، کمبود ارز از نظر روانی و غیرروانی بشدت احساس شده و همین مساله بر شرایط روانی بازار تاثیر نامطلوب بگذارد.

مجموعه این مسائل، نرخ ارز را در داخل کشور بالا برد.اما از لحاظ داخلی نیز چند اتفاق مهم باعث شد که قیمت ها در بازار ارز سیر صعودی به خود بگیرد.

کارشناسان افزایش نرخ تورم را اصلی ترین عاملی می دانند که مسبب این تغییر شرایط بوده است؛ زیرا ارزش پول ملی رو به کاهش بود و مردم برای جلوگیری از این امر به فوریت شروع به خرید دلار کردند و این امر تقاضای ارز در کنار کاهش عرضه آن را بشدت بالا برد و رشد قیمت ها را دامن زد. در همین حال با دخالت دولت و اصرار دولت بر تثبیت نرخ ارز، قیمت ها در بازار آزاد به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شد، اما همین امر نیز نگرانی از کمبود ارز را افزایش داده و رشد بیشتر قیمت ها را سبب شد؛ البته دولت دهم پای عوامل اخلالگر داخلی مانند ماجرای معروف جمشید بسم ا… را نیز به میان کشید، اما تلقی بازار این بود که بیش از جمشیدها عوامل اقتصادی باعث رشد قیمت ارز شده است.

عالم اقتصاد , اخبار , اتفاق , اخبار اقتصاد و بازار , اخبار ارز , اخبار بانک خبر , بورس , اخبار خودرو اخبار , دیجیتال , اخبار سکه و طلا , اخبار مسکن , اخبار نفت , اخبار بین الملل, اخبار جالب, اخبار جذاب و خواندنی , اخبار سیاسی , اخبار دولت , اخبار سیاسی , اخبار سیاست خارجی , سیاست داخلی , اخبار مجلس , اخبار نظامی , اخبار فرهنگی , اخبار اجتماع اخبار , رسانه و مطبوعات اخبار , سینما و تلویزیون , اخبار ورزشی , اخبار ویژه , تازه ترین اخبار ورزشی , آخرین حوادث تهران , خبر های سایت حوادث خبری , اخبار سیاسی و اقتصادی ایران , آخرین اخبار ایران , آسیای مرکزی و خبر جهان , اخبار کشور , سایت تحلیل خبر دنیای اقتصاد , کلیپ فارسی , اخبار ایران , آخرین نتایج , اخبار فوری , فوتبال ایران و جهان , گزارش تصویری Economy World, Economy World Agency , Persian Clip , economyworld.ir , Persian news , economy world.irپیش بینی آینده نرخ ارز در ایران

دکتر حسین عبده تبریزی، کارشناس و تحلیلگر ارشد بانکی در این باره به خبرنگار ما گفت: اگر بتوانیم تولید ملی را تقویت کنیم و اگر مسائل مربوط به تحریم ها مقداری حل و فضا آزادتر شود، می توان قیمت ارز را در همین مقداری که هست ـ یعنی ۳۱۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان ـ نگه داشت.

قیمت ارز در همین سطح خواهد ماند؟

وی افزود: اما اگر نتوانیم تولید را راه بیندازیم و مساله تحریم ها را حل کنیم، قیمت ارز رو به بالا خواهد بود. همچنین بحران های پیش بینی نشده را نیز باید در نظر گرفت که باعث رشد قیمت ارز می شود بنابراین به نظر من در سال ۹۲ اگر وضع تحریم بدتر نشود که به نظر می رسد بدتر از این نخواهد شد، قیمت ارز می تواند حدود همین رقم بماند.

وی تصریح کرد: البته زمانی که اقتصاد کشور راه می افتد و واردات مواد اولیه زیاد می شود، تقاضای ارز قدرت پیدا می کند و قیمت ارز می تواند حتی بالاتر برود اما برای کوتاه مدت فکر می کنم که قیمت ارز می تواند در حدود همین رقم تثبیت شود و با نوسانات کوچکی همراه باشد.

عبده تبریزی افزود: منظورم از کوتاه مدت تا سه ماه آینده است، البته به نظر من قیمت فعلی ارز منطقی است.

با رونق اقتصاد کشور و واردات موارد اولیه ارز گران می شود؟

وی اظهار کرد: دولتی که مدعی اعتدال است، باید در قیمت ارز ثبات ایجاد و همین قیمت فعلی ارز را حفظ کند؛ این اولین گام است، اما در گام بعد قیمت ارز با نوسانات اندک همراه و حتی در بلندمدت مقداری بالا می رود و شاید این بالا رفتن تا قیمت ۴۵۰۰ تومان منطقی باشد و می توان گفت حبابی در آن وجود ندارد.

قیمت دلار چند می شود ؟

عالم اقتصاد - قیمت دلار چند می شود, قیمت دلار چند می شود ؟, در کوتاه مدت قیمت ارز ثابت می ماند؟, قیمت ارز در کوتاه مدت ثابت می ماند؟, آینده نرخ ارز در ایران, آینده قیمت ارز در ایران, پیش بینی قیمت ارز در ایران, پیش بینی قیمت ارز در بازار ایران, پیش بینی نرخ ارز در بازار ایران, پیش بینی قیمت دلار در ایران, پیش بینی نرخ دلار در ایران, پیش بینی نرخ دلار در ایران, پیش بینی قیمت ارز در بازار تهران, پیش بینی قیمت طلا و ارز در ایران, پیش بینی قیمت دلار در بازار ایران, پیش بینی قیمت دلار در ایران در سال 91, پیش بینی قیمت ارز در بازار ایران, پیش بینی نرخ دلار, پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده, پیش بینی قیمت دلار در هفته آینده, آینده نرخ ارز, آینده نرخ ارز در ایران با پیش بینی های متفاوت
پیش بینی آینده نرخ ارز در ایران

این کارشناس گفت: به این ترتیب به نظر می رسد اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره قیمت ارز ۳۲۰۰ تومانی منطبق بر واقعیات موجود بوده و محقق خواهد شد؛ البته تاکید می کنم اگر بحران یا شرایط غیرمترقبه ای اتفاق نیفتد.

قیمت ارز در کوتاه مدت ثابت می ماند؟

در همین حال دکتر علی معنوی راد، مدیرکل اسبق ارزی بانک مرکزی و تحلیلگر ارشد بازار ارز در گفت وگو با خبرنگار ما پیش بینی کرد، اگر بحران سوریه بگذارد، قیمت ارز در کوتاه مدت شاهد تغییر و تحول نخواهد بود.

وی گفت: اصولا پیش بینی آینده نرخ ارز در ایران  شامل دو قسمت است؛ بلندمدت و کوتاه مدت. این امر اصولی هم دارد؛ یکی از اصول نرخ ارز این است که هیچ گاه پیش بینی بلندمدت درباره نرخ ارز توسط هیچ کارشناسی انجام نمی شود.

وی افزود: یعنی حتی بزرگ ترین بانک های جهان اقتصاد را هم که ببینید، نرخ ارز راحداکثر شش ماهه پیش بینی می کنند. این یک اصطلاح طعنه آمیز است که می گوید: «یکی را نشان بده که نرخ ارز را بیش از شش ماه پیش بینی کند، من یک احمق نشانت می دهم!» بنابراین فقط می توان پیش بینی را نسبی و با توجه به متغیرها و شرایط موجود و در کوتاه مدت انجام داد.

وی تصریح کرد: پیش بینی قیمت ارز در ایران که خارج از کار تئوریک و مرسوم قرار می گیرد، اصولا اشتباه است؛ چون سرعت تغییر متغیرهای سیاسی و اقتصادی در کشور ما بسیار بالاست و ثبات لازم وجود ندارد.

آینده نرخ ارز در ایران با پیش بینی های متفاوت

معنوی راد گفت: با این حال کاری که دولت روحانی برای قیمت ارز باید بکند، این است که فعلا دست به ترکیب متغیرهای موجود موثر در قیمت ارز نزند و فقط نرخ ارزمرجع را بردارد؛ چون این نرخ منبع آشفتگی، رانت و علامت دادن اشتباه به بازار است، حتی باعث رسیدن کالای ارزان به دست مردم هم نمی شود. وی تصریح کرد: با این فرض ها من معتقدم در کوتاه مدت یعنی تا دو ماه آینده، اتفاق خاصی در قیمت ارز نمی افتد؛ البته ما مساله سوریه و کل قضیه خاورمیانه و مساله تحریم ها را داریم و هنوز دولت جدید دست به کار عملی نزده و عیارش در عمل سنجیده نشده است. دست زدن به عمل هم زمان می خواهد و این زمان تا دو ماه دیگر به دست نمی آید، بنابراین فعلا شرایط همین گونه خواهد ماند.

وی افزود: تا زمانی که بحران سوریه و خاورمیانه و موضوع تحریم ها حل نشود، قیمت ارز زمینه ای برای کاهش ندارد، یعنی اگر قیمت ارز افزایش نیابد، قطعا از حدود فعلی پایین تر نخواهد آمد.

One thought on “آینده نرخ ارز در ایران با پیش بینی های متفاوت

  1. بازتاب: تحلیل و پیش بینی قیمت دلار تا پایان امسال - ایران بها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.