احتمال کاهش قیمت طلا به 1200 دلار

افت شدید قیمت طلا در روزهای اخیر به موضوع مهمی در محافل رسانه ای جهان تبدیل شده است به طوری که برخی کارشناسان اقتصادی از احتمال کاهش قیمت طلا به 1200 دلار خبر می دهند.

 

دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : قیمت طلا در روزهای اخیر بیش از 15 درصد کاهش داشته است که این میزان کاهش سریع قیمت طلا از سال 1983 میلادی بی سابقه بوده است.

امیدواری سرمایه گذاران نسبت به بهبود شرایط اقتصادی جهان، افزایش ارزش دلار در برابر یورو و ین، افزایش شاخص سهام در بازارهای بین المللی، نگرانی از فروش ذخایر طلای بانک های مرکزی و بحران مالی منطقه یورو  تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است.
در حالی که برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند سطح حمایتی بعدی برای قیمت هر اونس طلا 1200 دلار خواهد بود.

 کاهش رشد اقتصادی چین خطر بزرگی برای قیمت طلا است

کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند کاهش رشد اقتصادی چین در سه ماه نخست 2013 خطر بزرگی برای قیمت طلا خواهد بود. رشد اقتصادی چین در سه ماه نخست 2013 میلادی به طور غیر قابل پیش بینی با کاهش روبرو شده است و در این مدت به کمتر از 7.7 درصد رسیده تا این مساله موجب شگفتی بسیاری از تحلیلگران شود.

کاهش شدید تولیدات صنعتی چین می تواند علت اصلی افت رشد اقتصادی این کشور باشد. البته برخی کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که ساختارهای اقتصادی چین هنوز قوی و باثبات است و وضعیت این کشور در شش ماه دوم 2013 بهتر خواهد شد.چین دومین بازار بزرگ طلای جهان پس از هند به شمار می رود. چین بزرگترین تولید کننده طلای جهان در سال 2012 میلادی بوده است.

با فرض احتمال کاهش قیمت طلا

آیا زمان آن فرا رسیده که طلا را از سبد سرمایه گذاری خود حذف کنیم؟

در حالی که برخی کارشناسان و سرمایه گذاران بین المللی امیدوار بودند تا با توجه به تشدید تنش در شبه جزیره کره (بین کره جنوبی + آمریکا در مقابل کره شمالی ) و ادامه بحران مالی و بدهی منطقه یورو، قیمت طلا در سال 2013 میلادی با افزایش روبرو شود ولی قیمت طلا از ابتدای امسال تا کنون بیش از 14 درصد کاهش داشته است.
قیمت طلا اکنون نسبت به رکورد 1920 دلاری در سپتامبر 2011 میلادی نیز بیش از 20 درصد کاهش یافته است. بحران مالی و بدهی قبرس نتوانست موجب افزایش قیمت طلا شود و تنش در روابط دو کره نیز تاثیری بر قیمت طلا نداشته است.
این مسائل موجب شده است تا برخی سرمایه گذاران بر این باور شوند که طلا دوران درخشش خود را از دست داده است و باید از سرمایه گذاری روی طلا منصرف شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *