ازدواج آسان راهی به سوی خوشبختی

تجمل‌گرایی برخی خانواده‌ها، تن دادن به ازدواج را در میان جوانان کمی سخت‌تر کرده است. کارشناسان معتقدند اعطای نقش‌های اجتماعی به جوانان قبل از ازدواج تا حدودی می‌تواند ترس جوانان را از پذیرش مسئولیهای ازدواج و پس از آن کاهش دهد.
به گزارش دانش روز به نقل از مهر، براساس آمارهای موجود هم اکنون ۱۳ تا ۱۴ میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور زندگی می کنند که در صورت آسان گرفتن ازدواج و فراهم کردن تسهیلات از سوی دولت و دستگاههای مختلف می توان شرایط ازدواج آنان را فراهم کرد.

کارشناسان معتقدند درصورتیکه جوانان به خداوند توکل داشته و تعالیم قرآن و سنتهای دین را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند دراین صورت چنانچه مشکل و مانعی سر راه ازدواج آنان وجود داشته باشد به راحتی می توانند آن را حل کنند.

سیاستهای دولت در سالهای اخیر بر محور خانواده متمرکز شد و ازدواج در صدر اولویتها و برنامه ها قرار گرفت به طوری که فعالیتهای اجرایی سازمان ملی جوانان نیز اغلب در این بخش انباشته شد و عمده جلسات شورای عالی جوانان نیز صرف بررسی این موضوع و تصویب راهکارهایی برای افزایش ازدواج و تسهیل آن شد.

با توجه به تاکیداتی که برای انجام این سنت حسنه صورت گرفته است به همین دلیل دستگاههای مختلف هر یک به نوبه خود تمهیداتی را برای جوانان فراهم کرده اند تا مسیر ازدواج برای آنان هموار شود.

وزارت کشور یکی از نهادهای اصلی و فعال در زمینه ازدواج و نهادینه کردن ازدواج آسان و پایدار است که در این خصوص اقدامات مفیدی مانند راه اندازی کمیته سامان ازدواج آسان در فرمانداریها و استانداریهای کشور و همچنین برنامه هایی نیز در جهت تحکیم بنیاد خانواده انجام داده است.

تسهلاتی مانند اعطای وام ازدواج به جوانان ، احداث مسکن مهر با اولویت زوجهای جوان ، برگزاری کلاسهای ازدواج آسان و تحکیم بیناد خانواده، راه اندازی شبکه فعالان ازدواج برای کمک به جوانان و… از جمله اقداماتی است که در جهت ترویج ازدواج درمیان جوانان انجام شده است.

یکی دیگر از اقداماتی که در مورد ترویج ازدواج در کشور انجام شده، امکان برگزاری مراسم ازدواج با ۳۰۰ هزار تومان است. علیرضا افشار معاون اجتماعی وزارت کشور در این مورد می گوید: این خدمات شامل آرایشگاه عروس و داماد، کرایه خودرو عروس، فیلم برداری، سالن پذیرایی و سرو میوه و شیرینی است که توسط بنیاد ازدواج آسان ارائه می‌شود و تاکنون زوجهای زیادی این خدمات را دریافت کرده‌اند.

افشار گفت: در این طرح جهیزیه عروس خانم هم با مبلغی در حدود ۷۰۰ هزار تومان در اختیار زوج قرار گرفته و در مجموع آنها با یک میلیون تومان که تمامی آن هم در قالب یک وام قرض الحسنه ارائه شده می توانند ازدواج کرده و زندگی خود را تشکیل دهند.

از سویی دیگر با توجه به اهمیت مقوله ازدواج شهرداری تهران دیگر نهادی است که علاوه بر انجام وظایف خود در امور شهری در جهت تحکیم بنیاد خانواده نیز اقداماتی انجام داده است.

با توجه به تجمل گراییهای برخی از خانواده ها، تن دادن ازدواج در میان جوانان نسبت به گذشته کمی سخت تر شده است به همین دلیل کارشناسان معتقدند اعطای نقش های اجتماعی به جوانان قبل از ازدواج تا حدودی می تواند ترس جوانان را از پذیرش مسئولیهای ازدواج و پس از آن کاهش دهد.

یک مشاور خانواده در این باره به مهر گفت: در صورتی که بخواهیم برای فرهنگ‌سازی ازدواج آسان به نتیجه برسیم ابتدا باید جوانان را در زندگی صاحب نقش بیشتری کرده و در جامعه از آنها مسئولیت بخواهیمر

حجت‌الاسلام حسن سعیدی افزود: برای حصول نتیجه مطلوب در زمینه فرهنگسازی برای ازدواج پایدار باید به علل و شرایط تجمل‌گرایی مردم و بدعت گزاری و ایجاد سنتهای جدید در این زمینه توجه کنیم.

وی اظهار داشت: بسیاری از تجمل گرایی‌ها و سخت‌گیری خانواده‌ها در تشکیل زندگی جوانان زمینه‌های تربیتی دارد چرا که مردم به جای این که اصالت را به خود فرد بدهند داشته‌های مادی طرف مقابل برایشان دارای اهمیت است.

 سعیدی تصریح کرد‌: در گذشته اصالت انسانها براساس ظرفیت و توانمندی‌شان بود و این ظرفیت‌های فردی و اجتماعی بود که جایگاه فرد را تعیین می‌کرد ولی هم اکنون ظواهر جایگزین این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها شده است.

اما در همین رابطه دبیر شبکه فعالان ازدواج کشور از راه اندازی شبکه فعالان در استانهای کرمانشاه، سمنان، همدان، کرمان، بوشهر، لرستان و استان مرکزی خبر داد و گفت: این شبکه از دو سال قبل آغاز به کار کرده و هم اکنون در استانهای اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، زنجان و  خراسان شمالی فعال است.

مهدی کلانتری افزود: با توجه به برآورد وجود ۱۵ تا ۱۶ میلیون مجرد در کشور نیاز به آغاز حرکتی مردمی به صورت موج فرهنگی برای ازدواج این تعداد جوان احساس شد.

وی تاکید کرد: شبکه فعالان ازدواج ۱۰ وظیفه همانند فرهنگ سازی، آموزش و تسهیل سازی ازدواج را بر عهده دارند و دفاتری به نام ازدواج آسان دارد که با کمترین قیمت ممکن مراسم ازدواج را برای زوجها برگزار می کنند. در این دفاتر با میانگین هزینه حدود ۳۰۰ هزار تومانی ۱۲ خدمت مانند ماشین عروس، لباس عروس، فیلم برداری و غذا برای صد نفر ارایه می شود.

در هر حال ممکن نشان دادن ازدواج آسان،اعطاء بینش به جوانان در جهت تلاش براى رفع موانع فرهنگى ازدواج، سعی در رفع ترس جوانان از ازدواج، توجه دادن به خانواده ها در خصوص آثار منفى مهریه سنگین، بررسى سیره اهل بیت علیهم السلام در مورد ازدواج آسان و بیان آن،ترغیب خیرین برای کمک به ازدواج جوانان و..ر از جمله مواردی است که می توان با اجرای آنها جوانان را ترغیب به ازدواج کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.