از این به بعد چه می شود؟ رشد شتابان نرخ ارز ، آیا واقعیت همین است؟

دو هفته قبل که هنوز دلار در محدوده 3500 تومان بود (مطلب ارز در تاریخ 3 بهمن)، دکتر مانی با اشاره به اتفاقی که در تاریخ 6 فوریه (18 بهمن) می تواند باعث رشد نرخ ارز در کشور شود ، دوستان و همراهانش را مطلع کرد. حالا به این رویداد رسیدیم و قیمت دلار در روزهای قبل به 4000 تومان رسید. سئوال اصلی این است که از این به بعد چه می شود؟

تجربه ما در بازارهای مالی داخلی و بین المللی نشان می دهد دو نوع رفتار شناسی مختلف می تواند اتفاق بیافتد.یکی اینکه روند رو به رشد فعلی با انتشار خبرهای واقعی از اعمال دور جدید تحریم ها اد امه یافته با شدت بیشتری در بازار تاثیر بگذارد.

دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : اما دیدگاه دوم که بارها تکرار شده این است که بازارها که برآیند هوش و خرد جمعی فعالان آن است به پیشواز اخبار می روند. چه خبر های مثبت و چه منفی. بنابراین قبل از اینکه یک اتفاقی واقعا تجربه شود بازاها خود را برای بعد از آن تنظیم می کنند و اصطلاحا قیمت ها را با شرایط بعد از اتفاق محاسبه و اعمال می کنند. بعد از اینکه خود اتفاق مثلا تاریخ مذکور در مورد دلار در ایران، در دنیای واقعیت اتفاق افتاد ،تا مدتی ثبات بر آن بازارها حاکم می شود. این اتفاق در بازار سهام بارها و بارها اتفاق افتاده است. یک شرکت با احتمال افزایش سود،رشد سریع قیمت را تجربه می کند. بعد که گزارش واقعی افزایش سود منتشر شد، قیمت ثابت شده و شاید هم کمی اصلاح شود.

در بازار دلار ایران چون بازار نظام مند و قابل بررسی سازمانی وجود ندارد،  تصمیم گیری در این مورد خیلی دشوار است. رفتار شناسی این بازار نو ظهور با بازیگران جدید و بی تجربه،  باعث می شود که اظهار نظر جدی نکنیم. اما اگر دیدید بعد از این هفته قیمت ها ثبات همراه با کاهش را تجربه کردند ، دچار سردرگمی نشوید و آسمان و زمین را از اینکه بازار با تحلیل شما همخوانی ندارد،محکوم نکنید.

نظر سنجی هفته قبل سایت دکتر مانی اختصاص به بازار ارز داشت. با مطرح کردن این سئوال که ” به اعتقاد شما روند نرخ دلار در ماه های پایانی سال 91 چگونه خواهد بود؟ ” در پی ارزیابی چشم انداز کاربران محترم در این زمینه بودیم. نتایج  تعجب  برانگیز بود. چرا که تصور نمی کردیم  تا این اندازه بازار و فعالان آن منتظر تداوم رشد سریع ارزش دلار باشند. نتیجه نظر سنجی به این شرح بود :

گزینه

تعداد رای

درصد

روند خنثی

72

26.0

روند شتابان رشد

184

66.4

روند نزولی

21

7.6

جمع

277

100

 این چشم انداز تایید می کند که فعلا انتظار افت زیادی نمی توان داشت و کسانی که قصد خرید دارند بهتر است خیلی هم منتظر افت قیمت ها نباشند. به اعتقاد دکتر مانی این روند رو به رشد در دو ماه آتی خیلی سریع ادامه پیدا نمی کند مگر اینکه یک تحول کلان از جمله اعمال فاز جدیدی از تحریم ها یا انتشار خبرهایی به واقع ناامید کننده رخ دهد. تاریخ بعدی که میتواند این خبر را شنید 6 فوریه حدودا دو هفته آینده است. اگر شرایط فعلی باقی بماند ، ثبات شکننده ای در بازار دیده خواهد شد. هر چند این ثبات ، آبستن  حوادث زیادی است که در صورت تداوم در ماه های ابتدایی سال بعد ، امکان تغییرات شدید تر قیمت را محتمل می کند. البته نباید افت بازار ارز و سکه را با توجه به شرایط از نظر دور کنیم با اینکه احتمال وقوع آن بسیار ناچیر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *