افزایش تحرکات آمریکا علیه ایران

کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا طرحی برای تشدید تحریم‌ها برضد ایران را به تصویب رساند.
دبیرکل ناتو و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برنامه‌ریزی برای حمله به ایران را تکذیب کردند.

دانش روز – خسرو یعقوبی : مجلس نمایندگان آمریکا تحرکات ضد ایرانی خود را طی روزهای گذشته شدت بخشیده است. در پی مطرح شدن سناریوی ترور از سوی دولت باراک اوباما علیه ایران مبنی بر دست داشتن تهرا ن در طرح ادعایی ترور سفیر عربستان در واشنگتن، مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه‌ای موضوع ترور مقامات ایرانی را بررسی کرد. همزمان کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان آمریکا طرح تشدید تحریم‌های ایران را تصویب کرد. در عین حال، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت اوباما در پی مواجهه نظامی با ایران نیست. ناتو نیز قصد حمله به ایران را تکذیب کرده است. این تکذیب‌ها در شرایطی صورت گرفته است که طی روزهای گذشته اخبار متناقضی درباره قصد آمریکا و رژیم برای حمله به تاسیسات زیربنایی ایران منتشر شده بود.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، روئل مارک گرچت کار‌شناس سابق بخش خاورمیانه در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و عضو بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» گفت: سپاه پاسداران ایران را نمی‌توان مرعوب کرد مگر اینکه اعضای آن را بکشیم. این مقام آمریکایی به صراحت به نام سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران اشاره و تصریح کرد: «وی را باید بکشیم». وی در این خصوص افزود: «قاسم سلیمانی بسیار سفر می‌کند… تکان بخورید… تلاش کنید او را بکشید». جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا نیز به دولت این کشور پیشنهاد کردند ترور مسوولان ایرانی را به‌خصوص در نیروی سپاه قدس در دستور کار قرار دهد.
جک کین رییس سابق نیروی زمینی ارتش آمریکا در جلسه استماع کنگره در این خصوص گفت: چرا مسوولان ایرانی را نمی‌کشیم؟ چرا ما آنها را ترور نکنیم؟ نمی‌گویم اقدام نظامی کنیم ولی عملیات ترور را پیشنهاد می‌کنم. تاکنون جزئیات بیشتری از طرح مقامات آمریکایی در این خصوص منتشر نشده است.
در رویدادی دیگر، خبرگزاری فارس گزارش داد که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرح تشدید تحریم‌های ایران را به تصویب رسانده استر
احضار حافظ منافع آمریکا
در همین حال، آنچنان که ایسنا گزارش داده است، در پی تشکیل جلسه بررسی موضوع ترور مقامات ایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا، سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران به وزارت خارجه احضار و با تسلیم یادداشتی مراتب اعتراض ایران نسبت به تداوم سیاست وقیحانه حمایت دولت آمریکا از تروریسم دولتی به نامبرده ابلاغ شد.
رییس دفتر آمریکای شمالی وزارت خارجه در دیدار خانم آگوستی سفیر سوئیس تاکید کرد: برگزاری چنین جلسه‌ای و سکوت سوال‌برانگیز دولت آمریکا در قبال آن در تعارض با تعهدات حقوقی واشنگتن در زمینه مبارزه با تروریسم است. این مقام ایرانی تاکید کرد: با توجه به تهدیدات انجام شده علیه مقامات رسمی کشورمان در این جلسه، مسوولیت هرگونه اقدام تروریستی علیه مقامات ایرانی متوجه دولت آمریکا خواهد بود.
سفیر سوئیس در تهران نیز با استماع مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد فورا مراتب را به واشنگتن منعکس و هرگونه نتیجه دریافتی را به وزارت امور خارجه اعلام خواهد کرد.
آمریکا و ناتو: قصد حمله نداریم
در این میان، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره ضمنی به سناریوی ضد ایرانی سیا و موساد در گزارش جدید یوکیا آمانو مدیرکل آژانس اتمی تاکید کرد که کشورش در پی مواجهه نظامی با ایران نیست.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یدیعوت آحارونوت، نولند گفت: دولت «باراک اوباما» رییس‌جمهور آمریکا برای حل پرونده هسته‌ای ایران به دیپلماسی سختگیرانه متوسل می‌شود.
وی با اذعان ضمنی به مستقل نبودن آژانس در گزارش‌های خود گفت: امیدوارم که گزارش آتی آژانس بین‌المللی ایران باعث بدتر شدن جایگاه ایران در جامعه بین‌الملل شود.
آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل در پاسخ به این پرسش که «آیا برخی از دول غربی در پی آغاز یک حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران هستند یا نه؟» گفت: ناتو به هیچ وجه در پی مداخله نظامی در ایران نیست.
اسرائیل: گزینه نظامی را حذف نکنید
آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل اما با تکرار ادعاهای دیگر مقامات این رژیم و همچنین آمریکا، ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای اهداف غرب در منطقه دانست و از از غرب خواست گزینه نظامی علیه این کشور را از دستور کار خود خارج نکند.
به گزارش دانش روز به نقل از مهر به نقل از هاآرتص، این اظهارات همزمان با مصاحبه‌های مشابه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مورد ایران بیان می‌شود. این دو نیز در سخنان دیکته شده خود موضوع حمله نظامی علیه ایران را مطرح کرده‌اند.
سرنخ‌های سناریو در گزارش آژانس اخبار متناقض درباره اقدام نظامی غرب علیه ایران در حالی منتشر شده‌اند که بنابر گزارش رسانه‌های غربی تلاش آمریکا و همدستانش برای تکرار اتهامات واهی خود علیه ایران این بار از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌یابد.
به گزارش دانش روز به نقل از گاردین، منابع دیپلماتیک از وجود ادعاهای ضدایرانی در گزارش جدید یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای این کشور خبر دادند. بر این اساس در گزارش جدید آمانو که قرار است هفته آینده منتشر شود ادعا شده بخشی از برنامه هسته‌ای ایران مغایر با چیزی است که از سوی این کشور اعلام شده است.
یک دیپلمات آژانس با اعلام این خبر مدعی شد طبق این گزارش که بر فعالیت‌های هسته‌ای اخیر ایران متمرکز شده، شواهدی مبنی بر نظامی بودن بخشی از این فعالیت‌ها به‌دست آمده است.
این دیپلمات غربی در ادامه ادعاهای خود گفته است گزارش آمانو حتی کار را برای روسیه و چین در حمایت از ایران دشوار خواهد کرد.
تکذیب اظهارات منتسب به صالحی
از سوی دیگر، در حالی که در روزهای پایانی هفته گذشته خبرهای ضد و نقیضی درباره اقدام احتمالی آمریکا و اسرائیل به ایران منتشر شد، سفارت کشورمان در ترکیه خبر منتشره در روزنامه انگلیسی زبان حریت ـ چاپ ترکیه ـ را که به نقل از علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه نوشته بود «ایران همواره آماده جنگ است» تکذیب کرد.
به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: «سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا ضمن تکذیب اظهارات منتسب به وزیر امور خارجه کشورمان مندرج در روزنامه حریت دیلی‌نیوز مورخ ۱۲/۸/۹۰ اعلام می‌کند: جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ خود آغاز کننده هیچ جنگی نبوده، ولی در مقام دفاع که حق طبیعی و مشروع هر ملت و کشوری است، همواره آمادگی دفاعی خود را حفظ کرده است. اظهارات وزیر امور خارجه نیز مبین سیاست فوق بوده است. خبرنگار روزنامه مذکور، برداشت خود را از اعلام این سیاست اصولی و پایدار جمهوری اسلامی ایران توسط وزیر در جریان مصاحبه با ایشان با تیتر نامناسب و با هدف مربوط کردن آن با فضاسازی رسانه‌های صهیونیستی منتشر کرده است، که به این وسیله ضمن اظهار تاسف، انتساب آن را به وزیر امور خارجه تکذیب می‌کند.»
اگرچه بیان این اظهارات از سوی شخص اول دیپلماسی کشورمان تکذیب شده است، اما همواره مقامات نظامی ایران بر آمادگی نیروهای مسلح برای مقابله با هرگونه تهدید تاکید کرده‌اند. همین چارچوب، سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح هفته گذشته درجمع خبرنگاران گفته بود: آمریکا می‌داند که حمله نظامی رژیم صهیونیستی به ایران علاوه بر این رژیم، خود آمریکا را هم دچار خسارات جدی خواهد کرد و فعلا برای حفظ ظاهر این موضع را می‌گیرند. فیروزآبادی ادامه داده بود: ‌ما به عنوان دستگاه‌های نظامی تهدید را هر چند با احتمال کم و دور باشد، تهدید قطعی می‌دانیم و در کمال آمادگی و با تجهیزات درست آماده‌ایم تا هر نوع اشتباه را آنچنان تنبیه کنیم که از انجام آن متعجب شوند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.