افزایش دوباره قیمت خودروهای داخلی

در حالی قرار بود، قیمت خودروهای داخلی در سال جاری ثابت بماند، که اتفاقات پی در پی موجبات افزایش قیمت آنها را فراهم کرده است.
اتفاقی که این بار رخ داده، افزایش نرخ دیه است و طبق آن، از ابتدای آبان ماه امسال، به طور متوسط ۲۰۰ هزار تومان به قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی اضافه خواهد شد.

دانش روز – خسرو یعقوبی: بنابر اعلام بیمه مرکزی، نرخ دیه از ۴۵ میلیون تومان به ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه‌‌های عادی و ۹۰ میلیون تومان در ماه‌‌های حرام افزایش پیدا کرده است که بر این اساس، نرخ بیمه شخص ثالث خودروهای تولید داخل نیز افزایش می‌یابد.
آن طور که مدیر فروش شرکت ایران خودرو در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان می‌کند، بیمه مرکزی نامه‌ای مبنی بر تغییر قیمت «دیه» برای خودروسازان ارسال کرده و از آنها خواسته تا نرخ‌‌های جدید بیمه شخص ثالث را در قیمت محصولات خود اعمال کنند.
به گفته علی اصغر سرایی نیا، طبق نامه بیمه مرکزی، خودروسازان باید از ابتدای آبان ماه امسال، قیمت‌‌های جدید بیمه شخص ثالث را که خود بیمه مرکزی تعیین کرده، در سیستم فروششان اعمال کنند.
هرچند خودروسازان داخلی در تابستان امسال با ارائه درخواست به کمیته قیمت‌گذاری، رسما قیمت محصولات خود را افزایش دادند؛ اما این بار آنها نقشی در «افزایش قیمت خودروها» ندارند، زیرا همان طور که مدیرفروش ایران خودرو عنوان کرد، افزایش نرخ دیه و ابلاغیه بیمه مرکزی، زمینه‌ساز رشد دوباره قیمت خودروهای تولید داخل شده است.
اگر نگاهی به منحنی قیمت خودروهای داخلی از ابتدای سال تا به امروز بیندازیم، متوجه خواهیم شد این منحنی در چند مقطع صعودی بوده است، به نحوی که گاهی خودروسازان عامل این «صعود» شده‌اند و گاهی نیز عواملی دیگر؛ در این بین، افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ابتدای امسال، اولین اتفاقی بود که سبب شد قیمت خودروهای داخلی در همان آغازین روزهای سال ۹۰، افزایش یابد. پس از آن نیز، با احیای دوباره کمیته قیمت‌گذاری در وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، خودروسازان درخواست‌‌هایی را مبنی بر افزایش قیمت محصولات خود، به این کمیته ارائه کردند و توانستند موافقت اعضای کمیته مذکور را اخذ کنند. در واقع کمیته قیمت‌گذاری با استناد به دلایل و مدارک خودروسازان مبنی بر ضررده بودن برخی محصولات آنها و همچنین با هدف کم کردن شکاف قیمت بازار و کارخانه برخی دیگر از خودروهای داخلی، با درخواست ایران خودرو و سایپا موافقت به عمل آورد.
حال با توجه به ابلاغیه بیمه مرکزی، قیمت خودروهای داخلی باز هم افزایش خواهد یافت، تا سال ۹۰، سال «گرانی خودرو» لقب گیرد.
خودروها چقدر گران می‌شوند؟
بنابر نامه‌ای که بیمه مرکزی برای خودروسازان ارسال کرده است، از ابتدای آبان ماه، نرخ بیمه شخص ثالث برای وانت بارها ۲۲۵ هزار تومان، برای خودروهای چهار سیلندر شخصی ۱۸۵ هزار تومان و برای تاکسی‌‌ها نیز حدود ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود. با این حساب قیمت خودروهای داخلی به طور متوسط حدود ۲۰۰ هزار تومان افزایش را از یکشنبه هفته آینده تجربه خواهد کرد. در این مورد، مدیرفروش ایران خودرو می‌گوید: خودروسازان نقشی در این افزایش قیمت ندارند و تنها به ابلاغیه بیمه مرکزی در این مورد عمل می‌کنند.
سرایی نیا در واکنش به این موضوع که افزایش قیمت خودروها، ذهنیتی منفی را نسبت به خودروسازان داخلی ایجاد می‌کند، می‌افزاید: به نظرم بیمه مرکزی باید در کنار ابلاغیه‌ای که برای خودروسازان ارسال می‌کند، به نحوی به مشتریان نیز اطلاع‌رسانی کرده و آنها را در مورد افزایش نرخ دیه و تاثیر آن بر قیمت بیمه شخص ثالث قانع کند. به گفته وی، با این کار، مشتریان متوجه می‌شوند که خودروسازها نقشی در افزایش قیمت محصولات خود از ناحیه نرخ بیمه ندارند. سرایی نیا همچنین در ادامه می‌گوید: ایران خودرو عملا به آرامش بازار علاقه مند است و حتی در این راستا، قصد ندارد فعلا درخواست جدیدی را برای افزایش قیمت محصولات خود، به کمیته قیمت‌گذاری ارائه دهد.
تکلیف ثبت‌نام‌کنندگان قبل از آبان چیست؟
اما نرخ جدید بیمه شخص ثالث در حالی از ابتدای آبان ماه سال جاری اعمال خواهد شد که در پی آن، این پرسش پیش می‌آید که تکلیف ثبت‌نام‌کنندگان خودرو تا قبل از اول آبان ماه، چه می‌شود؟ آیا نرخ جدید بیمه شخص ثالث در مورد آنها نیز اعمال خواهد شد؟
در این مورد، مدیرفروش ایران خودرو تاکید می‌کند: ما تمام سعی مان را خواهیم کرد که خودروهای ثبت نامی تا قبل از ابتدای آبان را فاکتور کنیم. سرایی نیا می‌افزاید: این کار سبب می‌شود همان نرخ قبلی بیمه شخص ثالث برای ثبت‌نام‌کنندگان ابلاغ شود.. به گفته مدیرفروش ایران خودرو، مشتریانی که تاکنون برای خرید محصولات ایران خودرو ثبت نام کرده اند، تقصیری از بابت افزایش نرخ بیمه شخص ثالث ندارند و به همین دلیل این شرکت سعی می‌کند تا حد امکان فاکتور فروش آنها را پیش از فرا رسیدن اول آبان صادر کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.