افزایش نرخ ارز مرجع به سود چه کسانی خواهد بود؟

بانک مرکزی رسما نرخ ارز مرجع سابق را از اقتصاد کشور حذف کرد و از این به بعد نرخ ارز مبادلاتی به عنوان نرخ ارز مرجع و رسمی جایگزین آن شد. به گزارش تابناک، درحالی نرخ ارز در کشور و به شکل رسمی افزایش یافته است که هنوز نرخ بازار آزاد در نوسان است و هرچند در محدوده مشخصی به نوسان خود ادامه میدهد، هنوز ثبات مشخصی پیدا نکرده است.

افزایش نرخ ارز مرجع به سود چه کسانی خواهد بود؟

در همین حال بانک مرکزی، اقدام به حذف نرخ ارز سابقا مرجع نموده و از این پس نرخ ارز مبادلاتی به عنوان جایگزین نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ از سوی این بانک پذیرفته شده، و رسمیت یافته است.

پیش از این کارشناسان در خصوص افزایش رسمی نرخ ارز در کشور دیدگاههای متفاوتی ارائه کرده بودند. برخی افزایش نرخ ارز را عامل افزایش تورم میدانند و برخی دیگر در شرایط فعلی کشور افزایش رسمی نرخ ارز را تلاشی برای ثبات در اقتصاد و افزایش صادرات و عواید صادرات کشور در شرایط تحریمی عنوان کرده بودند.

برندگان و بازندگان افزایش نرخ ارز چه کسانی هستند؟

در مجموع افزایش نرخ ارز در اقتصاد برندگان و بازندگان خاص خود را دارد. تاثیرات تغییر در نرخ ارز به مرور زمان خود را بر حوزه های مختلف اقتصاد نشان خواهد داد و به تدریج برندگان و بازندگان این تغییر چهره خود را نشان خواهند داد.

البته این تاثیرات و شدت و ضعف آنها بستگی اساسی به عوامل مختلف دارد. عواملی همچون، میزان و اندازه تغییر در نرخ ارز، کوتاه مدت یا بلند مدت بودن تغییر نرخ ارز و همچنین واکنشی که فعالان اقتصادی و مصرف کنندگان نسبت به تغییر نرخ ارز از خود نشان میدهند.

کاهش ارزش ریال در برابر سایر ارزها

طی دو سال گذشته ارزش ریال در برابر سایر ارزها به شکل مداوم کاهش یافته است و در واقع قبل از این نیز شاهد افزایش نرخ ارز در اقتصاد کشور بوده ایم. برندگان و بازندگان این افزایش نرخ ارز در اقتصاد چه کسانی بوده و خواهند بود؟

برندگان یک ریال قدرتمند، مردم و مصرف کنندگان هستند

دنیای اقتصاد - افزایش نرخ ارز مرجع به سود چه کسانی خواهد بود؟ سقوط ارزش ریال افزایش نرخ ارز مرجع  کاهش ارزش ریال ریال قدرتمند مردم مصرف کننده دولت و صادر کنندگان تورم ارز آخرین تحولات دلار, آخرین قیمت ارز, آخرین قیمت ارز – متن نیوز, احتمال کاهش قیمت طلا, اخلالگران ارزی, ارز, ارز شناور مدیریت شده, ارز مبادلاتی, ارز مبادله ای, ارز مرجع, ارز مسافرتی, ارز، طلا و سکه, افت شدید قیمت طلا, بازار ارز, بازار سکه و طلا, بازار سکه وطلا, بازار طلا, بازار طلا و ارز, بازار طلا و ارز – متن نیوز, بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران, تحولات دلار, حذف ارز مرجع, حساب ذخیره ارزی, دلار, دلار آمریکا پوند انگلیس فرانک سویس کرون سوئد کرون نروژ کرون دانمارک روپیه هند درهم امارات متحده عربی دینار کویت یکصد ین ژاپن دلار هنگ کنگ ریال عمان دلار کانادا راند آفریقای جنوبی لیر ترکیه روبل روسیه, سکه تمام طرح جدید سکه تمام طرح قدیم نیم سکه ربع سکه سکه گرمی هرگرم طلای 18 عیار هر گرم طلای 24 عیار قیمت اونس جهانی طلا مثقال طلا در بازار تهران, طلا, طلا و سکه, قیمت ارز, قیمت اونس جهانی طلا مثقال طلا در بازار تهران هر گرم طلای 18 عیار هر گرم طلای 24 عیار, قیمت جهانی طلا, قیمت یورو در بازار آزاد, مالیات بر ارزش افزوده, مرکز مبادلات ارزی, نرخ ارز, نرخ رسمی ارز, نرخ رسمی ارز , نرخ رسمی طلا, نرخ مرجع, نوسانات نرخ ارز, پوند, کاهش ارزش ریال, کاهش قیمت طلادر وهله نخست یک ریال قدرتمند و در واقع یک نرخ ارز پایین تر، منجر به واردات ارزان قیمت خواهد بود که این امر مستقیم و غیر مستقیم منجر به افزایش سطح استاندارد زندگی افراد، حداقل در کوتاه مدت خواهد بود. یک نمونه از این امر مستقیما به افزایش قدرت خرید افراد در داخل و همچنین در مسافرت های خارجی است.

زمانی که ریال قدرت بیشتری در برابر سایر ارزها داشته باشد، واردات مواد اولیه، قطعات و اجرای وابسته و همچنین سرمایه تکنولوژیک به کشور ارزان خواهد بود. این خبر خوبی برای تجاری است که کسب و کار آنها ارتباط مستقیم با واردات مواد اولیه و تکنولوژی روز دارد.

از سوی دیگر یک ریال قدرتمند منجر به کنترل مشخص و دقیقی بر روی نرخ تورم از سوی بانک مرکزی خواهد بود. هم به شکل مستقیم و هم به شکل غیر مستقیم. در واقع تولید کنندگان داخلی در مواجهه با واردات ارزان قیمت کالاهای مشابه، ناچار به کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت با استفاده از تکنولوژی های روز خواهند شد و این امر تاثیری اساسی بر کاهش نرخ تورم مصرف کننده در اقتصاد دارد.

بازنده اصلی، دولت و صادر کنندگان

دنیای اقتصاد - افزایش نرخ ارز مرجع به سود چه کسانی خواهد بود؟ سقوط ارزش ریال افزایش نرخ ارز مرجع  کاهش ارزش ریال ریال قدرتمند مردم مصرف کننده دولت و صادر کنندگان تورم ارز آخرین تحولات دلار, آخرین قیمت ارز, آخرین قیمت ارز – متن نیوز, احتمال کاهش قیمت طلا, اخلالگران ارزی, ارز, ارز شناور مدیریت شده, ارز مبادلاتی, ارز مبادله ای, ارز مرجع, ارز مسافرتی, ارز، طلا و سکه, افت شدید قیمت طلا, بازار ارز, بازار سکه و طلا, بازار سکه وطلا, بازار طلا, بازار طلا و ارز, بازار طلا و ارز – متن نیوز, بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران, تحولات دلار, حذف ارز مرجع, حساب ذخیره ارزی, دلار, دلار آمریکا پوند انگلیس فرانک سویس کرون سوئد کرون نروژ کرون دانمارک روپیه هند درهم امارات متحده عربی دینار کویت یکصد ین ژاپن دلار هنگ کنگ ریال عمان دلار کانادا راند آفریقای جنوبی لیر ترکیه روبل روسیه, سکه تمام طرح جدید سکه تمام طرح قدیم نیم سکه ربع سکه سکه گرمی هرگرم طلای 18 عیار هر گرم طلای 24 عیار قیمت اونس جهانی طلا مثقال طلا در بازار تهران, طلا, طلا و سکه, قیمت ارز, قیمت اونس جهانی طلا مثقال طلا در بازار تهران هر گرم طلای 18 عیار هر گرم طلای 24 عیار, قیمت جهانی طلا, قیمت یورو در بازار آزاد, مالیات بر ارزش افزوده, مرکز مبادلات ارزی, نرخ ارز, نرخ رسمی ارز, نرخ رسمی ارز , نرخ رسمی طلا, نرخ مرجع, نوسانات نرخ ارز, پوند, کاهش ارزش ریال, کاهش قیمت طلااما این یک سر ماجرا است و در سوی دیگر، یک ریال قدرتمند منجر به واردات شدید کالا و در نتیجه کسری تراز تجاری دولت خواهد شد. این امر مستقیما منجر به از دست رفتن توان رقابت صادرکنندگان با کالاهای خارجی و از دست رفتن بخشی از بازارهای خارجی و در نتیجه مختل شدن اشتغال و سود دهی در بخشهایی از اقتصاد خواهد بود.

کاهش صادرات به معنی کاهش رشد اقتصادی است. به گونه ای که بسیاری از کارشناسان اقتصادی، کاهش نرخ ارز مرجع و عدم تطابق آن با نرخ واقعی ارز ار عامل اساسی کندی رشد اقتصاد کشور طی سالهای گذشته عنوان کرده بودند.

افزایش نرخ ارز مرجع موجب افزایش شدید تورم ؟

دنیای اقتصاد - افزایش نرخ ارز مرجع به سود چه کسانی خواهد بود؟ سقوط ارزش ریال افزایش نرخ ارز مرجع  کاهش ارزش ریال ریال قدرتمند مردم مصرف کننده دولت و صادر کنندگان تورم ارز آخرین تحولات دلار, آخرین قیمت ارز, آخرین قیمت ارز – متن نیوز, احتمال کاهش قیمت طلا, اخلالگران ارزی, ارز, ارز شناور مدیریت شده, ارز مبادلاتی, ارز مبادله ای, ارز مرجع, ارز مسافرتی, ارز، طلا و سکه, افت شدید قیمت طلا, بازار ارز, بازار سکه و طلا, بازار سکه وطلا, بازار طلا, بازار طلا و ارز, بازار طلا و ارز – متن نیوز, بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران, تحولات دلار, حذف ارز مرجع, حساب ذخیره ارزی, دلار, دلار آمریکا پوند انگلیس فرانک سویس کرون سوئد کرون نروژ کرون دانمارک روپیه هند درهم امارات متحده عربی دینار کویت یکصد ین ژاپن دلار هنگ کنگ ریال عمان دلار کانادا راند آفریقای جنوبی لیر ترکیه روبل روسیه, سکه تمام طرح جدید سکه تمام طرح قدیم نیم سکه ربع سکه سکه گرمی هرگرم طلای 18 عیار هر گرم طلای 24 عیار قیمت اونس جهانی طلا مثقال طلا در بازار تهران, طلا, طلا و سکه, قیمت ارز, قیمت اونس جهانی طلا مثقال طلا در بازار تهران هر گرم طلای 18 عیار هر گرم طلای 24 عیار, قیمت جهانی طلا, قیمت یورو در بازار آزاد, مالیات بر ارزش افزوده, مرکز مبادلات ارزی, نرخ ارز, نرخ رسمی ارز, نرخ رسمی ارز , نرخ رسمی طلا, نرخ مرجع, نوسانات نرخ ارز, پوند, کاهش ارزش ریال, کاهش قیمت طلااما این یک نکته واقعی است که صنایع در میان مدت توان تطابق با یک نرخ ارز بالا را داشته و از سویی قدرت تطابق با یک ریال قوی را نیز دارند که این بستگی بسیاری به سیاستهای مالی دولت و پولی بانک مرکزی دارد. آنچه در این میان اغلب مورد اغفال واقع میشود، قدرت تطابق قشر مصرف کننده در جامعه است که افزایش ناگهانی یا حتی تدریجی نرخ ارز در شرایطی که ثبات اقتصادی از میان رفته است، بیشترین فشار را بر دوش این قشر قرار میدهد.

در جایی که خروجی اقتصاد کشور، و ظرفیت تولید برای جذب سرمایه و افزایش بهره وری در راستای تقویت خروجی ها هنوز به اندازه کافی نیست، افزایش نرخ ارز بنا به هر دلیلی – از جمله عدم توان عرضه ارز با نرخ پایین – منجر به آن خواهد شد که در یک اقتصاد با خروجی نامناسب، همزمان افزایش هزینه واردات و عدم وجود عرضه به اندازه کافی، منجر به رشد مداوم نرخ تورم و فشار مضاعف بر قشر مصرف کننده خواهد بود.

دیدگاه کارشناسان در رابطه با افزایش نرخ ارز

در همین رابطه مهدی تقوی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با تابناک، اشاره کرد که افزایش تورم و قیمت در کالاهای اساسی که وابسته به واردات بوده اند با این تصمیم بانک مرکزی غیر قابل اجتناب است، اما در کالاهایی که به شکل مستقیم وارد میشوند و در کالاهایی که به واردات وابسته هستند متفاوت است.

وی ضمن بیان این امر که نرخ ارز در بازار آزاد در حال کاهش است و این امری مثبت تلقی میشود، اشاره کرد که نباید به گونه ای با افزایش رسمی نرخ ارز در کشور برخورد شود که منجر به افزایش بی منطق تورم و افزایش مجدد نرخ ارز شود و کارشناسان و رسانه ها باید با این امر به گونه ای مثبت برخورد کنند.

تقوی در خصوص وضعیت تقاضای ارز در کشور نیز گفت: با این تصمیم فشار بر مرکز مبادلات ارزی افزایش میابد و اگر این مرکز نتواند فشار تقاضای مضاعف را تحمل کرده و پاسخ گویی کند، مجددا این امر منجر به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد خواهد شد.

از سوی دیگر در نشستی تخصصی پیرامون تاثیرات شوکهای ارزی بر قیمت کالاها که از سوی کمیسیون بازرگانی داخلی و خدمات توزیعی اتاق ایران برگزار شد، که طی آن کارشناسان اتاق بازرگانی اشاره کرده اند که با افزایش نرخ ارز، کاهش واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای اتفاق افتاد و به دنبال آن تولید صدمه شدیدی دید تا آنجا که طی هشت ماهه ۱۳۹۱ صنایع کشور رشد منفی پیدا کرد.

توسعه صادرات و مرکز مبادلات ارزی در تضاد با هم ؟

در این نشست هوشنگ فاخر اشاره کرده است که: مرکز مبادلات ارزی سدی بر سر راه توسعه صادرات غیرنفتی است و‌ باید این مرکز را تعطیل کرده و با هموار سازی مسیر صادرات، نرخ ارز را به طور منطقی تعیین کنیم.

One thought on “افزایش نرخ ارز مرجع به سود چه کسانی خواهد بود؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.