انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 92 ، قوانین و تخلفات

برنامه دیروز، امروز، فردا در مناظره ای حول انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 92 ، قوانین و تخلفات ، بررسی نمود ؛ محجوب: جمع‌آوری امضا توسط نمایندگان علیه هاشمی بی‌قانونی است، مصری: نمایندگان در بیان نظرات خود آزادند

علیرضا محجوب نماینده مجلس در اعتراض به نامه نمایندگان در توصیه به شورای نگهبان برای بررسی دقیقتر صلاحیت افراد گفت: جمع آوری 100 امضاء در مجلس علیه فلان کاندیدا چه معنایی دارد؟ تخریب کنندگان باید رسوا شوند تا کاندیداها یکدیگر را تخریب نکنند؛ که سخنگوی هیات رئیسه مجلس در پاسخ گفت: در مجلس آزادی وجود دارد و نمایندگان می توانند در زمینه های مختلف اظهار نظر داشته باشند. نماینده هایی که نامه را امضاء کرده اند کار غیرقانونی انجام نداده اند.

دنیای اقتصاد – به گزارش خبرنگار مهر، برنامه “دیروز، امروز، فردا” این هفته با حضور محسن کوهکن و علیرضا محجوب به بررسی قانونمندی در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

محجوب در ابتدای برنامه در پاسخ به این که قواعد رقابت انتخابات ریاست جمهوری چیست گفت: تمام نهادهای جمهوری اسلامی اعم از دولت، مجلس، ولایت و رهبری اسلام و جهان تشیع، همگی در چهارچوب قانون هستند و ما خودمان را باید در مدار قانون قرار دهیم.

محجوب: در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری نباید کمترین خدشه ای به نظام وارد شود

وی با بیان اینکه رهبری بارها تاکید کرده اند که مسولین مختلف کشور باید قانون را معیار قرار دهند چون همه چیز در قانون پیش بینی شده است، گفت: امام در صحیفه نو، نفی قانون را عین دیکتاتوری می دانند. قانون اساسی تکلیف ما را مشخص کرده است. در جمهوری اسلامی ایران آزادی استقلال و تمامیت عرضی کشور از هم جدا نشدنی است. در واقع جمهوری اسلامی همه این موارد است. اگر با هم رقابت می کنیم با استقلال، آزادی و تمامیت عرضی کشور را مد نظر قرار دهیم و کاری نکنیم که به هیچ یک از این موارد کمترین خدشه ای وارد شود.

محجوب: آزادی فصل الخطاب انتخابات ریاست جمهوری است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  با تاکید براینکه آزادی فصل الخطاب انتخابات ریاست جمهوری است، ادامه داد: مجریان اگر نمی توانند آزادی را در انتخابات ریاست جمهوری رعایت کنند باید کنار بروند و اجازه دهند کسانی انتخابات ریاست جمهوری را رهبری کنند که بتوانند این اصل را اجرا کنند. مردم باید احساس کنند در انتخاب خودشان آزاد هستند و کاندیداها در بیان نظرات خود آزادی دارند. در حوزه آزادی و توسعه آزادی صحبت های زیاد و مفصلی در قانون اساسی وجود دارد. مطالبه اول در سرفصل انتخابات ریاست جمهوری، به جز سالم بودن انتخابات ریاست جمهوری که رهبری بارها روی آن تاکید کرده اند، آزادی انتخابات ریاست جمهوری است. بعد از معرفی کاندیداها از سوی شورای نگهبان، باید اصل آزادی در مورد کاندیداها و هواداران آن ها رعایت شود.

کوهکن در پاسخ به اینکه آیا قانون جامعی در مورد رقابت های انتخابات ریاست جمهوریی داریم یا نه گفت: در نظام های دیکتاتوری چون مردم نقشی ندارند و تصمیم گیرنده نیستند، آنچه که حاکمان اعمال می کنند به عنوان اصل در نظر گرفته می شود.اما در نظام های دموکرات، رعایت قانون و چهارچوب های مشخص شده، محدوده حقوق و تکالیف را مشخص می کند.

وی افزود: کسی که قانون شکنی می کند باید قبول کند که به حقوق دیگران تجاوز می کند. خیلی از افراد شعار رعایت قانون می دهند اما در عمل باید دید نگاه ما به قانون چگونه است؟ آیا تفسیر خودمان را از قانون قبول داریم و یا در میدان عمل قانون را رعایت می کنیم؟ اگر قوانینی که بعد از انقلاب در مورد انتخابات ریاست جمهوری مختلف وضع شده را نگاه کنیم می بینیم انتخابات ریاست جمهوری به خوبی برگزار شده و ناظران سعی کرده اند مشکلات را گام به گام بر طرف کنند.

کوهکن: ثبت نام 400 نفر در انتخابات ریاست جمهوری نماد دموکراسی نیست

وی ادامه داد: می توانیم بگوییم قوانین انتخابات ریاست جمهوری فعلی دارای مشکل نیست. در قانون اساسی اینطور آمده که افراد متقاضی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری باید جزو رجال سیاسی- مذهبی باشند و بعد به بقیه مسائل رسیدگی شود. آیا اینکه افراد بدون هیچ چهارچوبی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند کار درستی است؟ در هیچ یک از کشورهایی که ادعای دموکراسی دارند هم این اتفاق نمی افتد. نباید فکر کنیم اینکه 400 نفر ثبت نام می کنند نمادی از دموکراسی و آزادی است. البته قانون موجود قانونی است مترقی! چون اجرای آن به عهده دولت و هیات اجرایی و معتمدین است. پس مردم بدانند که اجرای انتخابات ریاست جمهوری صرفاً در اختیار دولت نیست. از طرفی ناظرین هم استقلال کامل دارند و تابع دولت نیست.

محجوب: قانون اساسی چتر همه ماست

محجوب در ادامه برنامه با بیان اینکه دانستن دلیل رد صلاحیت باعث می شود افراد با آگاهی و اطلاع اظهار نظر کنند، گفت: کسانی که شرایط رقابت را دارند محدود هستند. طبیعتاً حوزه رقابتی در انتخابات ریاست جمهوری مد نظر است. رقابت موضوع اصلی انتخابات ریاست جمهوری است پس بازیگران اصلی انتخابات ریاست جمهوری نباید حذف و یا جرح و تعدیل شوند. قانون اساسی چتر همه ماست. اینکه کسی به دیگری نسبت خاصی بدهد کار درستی نیست. باید فارغ از این نسبت ها و تعریف ها و ترجمان ها، صلاحیت ها مورد بررسی قرار گیرد. اگر می خواهیم حماسه سیاسی رقم بخورد، باید بستر لازم برای رقابت افکار و اندیشه های مختلف فراهم شود و در نهایت مردم انتخاب کنند.

محجوب: یک دوره ریاست جمهوری برای ریشه کن کردن تورم کافی است

وی افزود: اقتصاددان ها ثابت کرده اند یک دوره ریاست جمهوری برای ریشه کن کردن تورم کافی است. مردم امروز دغدغه معیشت و اشتغال و… دارند. گرانی و تورم مشکل اصلی کشور ماست و کاندیداها باید برنامه های خود را به مردم ارائه دهند. احوال آحاد همه مردم باید در نظر گرفته شود نه اینکه فقط به احوال ثروتمندان توجه داشت.

کوهکن: شورای نگهبان مکلف به بیان دلیل رد صلاحیت ها نیست

کوهکن هم در ادامه صحبت های محجوب گفت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان وظیفه دارد دلیل رد صلاحیت ها را به کاندید مورد نظر اعلام کند اما در انتخابات ریاست جمهوری ریاست جمهوری و شوراها این موضوع وجود ندارد و شورای نگهبان مکلف به بیان دلیل رد صلاحیت ها نیست. اما چون قانون گذار این موضوع را در مورد مجلس شورای اسلامی آورده است، شورای نگهبان از نظر اخلاقی این کار را در مورد انتخابات ریاست جمهوری هم انجام می دهد.

کوهکن افزود: ثبت نام کنندگان هیچ اختیاری برای عدم پذیرش افراد ندارند. مجری مکلف است از همه افراد مراجعه کننده ثبت نام کند و بعد از دریافت مدارک، رسید مدارک را به او تحویل دهند. این موضوع بار سنگین بررسی را به دوش شورای نگهبان می گذارد. در همه جای دنیا تسویه حساب ها و جلوگیری از ثبت نام ها قبل از آغاز رقابت های رسمی انجام می شود اما در کشور ما همه احساس تکلیف می کنند ومتاسفانه در این مورد هیچ نظام پیچیده ای وجود ندارد، ورود کاملاً آزادانه است و از مدت ها قبل هر کسی که تصمیم به ثبت نام دارد، خودش را معرفی می کند. در نهایت هم یک شورای 12 نفره صلاحیت ها را مورد بررسی قرار می دهد.

این نماینده مجلس ادامه داد: اینجا بحث احراز صلاحیت است، نه رد صلاحیت! مردم باید بدانند مطابق اصل 115 قانون اساسی، فرد باید از رجال سیاسی- مذهبی باشد تا بعد به بقیه مسائل او رسیدگی شود. بنده اگر ثبت نام کردم و بعد به من اعلام کردند از مصادیق رجل سیاسی و مذهبی شناخته نشده ای، اگر خودم را زیر سقف نظام می دانم و برای حیثیت خودم ارزش و احترام قائلم، باید با رفتار درستی که نشان می دهم، هزینه ای برای نظام ایجاد نکنم.

محجوب: جمع کردن 100 امضا در مجلس علیه یک کاندیدا بی قانونی است

محجوب در بخش دیگری از «دیروز، امروز، فردا» گفت: وقتی در مجلس 100 امضاء جمع می شود که فلان کاندید را رد یا تایید کنید چه معنایی دارد؟ امضاء جمع کردن و مصاحبه های مختلف در این مورد ابتدای ماجرا است و وقتی این اتقاق در مجلس می افتد از مردم و کاندیداها چه توقعی باید داشت؟ این قانون شکنی از هر قانون شکنی دیگری خطرناک تر است. تخریب کنندگان باید رسوا شوند تا کاندیداها یکدیگر را تخریب نکنند.

وی افزود: فضای رقابتی، رقابت واقعی است و مرز آن مشخص نیست. نباید نام هرچیزی را تخریب گذاشت. منظور از تخریب نکردن این است که رهبری و آزادی و استقلال را تخریب نکنیم! انتخابات ریاست جمهوری که استقلال و آزادی را تخریب کند، انتخابات ریاست جمهوری نیست. کانون قانون گذاری مقدس است. من که متولی قانون هستم باید بیشتر قانون را رعایت کنم.

محجوب ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری ریاست جمهوری، جز در دوره قبل که در برخی امور افراط شد و متاسفانه ادامه هم پیدا کرد، مشکل خاصی وجود نداشت. ما معتقدیم تخریب نباید از حاشیه به متن تبدیل شود. انتخابات ریاست جمهوری رقابت است و در رقابت این مسائل پیش می آید. ناظرین حضور دارند و باید مراقب باشند و به کسانی که به دنبال به هم زدن صحنه هستند، به او تذکر دهد. طبیعت انتخابات ریاست جمهوری این است که آزادی آن حفظ شود. بعضی ها به دنبال چیدن انتخابات ریاست جمهوری نباشند. شورای نگهبان و هیات اجرایی هستند و بقیه باید کار خودشان را انجام دهند.

کوهکن: نامه 100 نماینده به شورای نگهبان برای رد یا تایید صلاحیت یک کاندیدا کار اشتباهی است

دبیر کل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس هم در ادامه برنامه گفت: رفتاری که بر مرجع تصمیم گیرنده فشار وارد می کند، کار درستی نیست. آقای محجوب از مجلس شروع کردند و من هم صحبت ایشان را قبول دارم. اینکه 100 نفر نامه ای بنویسند و از شورای نگهبان بخواهند دو کاندیدای خاص را رد یا تایید کنید کار اشتباهی است.  شان و جایگاه مجلس این نیست. یک وقتی هست که فردی داوطلب شده است و من ادله محکمه پسنده ای دارم که نشان می دهد آن آقا انسان مدیری نیست. من باید این مسائل را به شکل مکتوب و بدون جنجال تقدیم شورای نگهبان کنم.

وی ادامه داد: برای ما رهبری الگو هستند. رهبری هیچ وقت نفی واثباتی از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کنند، بقیه ارکان نظام هم باید از این رفتار رهبری تبعیت کنند. اینکه رئیس جمهور زمان ثبت در کنار یک کاندید خاص قرار می گیرد کار درستی نیست. این رفتار باعث می شود مردم بگویند وقتی رئیس جمهور دست یک فردی را می گیرد و به وزارت کشور می برد، فردا در انتخابات ریاست جمهوری اعمال نظر می کند و این شائبه خوبی نیست. مجریان امر باید از رهبری درس بگیرند و طوری رفتار کنند که مردم فکر نکنند از شخص خاصی حمایت می شود.

کوهکن گفت:  ما باید در رابطه با رفتار غیرقانونی، مراقب رفتار اطرافیان باشیم. یکی از داوطلبین یکی –دو اطلاعیه داده است که آن را مثبت ارزیابی می کنم. وقتی کسی بیاید بگوید کسانی که کارناوال راه می اندازند از ما نیست تکلیف را روشن کرده! بقیه کاندیداها هم باید تکلیف را روشن کنند تا مجریان امر بتوانند رفتار قانونی خود را داشته باشند.

محجوب: بررسی صلاحیت ها باید در یک فضای سالم و آرام انجام شود/فضا سازی بی معنا است

محجوب در ادامه برنامه با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری ما مساله دار نبوده و فقط استثناهایی وجود داشته است، خاطر نشان کرده: بررسی صلاحیت ها باید در یک فضای سالم و آرام انجام شود. قانون اساسی تکلیف را روشن کرده و فضا سازی بی معنا است.

وی تاکید کرد: کسی که کاندید شد و وارد میدان شد باید حس کند می تواند آزادانه مباحث خود را مطرح کند. ما باید در ایام انتخابات ریاست جمهوری مراقب باشیم تا آثار منفی متوجه جامعه نشود نه اینکه اجازه دهیم مسائل به وجود بیاید و فردا بیاییم و یکدیگر را محکوم کنیم. نباید فقط به کمیت انتخابات ریاست جمهوری توجه داشته باشیم بلکه کیفیت آن هم مهم است.

دبیرکل خانه کارگر آزادی اندیشه و مطبوعات، تبلیغات آزاد، برگزاری آزادانه اجتماعات و… تشکیل دهنده کیفیت انتخابات ریاست جمهوری دانست و گفت:  شمارش رای باید در اتاق شیشه ای و برای همه قابل رویت باشد تا کسی در نتیجه آن تردید نداشته باشد. عدم تکرار حوادث گذشته به درس گرفتن از گذشته باز می گردد. معمولاً چیزی که فردا رخ می دهد، ریشه در رفتارهای امروز ما دارد.

وی گفت: مدیریت این دوره، مدیریت خاصی است و باید برای آن طراحی خاصی داشته باشیم. اصل انتخابات ریاست جمهوری رقابت است. اگر رقابت ناقص انجام شود، انتخابات ریاست جمهوری به خوبی برگزار نمی شود. روزها و ایام همان روزها و ایام است و این ما هستیم که باید نوع و مدل مدیریت و تبلیغات را تغییر دهیم. کاندیداها باید حس کنند پشت فرمان نشسته اند و در طرح مباحث خود آزاد هستند. دور قبل چون فضا به خوبی مدیریت نشد و بستر لازم فراهم نبود، نتیجه خوبی به دست نیامد. اگر در کلیت انتخابات ریاست جمهوری و بیان مباحث محدودیت ایجاد کنیم، کاندیداها در بیان دیدگاه های خود مغفول می مانند.

کوهکن: در جمهوری اسلامی هیچ مقامی به هیچ کاندیدی چیزی را دیکته نمی کند

کوهکن هم در بخش دیگری از برنامه با بیان اینکه اگر کسانی که رد صلاحیت شوند، تابع قانون نباشند به نوعی عدم تمکین خود از قانون را نشان می دهند، افزود: در زمان تبلیغات، نوع تبلیغات توسط قانون مشخص شده! افراد بی هنر در یک جو احساسی سعی می کنند رقبا را بکوبند و از پلکان تخریب دیگران بالا بروند. صحبت های آقای محجوب طوری بود که مخاطب حس می کند جمهوری اسلامی به کاندیداها می گوید چی بگو، چی نگو! اینطور نیست. در دوره قبلی حرکات برخی از افراد مثل بگم و بگم ها وعکس نشان دادن ها باعث ایجاد برخی مشکلات شد. در جمهوری اسلامی هیچ مقامی به هیچ کاندیدی چیزی را دیکته نمی کند.

کوهکن خاطرنشان کرد: انتخابات ریاست جمهوری روی یک نوع موج و شور سوار است. ما با این مخالف نیستیم و معتقدیم برانگیختن درست احساسات برای داغ شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری، کار بدی نیست، اما این شور و هیجان باید مدیریت شود. سال 88 به یکی از آقایان گفتم شاید شما بتوانید 100 نفر از هواداران خود را به خیابان ها بیاورید اما چگونه می خواهید حضور این افراد را مدیریت کنید؟ داوطلبین ریاست جمهوری باید رفتار خود را مدیریت کنند و اگر از اطرافیان خود حرکت خلاف قانون دیدند حتماً تذکر دهند.

وی ادامه داد: من معتقدم مرز بین تخریب و نقد کاملاً مشخص است. گاهی لفظ شما نشان دهنده این است که شما تخریب می کنید یا انتقاد! من فکر می کنم یکی از فرق های اساسی نقد و تخریب نوع قرائت و لفظ فرد است.

محجوب: قانون انتخابات ریاست جمهوری ریاست جمهوری همه مسائل را پیش بینی کرده است

علیرضا محجوب در پایان برنامه گفت:  قانون انتخابات ریاست جمهوری ریاست جمهوری همه مسائل را پیش بینی کرده است. کسی که شاکی است یا باید مجازات شود و یا… تکلیفش در قانون مشخص است. همین الان به خیلی از رسانه ها ایراد گرفته می شود که شما چرا فلان مطلب را نوشته اید! حرف من این است که کسی دایه مهربان تر از مادر نشود. قانون مطبوعات مشخص کرده که چه کسی باید در مورد مطبوعات صحبت کند.

وی ادامه داد: قانون اساسی فصل آزادی برای مطبوعات و تجمعات دارد، اگر چه این موضوعات باید همیشه رعایت شود اما در ایام انتخابات ریاست جمهوری باید این مسائل را به خوبی و بیشتر از گذشته نشان دهیم. اگر اصول را رعایت کنیم، در انتخابات ریاست جمهوری ِ بگیر بگیر و بگم بگم انجام نمی شود. قانون اساسی استقلال را با آزادی مقایسه کرده و ضمانت قاون، ازادی است.

کوهکن هم در پایان برنامه اظهار داشت: این آزادی است که حق دفاع از حقوق قانونی را به ما داده است. هر حرف غیرقانونی و فشار مرجع نامربوط، غیرقابل قبول است.

وی افزود: نمی توانیم بگوییم طریقه اطلاع رسانی امروز بسته است. التزام به قانون به ساز و کار خاص خود نیازمند است. در حوزه تکمین باید حق را به جایگاهی که قانون مشخص کرده، بدهیم. ما باید رفتار خودمان را با تفسیر قانون گذار از قانون تنظیم کنند نه اینکه قانون را با خودشان تنظیم نمایند.

وی ادامه داد: همه باید بدانیم حاصل جمع آرای صندوق ها تکلیف را مشخص می کند. اگر شخصی بیاید و لایه ای را از یک شهر و روستا بردارد و آن را به کل کشور تعمیم دهد دچار تحلیل اشتباه می شود و در نهایت او  را به وادی های غیرقانونی می کشاند. همه کاندیداها نمایندگانی سر صندوق ها دارند و آن ها می توانند آراء را بنویسند و نامزد می تواند این آراء را تطبیق دهد. برای نامزدها از این طریق راه برای نظارت روی انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.

مصری: نماینده هایی که نامه را امضاء کرده اند کار غیرقانونی انجام نداده اند

مصری عضو هیات رئیسه مجلس هم به صورت تلفنی در برنامه شرکت کرد و در مورد نامه ای که به امضای 100 تن از نمایندگان مجلس رسیده است، گفت: چیزی که از ناحیه مجلس صادر می شود را می توان به مجلس نسبت داد اما اگر فراکسیون یا گروهی اطلاعیه یا بحث سیاسی داشتند نمی توانیم بگوییم کار غیرقانونی کرده اند. در مجلس آزادی وجود دارد و نمایندگان می توانند در زمینه های مختلف اظهار نظر داشته باشند. نماینده هایی که نامه را امضاء کرده اند کار غیرقانونی انجام نداده اند.

مصری: شورای نگهبان محکم و استوار روی نظر قانونی خود ایستاده است

وی ادامه داد:  از آن طرف هم فشارهای زیادی روی شورای نگهبان وجود داشته اما خوشبختانه شورای نگهبان محکم و استوار روی نظر قانونی خود ایستاده است و به فشارها توجهی نداشته است!!!! . آنچه که در مجلس تحت چهارچوب اعلامیه انجام می شود، خلاف قانون نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *