انتشار گزارش عجیب آمانو درباره فعالیت هسته ای ایران

در هفته ای که سپری کردیم اتفاقات مختلفی در عرصه سیاست خارجی بوقوع پیوست که مهمترین آن انتشار گزارش بی پایه و اساس رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه فعالیت های صلح آمیز کشورمان بود.

به گزارش دانش روز به نقل از مهر، در هفته ای که سپری کردیم میشل عون رئیس جریان آزاد ملی لبنان در دیدار با غضنفر رکن آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با اشاره به طرح اتهام امریکا علیه ایران در موضوع ترور سفیر عربستان گفت: این اتهام غیر عقلانی است و ناشی از عجز آمریکا در برابر قدرت رو به رشد ایران در منطقه است و همانطور که من قبلا نیز تاکید کرده ام ایران امروز به قدرت برتر در خاورمیانه تبدیل شده است. همچنین در این ملاقات آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.
تشکیل سفارتخانه های ایران و بروندی در دو کشور/ دزد داد می زند آی دزد!

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این هفته بعد از دیدار با آگوستین ان سانزه وزیر مشاور در امور خارجه بروندی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وی حضور یافت و در رابطه با دیدار با مقام بروندیایی گفت: ایران و بروندی هم اکنون در دو کشور سفارتخانه ندارند که در این دیدار تصمیم گرفته شد سفارت دائم دو کشور دایر شود.

وی با انتقاد از تغییر گزارش های آژانس بعد از تغییر مدیر کل گفت: امیدواریم آژانس رویکرد سیاسی را در انتشار گزارش جدید دنبال نکند.

وزیر خارجه در خصوص انتشار گزارش جدید مدیر کل آژانس در خصوص ایران که گفته می شود ادعاهای جدیدی در آن گنجانده شده است، تصریح کرد: جنجال تبلیغاتی راه افتاده که آژانس می خواهد مستنداتی را در گزارش آینده منتشر کند.

مرگ یک بار شیون یک بار

وی با اشاره به اینکه ادعا شده است که مطالب مورد نظر مرتبط با اقدامات موشکی است، عنوان کرد: قبلا هم این بحث بوده و مستندات اینچنینی را عنوان کرده اند که ایران در ۱۱۷ صفحه تحت عنوان مطالعات ادعایی به آن پاسخ داده است.

صالحی با تاکید بر اینکه مستندات مورد ادعای آژانس بدون اصالت است، گفت: اگر خیلی اصرار دارند که اسناد را منتشر کنند، خوب منتشر کنند. مرگ یک بار شیون یک بار. ما مشکلی را انتشار اسناد نداریم اما معتقدیم مستندات آنها بی پایه و اساس است.

وزیر امور خارجه در واکنش به اتهام زنی های آمریکا به ایران گفت: مردم متوجه خواهند شد کسی که دیگران را متهم به تروریسم می کند خود ایجاد کننده تروریسم بوده است کسی که دیگران را متهم به داشتن سلاح هسته ای می کند خود از سلاح هسته ای در هیروشیما و ناکازاکی استفاده کرده است و کسی که دیگران را در رابطه با حقوق بشر متهم می کند خودش در ابوغریب و گوانتانامو منهای زندانهای مخفی در اروپا و سایر اقدامات متهم است و عجیب است کسی که خود متهم است و در دایره اتهام قرار دارد برای برون رفت از آن دیگران را متهم می کند و فرار به جلو دارد  به اصطلاح دزد داد می زند آی دزد.

برنامه ریزی برای افزایش حجم مبادلات ایران و روسیه تا ۱۰ میلیارد دلار

همچنین صالحی در دیدار سفیر روسیه حجم مبادلات تجاری بین دو کشور را با توجه به ظرفیتهای بسیار بالای ایران و روسیه کافی ندانست و افزود: دو کشور می توانند در زمینه های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی،تجاری، فرهنگی، نفت و گاز و ساخت نیروگاه همکاریهای خود را توسعه دهند و حجم روابط را از میزان فعلی به ده میلیارد دلار در سال افزایش دهند.
لئون جاگاریان ، سفیر جدید فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران در دیدار با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان رونوشت استوارنامه خود را تسلیم کرد.

مراقبت دربرابر دروغ پردازی های دولت آمریکا برای همه کشورها ضروری است

وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس شانگهای با انتقاد از دروغ پردازی های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت : مراقبت در مقابل دروغ پردازیهای دولت آمریکا که برای فرافکنی مشکلات خویش و ایجاد تفرقه در میان کشورها است برای همگان ضروری است.

صالحی افزود : تهران ضمن اعلام انزجار از هرگونه فعالیت تروریستی و محکوم کردن انواع آن، خود را از اتهامات و جنجال بی اساس و دروغین اخیر آمریکا  مبنی بر دست داشتن در طرح اقدام تروریستی ، مبری می داند.

سفر معاون جلیلی به روسیه درخصوص طرح گام به گام و ادعاهای امریکا و آژانس

معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این هفته به منظور رایزنی با مقامات روسیه عازم این کشور شد. علی باقری در این سفر علاوه بر همتای روس خود با دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه، وزیر امور خارجه و معاون وزیر خارجه آن کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.

فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران و مواضع آژانس بین المللی انرژی اتمی، پیشنهاد روسیه موسوم به طرح گام به گام، تحولات منطقه خاورمیانه، ادعاهای بی پایه اخیر آمریکا و همکاری ساختارهای امنیتی دو کشور به ویژه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت فدراسیون روسیه در دستور مذاکرات معاون دبیر شورای عالی امنیت کشورمان با مقامات روسیه قرار دارد. این چهارمین دور از رایزنی های منظم دو کشور درباره موضوعات مورد علاقه ظرف سه ماه گذشته است.

ایران فعالیت‌های بازفرآوری ندارد/ القای نگرانی فعالیت های تسلیحاتی

در هفته ای که پشت سر گذاشتیم متن کامل جدیترین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ ای ایران منتشر شد. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بنابه هماهنگی با واشنگتن در گزارش جدید خود بیش از پیش بر بخش دفاع جمهوری اسلامی ایران یعنی مرکز نظامی پارچین تمرکز نموده است.

آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود آورده است: آژانس در رابطه با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران، نگرانیهای جدی دارد. بعد از ارزیابی دقیق و موشکافانه اطلاعات وسیعی که در اختیارش است، آژانس دریافت که این اطلاعات، در مجموع معتبر هستند. این اطلاعات حاکی از آن است که ایران فعالیتهایی را در ارتباط با توسعه ادوات انفجاری هسته ای انجام داده است. این اطلاعات همچنین نشان می دهد که پیش از پایان سال ۲۰۰۳، این فعالیتها تحت یک برنامه تنظیم شده، انجام شده و برخی از این فعالیتها ممکن است همچنان ادامه داشته باشند.

تلاش برای تیرگی روابط تهران و ریاض/ تمجید از اظهارات ولیعهد سعودی

محمدجواد رسولی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض در گفتگو با روزنامه الحیات اظهار داشت: برخی فرصت طلبها در صدد تیرگی روابط میان عربستان و ایران هستند چون وحدت آنها موجب نگرانی دشمنان اسلام است. وی از خدمات ارائه شده توسط دولت و ملت عربستان به حجاج تقدیر و تشکر کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.