اهانت به ایرانیان در مطبوعات مالزی

زندگی مجلل با درآمدهای نامشروع
دفتر مهر در جنوب شرق آسیا: یکی از روزنامه های مالزی با چاپ مطلبی اهانت آمیز نسبت به جامعه ایرانی مقیم مالزی موجب ناخرسندی ایرانیان از این اقدام و تداوم روش غیرحرفه ای مطبوعات مالزی در تلاش برای معرفی ایرانیان به عنوان قاچاقچیان مواد مخدر شد.

دانش روز خسرو یعقوبی :  روزنامه استار مالزی در شماره روز شنبه 12 نوامبر مطابق با 21 آبان ماه خود با چاپ مطلبی ایرانیان در مالزی را قاچاقچیان مواد مخدر توصیف کرد که در این کشور با کسب درآمدهای نامشروع زندگی های مجللی را برای خود دست و پا کرده اند.

این روزنامه درمطلب خود ایرانیان را متهم کرده با راه اندازی رستوران و شرکتهای تجاری صوری اقدام به تجارت مواد مخدر می کنند.

هر چند متاسفانه طی سال گذشته تعدادی از هموطنان ایرانی به اتهام قاچاق مواد مخدر در مبادی ورودی به مالزی دستگیر شده اند، اما این مساله تنها منحصر به ایرانیان نبوده و در میان دستگیر شدگان متهم به قاچاق مواد مخدر ملیت های دیگر نیز هستند اما تنها اخبار مربوط به ایرانیان به صورت ویژه انعکاس می یابد.

ارایه چهره ای منفی از ایرانیان و معرفی آنان به عنوان تنها متهم قاچاق مواد مخدر درحالی از سوی روزنامه استار چاپ مالزی تکرار می شود که اقشار مختلف جامعه ایرانیان مقیم مالزی خدمات زیادی را به رشد و  شکوفایی اقتصادی و علمی این کشور داشته اند.

یکی از فعالین رسانه های خصوصی در مالزی در اقدامی تحسین برانگیز گزارشی در جهت معرفی ایرانیان مقیم مالزی و تاثیر مثبت حضور آنان در اقتصاد مالزی را در یکی از روزنامه های پرتیراژ این کشور به چاپ رسانده است که پاسخی به گزارش منفی و سیاه نمایی حضور ایرانیان در مالزی تلقی می شود.

همچنین یکی از وبلاگ نویسان ایرانی مقیم نیز با راه اندازی یک صفحه در فیس بوک با عنوان “فعالیتهای ضدایرانی در مالزی را متوقف کنید” (Stop anti Persia actions in Malaysia) از ایرانیان در تمام دنیا خواسته است در فضای مجازی به کمپین مقابله با موج تخریب چهره ایرانیان در مالزی بپیوندند.

انتشار اخبار مغرضانه بر علیه ایرانیان دررسانه های مالزی درحالی صورت می گیرد که تحصیل بیش از 13 هزار دانشجوی ایرانی، سکونت بیش از 70 هزار ایرانی درقالب شرکتهای تجاری و برنامه”مالزی خانه دوم” و رفت وآمد 160هزارگردشگر ایرانی در سال گذشته میلادی منافع اقتصادی بسیار زیادی برای کشور مالزی داشته  است.

بحش اعظم ایرانیان مقیم مالزی را دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی در رشته های گوناگون علمی تشکیل می دهند که به همراه خانواده خود در مالزی زندگی می کنند و همواره جزو اقشار افتخار آفرین برای مالزی و کشورمان بوده اند.

دانشجویان ایرانی مقیم ماالزی تا کنون یکهزار و 272 مقاله علمی درمجلات علمی بین المللی به چاپ رسانده و 2 هزار و 367 مقاله نیز در کنفرانس های بین المللی ارایه کرده و چندین اختراع به ثبت رسانده اند.

نکته قابل توجه در معضل قاچاق مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی در منطقه جنوب شرق آسیا ، دستگیری تعداد زیادی از مالزیایی ها در کشورهای دیگر منطقه به اتهام قاچاق مواد مخدر است که به آن پرداخته نمی شود.

به گفته معاون وزیر کشور مالزی تا کنون 884 مالزیایی به اتهام قاچاق مواد مخدر در کشورهای دیگر دستگیر شده اند که در میان دستگیر شدگان 163 زن وجود دارد.

هرچند سفارت ایران بارها از اعتراض به نحوه انتشار اخبار مربوط به دستگیری ایرانیان به جرم قاچاق و توزیع مواد مخدر در مالزی خبر داده است، اما انتشار اخبار مغرضانه و ناصحیح که در برخی موارد شامل تعداد ایرانیان دستگیر شده و اعلام جرم قبل از اثبات آن در رسانه ها می شود کماکان ادامه دارد.

به گفته سرکنسول سفارت ایران در مالزی بسیاری از ایرانیان دستگیر شده به اتهام قاچاق مواد مخدر پس از تبرئه از زندان آزاد می شوند اما تنها خبر دستگیری آنان قبل از تحقیق و بررسی قضایی در رسانه های مالزی منتشر می شود.

وی همچنین به موافقت مقامهای مسئول در عدم انتشار اخبار دستگیری اتباع ایرانی پیش از بررسی ها و اطلاع سفارت ایران اشاره کرده است اما این موافقت نیز باعث جلوگیری از انتشار این اخبار نشده است.

در چند روز گذشته تعدادی از ایرانیان مقیم مالزی ضمن تماس با دفتر خبرگزاری مهر در کوالالامپور ضمن ابراز انزجار از رفتار غیرحرفه ای مطبوعات مالزی و تکرار آن خواستار برخورد قانونی با این روزنامه شدند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *