بازار ارز در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها

گروه بازار پول- مسیر بازگشت قیمت ارز و سکه دیروز هم دنبال شد. در بازار از اول هفته روند نوسان قیمت ارز و سکه منفی شده و قیمت‌های هیجانی و بی‌ضابطه آخر هفته قبل رو به کاهش نهاده است.

مسیر ارسال و انتقال ارز به طور عمده از کشور امارات است. با وجودی که میزان مناسبات تجاری کشور با امارات تا حد قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته، اما هنوز هم تعیین قیمت دلار در بازار داخلی با واسطه گری قیمت درهم امارات تعیین می‌شود.
در این راستا البته موارد مناسبات داخلی در عرصه سیاسی و اقتصادی نیز تاثیرگذار است. با این حال برخی نگرانی‌های موجود در روزهای اخیر در این عرصه‌ها تا حدودی کاهش یافته است. بحث افزایش قیمت خودرو که در روزهای اخیر بسیار تاثیرگذار عنوان شده بود، نیز اگرچه همچنان ادامه دارد، اما با نزدیک شدن به زمان اعلام قیمت‌های فروش کارخانه‌ای با توجه به نرخ مبادله‌ای واردات برخی قطعات و جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها، برخی تاثیرات کاهش یافته است.
آن بخش از تاثیرات بر قیمت ارز که مربوط به جابه‌جایی رییس کل بانک مرکزی و هدفمندی یارانه‌ها نیز بوده، در این روزها تقریبا منتفی شده است. از این رو تنها مورد باقیمانده که کشور می‌رود تا به حل آن نیز اقدام کند برخی تاخیرها در مذاکرات بین ایران و غرب است که طبق تازه‌ترین خبرها ۲۵ فوریه برای برگزاری این نشست پیشنهاد شده است.
به هر حال روز گذشته شرایط برای کاهش قیمت فراهم بود و حتی برخی مباحث سیاسی نیز تا غروب تغییری در قیمت بازار ایجاد نکرد. از این رو به نظر می‌رسد قیمت ارز مسیر کاهشی را تندتر طی کند. برخی در بازار انتظار کاهش را برای دلار در نظر دارند.
وزیر خارجه کشورمان در واکنش به معاون رییس‌جمهور آمریکا با تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، فرافکنی و ادعاهای غربی‌ها درباره این برنامه را رد کرد و گفت: دستیابی به سلاح هسته‌ای، تولید تسلیحات هسته‌ای و استفاده از سلاح هسته‌ای در تضاد با اصول اسلام است.
صالحی با اشاره به همکاری بسیار خوب ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حضور بازرسان آژانس در ایران گفت: تاسیسات هسته‌ای ایران به روی تمام بازرسان خارجی که از سراسر جهان به ایران می‌آیند، باز است.
و ی تاکید کرد: انجام گفت‌وگوها تنها زمانی ممکن است که ایران اطمینان کافی از این نکته حاصل کند که آمریکا، این بار با حسن نیت وارد گفت‌وگو شده است.
صالحی تاکید کرد: دلیل این موضع ما این است که تجربه مذاکرات قبلی نشان می‌دهد آمریکا چنین رویکردی (حسن نیت) نداشته است.
بازار داخلی، اما همواره به اینگونه موارد حساسیت داشته و به نوعی انتظارات تورمی را افزایش می‌دهد. در بازار، اما ورود افراد برای فروش ارز دیروز به افت قیمت‌ها نیز منجر شد. برخی موارد سیاسی ازجمله جلسه استیضاح نیز در این گونه مواقع که سودجویان به دنبال هرگونه دستاویزی برای نوسان‌گیری از بازارهستند هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار عنوان می‌شود.
با این حال بازار معمولا مسیر منطقی‌تری را می‌پیماید و شواهد نشان می‌دهد که مسیر رفع نگرانی از بازار به مرور فراهم می‌آید و قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.