بازار طلا در مسیر سقوط؟

قیمت طلا در بازارهای جهانی به دلیل فروش‌های عمده از سطح 1760 دلار تا محدوده 1720 دلار کاهش یافته است. فروش طلا برای دستیابی به نقدینگی و جبران زیان سهام موجود در ترکیب پرتفوی سرمایه‌گذاران و موسسات مالی از یک سو و افت ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا، بازار طلا را در مسیر سقوط قرار داده است. سکه در بازار تهران نيز به دنبال نزولي شدن بازار جهاني روز پنج‌شنبه با 2000 تومان کاهش، 616 هزار تومان فروخته شد.

کاهش بیش از 40 دلاری قیمت طلا در بازار‌های جهانی
گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: افت ارزش یورو و فروش عمده موجب کاهش بیش از 40 دلاری قیمت طلا در بازار‌های جهانی شد.
قیمت طلا در بازار‌های جهانی در پایان معاملات روز پنجشنبه با43 دلار کاهش در سطح 1720 دلار بسته شد. روز گذشته هم قیمت طلا پس از نوسان بین دوسطح 1715 تا 1738 دلار تا غروب به محدوده 1720 دلار رسید.
گسترش ابعاد بحران بدهی در اروپا موجب افت نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا شده است. در همین حال افت شاخص بازار‌های بورس در اروپا موجب فروش طلا توسط سرمایه‌گذاران برای جبران زیان سهام در بورس شده که بر افت قیمت طلا موثر واقع شده است. در همین حال انتشار خبری مبنی بر افزایش نرخ استقراض در اسپانیا و فرانسه موجب عمیق تر شدن نگرانی‌ها در خصوص آینده پول واحد اروپا شده که تضعیف بیشتر آن در مقابل ارزهای رقیب مانند دلار آمریکا قیمت طلا و سایر کالاهای استراتژیک قابل معامله با دلار شده است. این در حالی است که برخی از تحلیل‌گران از تقویت دلار آمریکا در سال 2012 سخن گفته‌اند.
نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی در حالی است که برخی اخبار از افزایش تعداد شرکت‌های سرمایه‌گذاری در طلا در آسیا حکایت دارد. موسسه رتبه‌سنجی استاندارد اند پورز در گزارشی اعلام کرده است که تا 7 سال آینده تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزی با پشتوانه کالاهای استراتژیک همچون طلا در آسیا 3برابر خواهد شد.
بدتر شدن بحران بدهی اروپا موجب شده تا برخی از سرمایه‌گذاران بازار‌های سهام را رها کرده و در گزینه‌های کم ریسک تر سرمایه‌گذاری کنند. ریسک‌گریزی در چنین شرایطی موجب مي‌شود تا طلا نیز تحت فشار قرار گرفته و برای جبران افت ارزش سهام با حراج مواجه شود. این در حالی است که عموما افت شاخص بازار‌های بورس موجب پناه بردن سرمایه‌ها به طلا مي‌شود. در همین راستا یک کارشناس شورای جهانی طلا گفته است: در شرایط بحرانی مردم از خرید دارایی‌های پر ریسک مانند سهام خودداری کرده و به سمت اوراق قرضه با سررسید کوتاه مدت متوجه مي‌شوند. توجه به نقدینگی با تشدید شرایط بحرانی موجب مي‌شود که سرمایه‌گذاران حتی از خرید طلا طفره بروند و برای دستیابی به نقدینگی و جبران زیان در پرتفوی دارایی‌های خود طلا مي‌فروشند.
در گزارش جدید موسسه رتبه‌سنجی فیچ بانک‌های آمریکایی مورد هشدار قرار گرفته‌اند. این موسسه اعلام کرده است که با افزایش ابعاد بحران بدهی‌ها در اروپا بانک‌های آمریکایی با خطرات جدی روبه‌رو خواهند شد و چشم‌انداز اعتباری صنعت بانکداری در این کشور در صورت حل و فصل نشدن قریب‌الوقوع بحران در اروپا هر روز تیره‌تر خواهد شد.
بازار سکه
با افت قیمت جهانی طلا نرخ سکه در بازار روز پنج‌شنبه شاهد کاهش 2000 تومانی بود و هر سكه بهار آزادي 616 هزار تومان فروخته شد. سکه طرح قدیم در این میان بدون تغییر 630 هزار تومان باقی ماند. قیمت فروش ربع سکه هم بدون تغییر 151 هزار تومان اعلام شد. اما نیم سکه با 1000 تومان افت قیمت 298 هزار تومان به مردم فروخته شد. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای 17 عیار بدون اجرت ساخت با 700 تومان کاهش قیمت به 244 هزار و 900 تومان رسید.
سکه دولتی
بانک مرکزی با وجودافت ارزش طلا در بازار‌های جهانی قیمت سکه دولتی را در روز پنج‌شنبه 3120 تومان گران کرد و نرخ آن را 609 هزار و 440 تومان تعیین کرد. قیمت نیم سکه هم 1040 تومان گران شده و 294 هزار و 320 تومان فروخته شد. ربع سکه بدون تغییر 149 هزار و 760 تومان اعلام شد. در حالی که قیمت سکه گرمی با 520 تومان افزایش 77 هزار و 480 تومان تعیین شد.
بازار ارز
قیمت‌ها در بازار ارز با نوسان چندانی همراه نبود. دلار آمریکا در بازار آزاد با 2 تومان افزایش به 1340 تومان رسید. این در حالی است که قیمت دلار مرجع با یک ریال کاهش 10895ریال تعیین شد. قیمت دلار مسافری نیز با 17 ریال کاهش به 11 هزار و 979 ریال رسید. قیمت دلار چهارم نیز همچنان 1319 تومان است. حاشیه سود صرافان از فروش دلار مداخله ای (چهارم) تنها 5 تومان تعیین شده است.
قیمت یورو در بازار آزاد با 4 تومان کاهش به 1834 تومان رسید. پوندانگلیس، صد ین ژاپن و ریال عربستان بدون تغییر به ترتیب 2165 تومان، 1730 تومان و 355 تومان فروخته شدند. در همین حال قیمت درهم امارات با 1 تومان افزایش، 367 تومان اعلام شد. از این رو احتمال افزایش قیمت دلار تا 1345 تومان هم وجود دارد. شکاف قیمت رسمی و غیررسمی دلار در روز پنج‌شنبه 251 تومان شد.
قیمت ارزها در بازار فرعی
دلار در بازار فرعی با 17 ریال کاهش قیمت به نرخ 11 هزار و 979 ریال رسید. قیمت درهم امارات هم با 5 ریال کاهش تا 3262 ریال افت کرد. پوندانگلیس نیز در این بازار با 54 ریال کاهش قیمت 18 هزار و 858 ریال تعیین شد. در حالی که بانک مرکزی قیمت یورو را با 26 ریال افزایش تا 16 هزار و 154 ریال بالا برد. در حالی که ارزش یورو در بازار‌های جهانی طی هفته‌های اخیر افت داشته بانک مرکزی توجه ویژه‌ای به گران کردن قیمت آن نسبت به سایر ارزها داشته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *