بازیگران «بهار عربی» نامزدهای جوایز نوبل

وائل غنیم نخستین تظاهرات اعتراضی مصر را سازماندهی کرد
از امروز، دوشنبه، اسامی برندگان جوایز نوبل توسط کمیته نوبل اعلام می‌شود. به گفته ناظران، امسال در دو بخش نوبل صلح و ادبیات، فعالان، وبلاگ‌نویسان و نویسندگان تاثیرگذار جهان عرب از شانس خوبی برای کسب جوایز برخوردارند.


 

به گزارش دویچه وله، مهم‌ترین رویدادهای سال جاری میلادی خیزش‌های گسترده‌ مردمی در منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا ارزیابی می‌شود که به انقلاب‌های
«بهار عربی» شهرت یافت. حکومت‌های خودکامه در مصر، تونس و لیبی پس از چندین دهه دیکتاتوری فروپاشیدند و مردم این کشور‌ها پس از سال‌ها به تشکیل دولت‌هایی دموکراتیک امیدوار شدند.
بسیاری وقایع جاری در کشورهای عربی را غیر قابل پیش‌بینی می‌دانستند؛ امری که حیرت مردم سایر کشور‌ها را در پی داشت. اما ظاهرا این غافل‌گیری در ارتباط با کشورهای عربی هنوز به پایان نرسیده و ممکن است با اعلام اسامی برندگان جایزه نوبل ادامه یابد.
از روزدوشنبه (۳ اکتبر / ۱۱ مهر) اعلام اسامی برندگان امسال جایزه نوبل در رشته‌های مختلف آغاز می‌شود. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که حداقل در دو بخش جایزه نوبل صلح و همچنین نوبل ادبیات، «اکتیویست»‌های کشورهای عربی شانس خوبی برای انتخاب شدن داشته باشند. بر اساس اعلام کمیته‌ نروژی نوبل صلح، امسال بیش از ۲۴۱ نفر نامزد دریافت جایزه نوبل صلح هستند؛ تعدادی که تاکنون بی‌سابقه بوده است.
وبلاگ‌نویس تونسی در میان نامزدهای نوبل صلح
از جمله وبلاگ‌نویسانی که نامشان در بخش جایزه نوبل صلح مطرح است، می‌توان به لینا بن مهنی، نویسنده‌ وبلاگ «دخترتونسی»، اشاره کرد. این وبلاگ‌نویس جوان سال‌هاست که تحولات اجتماعی و سیاسی تونس را دنبال می‌کند.
لینا بن مهنی فعالیت‌های خود را با اوج‌گیری نآارامی‌ها در کشورش گسترش داد. به گفته‌ ناظران، نامزدی بن مهنی برای دریافت جایزه نوبل صلح از این جهت می‌تواند حائز اهمیت باشد که در صورت انتخاب وی، این عنوان پس از گذشت هفت سال از انتخاب وانگاری مات‌های، از مدافعان سر‌شناس حقوق زنان و از فعالان حفظ محیط زیست، مجددا نصیب یک زن خواهد شد.
وائل غنیم، یکی دیگر از شانس‌های دریافت نوبل صلح
از جمله نام‌های دیگری که در میان فعالان سیاسی جهان عرب برای کسب جایزه نوبل صلح مطرح است، وائل غنیم از مدیران گوگل در خاورمیانه است. وائل غنیم، با ایجاد یک صفحه ویژه در فیس‌بوک نخستین تظاهرات اعتراضی در مصر را سازماندهی کرد. از او به عنوان یکی از چهره‌های اصلی معترضان مصری یاد می‌شود.
بسیاری معتقدند، وائل غنیم نیز از شانس خوبی برای دریافت جایزه نوبل صلح یک سال پس از اعطای آن به لیو شیائوبو، ناراضی چینی، برخوردار است. وائل غنیم امسال از سوی مجله‌ تایمز در میان صد چهره‌ تاثیرگذار جهان قرار گرفته بود.
آدونیس، شانس جهان عرب در نوبل ادبیات
نه تنها در بخش صلح، بلکه در رشته ادبیات نیز نام‌هایی از چهره‌های سر‌شناس جهان عرب، از جمله آدونیس، شاعر برجسته‌ سوری، مطرح هستند.
آدونیس امسال موفق به کسب جایزه‌ ادبی گوته در شهر فرانکفورت آلمان شد که سالانه به یکی از نویسندگان و شعرای برجسته تعلق می‌گیرد.
از روزدوشنبه‌ این هفته اعلام اسامی برندگان جایزه نوبل با بخش پزشکی آغاز می‌شود و سپس با رشته‌های فیزیک، شیمی و اقتصاد ادامه می‌یابد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.