با ۱۴سوال نماینده از وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس مطرح شد

بحث سیاسی بر سر سود سهام عدالت

سوال از وزیر اقتصاد درباره «دلیل پرداخت غیرقانونی سودسهام عدالت در آستانه انتخابات ۸۸ ریاست جمهوری»، در جلسه علنی روز گذشته مجلس به بحثی «سیاسی» بدل شد.

از یک سو، نمایندگان سوال‌کننده اصرار داشتند که موضوع سوال از شمس‌الدین حسینی، اقتصادی است و نه سیاسی؛ از سوی دیگر، مهدی کوچک زاده و موسی غضنفرآبادی دو تن از نمایندگان حامی دولت با ارائه تذکراتی مبنی بر اینکه این سوال از سوی جریان فتنه ۸۸ تعقیب می‌شود، گفتند: این موضوع که ارائه سودسهام عدالت برای خریدن رای ملت بود، توهین بزرگی است. در نهایت به دلیل حاکم شدن فضای سیاسی بر سوال از وزیر اقتصاد، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان که به نمایندگی از ۱۴ سوال‌کننده توضیحاتی را ارائه کرده بود، به‌رغم قانع‌کننده ندانستن پاسخ وزیر از به رای گذاشتن این موضوع صرف‌نظر کرد.
دانش روز – خسرو یعقوبی: در حالی جمعی از نمایندگان مجلس سوال از وزیر اقتصاد درباره «پرداخت سود سهام عدالت در آستانه انتخابات» را سیاسی خواندند که پیش از این مجلس در خردادماه امسال طرحی را تصویب کرد که براساس آن مقرر شد مجلس «تحقیق و تفحص از چگونگی پرداخت سود سهام عدالت» را آغاز کند. در گزارش این تحقیق و تفحص که ازسوی سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در صحن علنی قرائت شد، آمده بود: «با توجه به عملکرد دولت در واگذاری سهام عدالت و به ویژه توزیع سود سهام مربوط به سال ۸۶ در خرداد ماه سال ۸۸ و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری که به شدت شبهه بهره‌برداری دولت در جلب آرای مشمولان دریافت سود سهام عدالت (حدود ۹ میلیون نفر از واجدین شرایط) را ایجاد و تقویت کرده است، سوالاتی به صورت جدی مطرح بوده که نیازمند روشنگری برای مردم و نمایندگان بوده اس.»
تذکر ۲ نماینده علیه سوال از وزیر اقتصاد
براساس گزارش کمیسیون اقتصادی، خلاصه سوال ۱۴ نماینده در جلسه دیروز مجلس از وزیر اقتصاد این بود که «دلیل واگذاری و پرداخت عجولانه و غیرقانونی سودسهام عدالت در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چه بوده است؟»
پس از آنکه سخنگوی کمیسیون اقتصادی به تشریح سوال و بررسی آن در کمیسیون متبوعش، پرداخت ، وزیر اقتصاد برای پاسخگویی پشت تریبون قرار گرفت اما توضیحات او با تذکرات دو نماینده که به مطرح شدن بخش‌هایی از سوال معترض بودند، نیمه تمام ماند. مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران طی تذکری گفت: خدشه به رای ملت ایران در انتخابات ۸۸ در قالب سوال از وزیر اقتصاد از سوی معدود کسانی ‌وارد می‌شود که می‌خواستند رای ۱۳میلیون‌ایرانی را بازیچه خودشان برای قدرت‌طلبی و شهوت‌پرستی قرار دهند. وی با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس افزود: اگر از تریبون مجلس به بخشی از ملت ایران توهین شود، باید آن دهان‌هایی که از تریبون مجلس به ملت ایران توهین می‌کنند‌ را بست.وی افزود: در بند آخر این سوال که ظاهرش مربوط به طولانی بودن یا دیربودن پرداخت سهام عدالت است، سوال‌کنندگان نتیجه گرفته‌اند که این پرداخت سهام همان خرید رای است.وی تاکید کرد: این توهین به ملت ایران از سوی کسانی است که ملت ایران به آنان پشت کردند؛ بیست و چند میلیون نفر ایرانی متدین در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به یک نفر رای دادند و ۱۳ میلیون ایرانی که دارای همه حقوق شهروندی مانند سایر ایرانی‌ها هستند، به فرد دیگری رای دادند و به قول رهبر معظم انقلاب در نزد خدا از اینکه به فرد دیگری رای دادند، ماجور هستند.‌وی گفت: بنده اجازه نمی‌دهم که از تریبون مجلس به رای ملت ایران توهین شود؛ آقای وزیر شما حق ندارید که راجع به این بخش از سال که خرید رای است، یا خرید رای نیست، ‌توضیح دهید. پس از این تذکر، موسی غضنفرآبادی، عضو کمیسیون قضایی مجلس نیز با کسب اجازه از رییس جلسه طی تذکری گفت: سوال از وزیر اقتصاد درباره نحوه توزیع سهام عدالت در سال ۸۸ اصلا در صحن علنی قابل طرح نیست و بعد از گذشت مدت‌ها مباحثی که از سوی جریان فتنه ۸۸ تعقیب می‌شد، امروز با شیوه دیگری به صحن علنی وارد شده است. شهاب‌الدین صدر نایب رییس دوم مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: این سوال درباره موضوع سهام عدالت است و توضیحات حسینی وزیر اقتصاد نیز درباره ساز و کار قانونی سهام عدالت خواهد بود. وی تاکید کرد: اتهامات مربوط به انتخابات سال ۸۸ قطعا در اینجا قابل طرح نیست و اگر انگیزه‌ دوستان آن موضوع باشد، باید بدانند که این موضوع اصلا در صحن علنی قابل طرح نیست.
حسینی: زیر بار دستورات سیاسی نمی‌روم
شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، اما در پاسخ به سوالات ۱۴نماینده با بیان اینکه توزیع سهام عدالت فلسفه و مبانی روشن اقتصادی دارد، تصریح کرد: ما برای ۴۵ میلیون نفر که در ۶ دهک پایین جامعه تعریف می‌شدند دعوتنامه فرستادیم که ۴۰ میلیون نفر آنها برای دریافت سهام عدالت ثبت‌نام کردند و در نهایت دولت از ۵۵ شرکت دولتی سهامی را برای سهام عدالت در نظر گرفت. حسینی گفت: سهام عدالت مبتنی بر یک فلسفه روشن و مبانی درست توزیع شده است و در سال ۸۹ نیز بنا به مصوبه قانون برنامه پنجم پرداخت سود متوقف شده است. چرا که قانون برنامه پنجم پرداخت سود را منع کرده است.
وی در ادامه در پاسخ به اظهارات مصطفی کواکبیان مبنی بر دستوری عمل کردن وزیر اقتصاد در بحث سهام عدالت گفت: بنده قسم می‌خورم هیچ دستوری درباره سهام عدالت مطرح نبوده است جز اینکه بنده به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کرده‌ام و همچنین اعلام می‌کنم که زیر بار هیچ دستور سیاسی نیستم.
وزیر اقتصاد همچنین در پاسخ به سوال دیگر کواکبیان که چرا توزیع سهام عدالت در اردیبهشت ۸۸ که همزمان با تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بود، توزیع شده است، گفت: بنده باز هم می‌گویم ما در اردیبهشت ۸۸ سود سهام عدالت را توزیع کردیم چون باید این کار را می‌کردیم. ما نمی‌توانستیم به خاطر اینکه بحث تبلیغات است حقوق مردم را سلب کنیم.
کواکبیان: سوال، ‌اقتصادی است نه سیاسی
پس از اظهارات وزیر مقرر شد مصطفی کواکبیان نماینده سمنان به نمایندگی سوال‌کنندگان سخن بگوید. وی در ابتدا در تذکری آیین نامه‌ای در پاسخ به انتقادات نمایندگان از سوال خود از وزیر اقتصاد گفت که این سوال قبل از اینکه سیاسی باشد، اقتصادی است. این عضو فراکسیون اقلیت گفت: دوستانی که می‌گویند این مساله‌شان مجلس را زیر سوال می‌برد، باید بدانند که نمایندگان به تحقیق و تفحص درباره همین سهام عدالت رای داده‌اند.
کواکبیان با اشاره به اینکه طرح سوال مربوط به خرداد۸۸ است و اکنون پس از دو سال در سال ۹۰ به صحن آمده است، اظهار کرد: موضوع سهام عدالت اکنون قدیمی است و من باید مساله جدیدتری یعنی پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی را بپرسم.
تامین سود سهام عدالت از دلارهای نفتی
کواکبیان ادامه داد: نحوه پرداخت سهام عدالت در تضاد با منطق اقتصادی است، چرا‌که برخی ابهامات درباره تامین منابع مالی آن وجود دارد.
نماینده مردم سمنان گفت: سود سهام عدالت از دلارهای نفتی تامین می‌شود. کواکبیان با بیان اینکه سهام عدالت نباید در اردیبهشت‌ماه که همزمان با تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بود، توزیع می‌شد، گفت: چرا بعد از انتخابات توزیع سهام عدالت را متوقف کردند و سهام عدالت را همزمان با تبلیغات توزیع کردند. وی گفت: اگر آقای وزیر شجاعانه بگوید که در توزیع سهام عدالت تابع دستور بوده و دستوری عمل کرده، ما از ایشان می‌پذیریم. کواکبیان در نهایت بعد از استماع پاسخ وزیر اقتصاد درباره ‌سهام عدالت گفت: از پاسخ به سیدشمس‌الدین حسینی قانع نشدم؛ اما چون بحث شرطی شده، مایل نیستم موضوع به رای نمایندگان گذاشته شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.