تشدید تنش و اختلاف در G20

نشست بی نتیجه “کن”
یک کارشناس سوئیسی برگزاری نشست جی بیست را تنها تلف کردن وقت و هزینه بیجا ارزیابی و تاکید کرد که این نشست تاثیری در حل بحران مالی جهانی نخواهد داشت و تنشها و اختلافها را کم نخواهد کرد.

خسرو یعقوبی : به گزارش دانش روز به نقل از مهر، پروفسور “سیمون اونت” از اساتید و کارشناسان اقتصادی در دانشگاه “سنت گالن” سوئیس در گفتگو با روزنامه “تاگس انسایگر” در پاسخ به این پرسش که شما چه انتظاری از نشست جی بیست در کن فرانسه دارید اظهار داشت: هر یک از کشورهای عضو جی بیست اقدامات طرف دیگر را زیر سوال می برد.هند، اخیرا به اقدامات ملی گرایانه آمریکا و اروپا انتقاد وارد کرده و آمریکاییها نیز چین را مقصر اعلام می کنند. تا به حال هر کشور اقدامات طرف دیگر را رد کرده و حالا کشورهای جی بیست آشکارا همدیگر را به مبارزه دعوت می کنند.

این کارشناس سوئیسی در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد که اعضای جی بیست همواره وعده های فراوانی می دهند اما کمتر به آن عمل می کنند. برخی از کشورهای عضو این ائتلاف نیز بر این عقیده اند که اقدامات جی بیست هیچ نتیجه ای ندارد. به این ترتیب تنشها و کشمکش ها در جی بیست افزایش می یابد.

وی همچنین در ادامه به روند ملی گرایی و توجه بیش از حد کشورهای صنعتی عضو جی بیست به اقتصاد داخلی از اواسط سال گذشته و از زمانی که اقتصاد جهانی سلامت خود را از دست داد اشاره کرد و گفت: زمانی که اقتصاد جهانی شرایط وخیمی پیدا می کند ملت ها و کشورها بیشتر به سمت ملی گرایی روی می آورند .

“پروفسور اونت” در پاسخ به این پرسش که در این میان کشورهای بریک یعنی برزیل، روسیه، هند و چین چه نقشی را می توانند در نجات اقتصاد جهانی ایفا کنند اظهار داشت: آنها قدرت این را دارند که از همه اعضای جی بیست درخواست کنند برای نجات تجارت آزاد جهانی اقدام کنند. اما آنها معمولا خود در زمینه اقتصادی ملی گرایانه عمل می کنند.

این کارشناس سوئیسی در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه کشورهای کوچک عضو جی بیست نفوذ زیادی در این گروه ندارند گفت: همه انتظار دارند که چین و آمریکا ابتدا حرکتی را انجام دهند. اگر ما به این مسئله فکر کنیم که چه مقدار انرژی و چقدر وقت در چنین نشست هایی تلف می شود می بینیم که نتیجه ای که از این نشست ها حاصل می شود نسبت به وقت و هزینه ای که برای برگزاری آن صرف می شود بسیار ناچیز است.

وی همچنبین تاکید کرد که جی بیست یک سازمان جهانی است که زیادی دست بالا گرفته می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *