تصویر یکساله نوسان ارزی

 کارشناسان معتقدند مسیر کاهش التهاب ارزی با ریشه یابی درست شرایط کنونی رقم خواهد خورد. اینکه چرا نظام یکسان‌سازی از دست رفت و عوامل ملتهب‌کننده بازار چیست؟ کمال سیدعلی معاون ارزی سابق بانک مرکزی معتقداست در ریشه‌یابی نوسان بازار ارز باید یک سلسله عوامل را با هم دید. او در گفت‌وگو با هفته نامه «تجارت فردا» در کنار بررسی عوامل نوسان به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا دلار به دو هزار تومان رسید.

شما در گفت‌وگو‌‌های قبلی همواره تاکید کرده‌اید نرخ ارز بین ۱۴۰۰ تا ۱۴۵۰ تومان است، مبنای اعلام چنین نرخی چیست؟
مبنای من روند طی شده از سال ۸۱ تا ۸۴ و تعمیم آن به دوره ۸۵ تا ۹۱ است. سال ۸۱ تک‌نرخی شدن ارز اتفاق افتاد و نرخی که تعیین شد بر اساس علامت‌های بازار بود. در این دوره ورودی ارز روان بود، تولید نگرانی از تخصیص نداشت و اختلال هم در بازار نبود. روند بازار به گونه‌ای بود که تضعیف ریال در برابر سایر ارزها به طور میانگین هفت درصد بود. اگر از سال ۸۵ تا سال ۹۱ همین روند ادامه می‌یافت قیمت هر دلار باید ۱۴۵۰ تومان بود. البته این نرخ منهای تحریم است. شرایط کنونی به دلیل تفاوت‌هایی که دارد باید به صورت خاص بررسی شود و در این شرایط اعلام یک قیمت مشخص برای دلار منطقی نیست.
برخی می‌گویند بسته پولی سال ۹۰ منجر به از دست رفتن نظام یکسان‌سازی ارز شد، برخی می‌گویند نوسان ارزی از مهر سال ۸۹ اتفاق افتاد یعنی قبل از اجرای هدفمندی. بنابراین تحلیل اختلال به ظاهر فراتر از این عوامل است.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=314399

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.