جنگ تبلتهای آندروئید و “آی- پد”، جدول تفاوتهای کیندل فایر و آی – پد 2

نتایج بررسیهای یک موسسه تحقیقات بازار نشان می دهد که در پی عرضه تبلتهای جدید برپایه سیستم عامل آندروئید، سهم “آی- پد” در بازار تبلتها با یک سقوط 29 درصدی مواجه شده است.

خسرو یعقوبی: به گزارش دانش روز به نقل از مهر، علیرغم اینکه شرکت اپل اعلام کرد که فروش دو مدل از “آی- پد” در مدت 3 ماه از 9.2 میلیون دستگاه در دنیا به 11.12 میلیون رسیده است تحقیقات Strategy Analytics نشان می دهد که در 9 ماه اخیر، سهم “آی- پد” اپل در بازار تبلتها از 96 درصد به 67 درصد کاهش یافته است.

باوجود این، نتایج این دو اطلاعات باهم تناقض ندارند به طوریکه کاهش سهم اپل در بازار تبلتها به دلیل کاهش موفقیت “آی- پد” در آمریکا است.

این در حالی است که در اروپا و آسیا مدلهای مختلف “آی- پد” همچنان با رشد فروش مواجهند و احتمالاً تا 6 ماه آینده به پیک حداکثری خود می رسند.

به اعتقاد تحلیلگران، یکی از مهمترین دلایل کاهش رقم اپل در بازار، قیمت تبلتهای برپایه سیستم عامل آندروئید گوگل نسبت به “آی- پد” است.

برای مثال در روزهای آینده تبلت “کیندل فایر” محصول جدید آمازون به بازار راه می یابد. شرکت آمازون در پی موفقیت پخش کننده کتاب الکترونیک “کیندل 2” این تبلت جدید را عرضه کرده است.

درحقیقت این تبلت نسخه پیشرفته تر پخش کننده کتاب الکترونیک “کیندل” است که به جای “جوهر الکترونیک” از نمایشگر “ال. سی. دی” استفاده می کند و برپایه سیستم عامل آندروئید است.

“کیندل فایر” دارای یک نمایشگر 7 اینچی (در مقابل 9.7 اینچی آی- پد) است و به قیمت تنها 199 دلار (در مقابل 499 دلار ارزانترین نسخه آی- پد) به فروش می رسد.

 

آمازون برای ساخت هر دستگاه کیندل فایر 210 دلار هزینه می کند درحالی که هزینه ساخت هر دستگاه “آی- پد” 333 دلار است.

به گفته تحلیلگران موسسه IHS Inc ، این بدان معنی است که آمازون برای فروش هر کیندل فایر باید در حدود 10 دلار ضرر کند.

اما از سویی دیگر، به دلیل ارزان بودن این محصول، تنها در مدت سه ماهه پایانی سال 2011، آمازون می تواند بیش از 4 میلیون تبلت کیندل فایر به فروش برساند و بنابراین استراتژی شرکت “جف بزوس” در ارزان فروشی به نتیجه خواهد رسید. به طوری که کیندل فایر قادر خواهد بود مشتریان جدیدی را به سوی کانال فروش آمازون و در نتیجه افزایش فروش محتواها به ویژه کتابهای الکترونیک هدایت کند.

در استراتژی این شرکت، ضررهای ارزان فروشی با افزایش فروش موسیقی، فیلم، کتابهای الکترونیک و سریالهای تلویزیونی در فرمت دیجیتال جبران می شود. هر چند به اعتقاد تحلیلگران، برای تضمین موفقیت سوددهی این عملیات، هر کاربر حداقل باید 500 دلار برای خرید محتواهای چندرسانه ای هزینه کند.

همچنین اطلاعات موسسه تحقیقاتی بلومبرگ نشان می دهد که در سال جاری، سهام شرکت “جف بزوس” توانسته است 37 درصد رشد کند اما در 12 ماه آینده این رشد می تواند تنها 1 درصد باشد، درحالی ارزش سهام اپل می تواند بر روی یک رشد 20 درصدی حساب کند.

جدول تفاوتهای کیندل فایر و آی- پد 2

ویژگیهای فنی  کیندل فایر آمازون  آی- پد 2 اپل
سیستم عامل    آندروئید 2.3 iOS5
پردازشگر TI OMAPدو هسته ای 1 گیگاهرتز Apple A5دو هسته ای 1 گیگاهرتز
رم 512 مگابایت  512 مگابایت
نمایشگر IPS, Gorilla Glassدر ابعاد 7 اینچ IPSدر ابعاد 9.7 اینچ
وضوح تصویر  1024 در 600 پیکسل 1024 در 768 پیکسل
حافظه داخلی 8 گیگابایت  16، 32 یا 64 گیگابایت
 دوربین   ندارد   5 مگاپیکسل
 دوربین جلویی  ندارد  VGA
 اتصالات  وای- فای  وای- فای و نسل سوم
 اندازه  190 در 120 در 11.4 میلیمتر   

در 185.7 در 8.8 میلیمتر

 وزن  413 گرم   601 گرم (وای- فای)، 613 گرم (وای- فای + نسل سوم) 
 قیمت   199 دلار   از 499 تا 899
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *