حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۹۲ ؟ «نمی‌گویم نمی‌آیم»

فعال شدن سیاستمدار کهنه کار، اصولگرایان را به تکاپو انداخت

پس‌لرزه‌های نطق‌هاشمی

آن روزی که محمدرضا باهنر گفت «اگر ‌هاشمی بیاید، اصولگرایان چیدمان رقابت و آرایش بازی را عوض خواهند کرد» لابد انتظار چنین روزی را می‌کشید که با یک سخنرانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، «حالت فوق‌العاده در ستادهای انتخاباتی کاندیداها» اعلام شود!

حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات 92 ؟ «نمی‌گویم نمی‌آیم»  ( دنیای اقتصاد - خسرو یعقوبی )حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۹۲ ؟ «نمی‌گویم نمی‌آیم»

سخنرانی «ایستاده» اکبر ‌هاشمی رفسنجانی و انتقادات بی‌سابقه او از دولت احمدی نژاد که با جمله «نمی‌گویم نمی‌آیم» همراه شد، روز گذشته اولین پس‌لرزه‌های خود را در فضای انتخاباتی کشور به نمایش گذاشت. تقریبا همه سایت‌های مهم اصولگرا به تحلیل سخنرانی‌هاشمی پرداختند. از «عصر ایران» که آن را به «اعلام حالت فوق‌العاده در ستادهای انتخاباتی کاندیداها» تحلیل کرد، تا «الف» (وابسته به احمد توکلی) که به بررسی سناریوهای رقابت اصولگرایان و دولتی‌ها با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت. از «رجانیوز» (نزدیک به جبهه پایداری و آیت الله مصباح) و «جهان نیوز» (وابسته به علیرضا زاکانی) که رویکردی به شدت انتقادی به سخنان‌هاشمی را انتخاب کردند و بخشی از اظهارات او (از جمله اینکه «با اسرائیل سر جنگ نداریم») را مغایر مواضع امام (ره) تحلیل کردند تا «صراط نیوز» که پیش بینی کرد بار دیگر نامزد مقابل «آیت الله» پیروز میدان خواهد بود و «حماسه‌ای دیگر» خلق می‌شود.
دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : همه اینها کمتر از ۲۴ ساعت پس از سخنرانی‌هاشمی مطرح شده و احتمالا بزرگان اصولگرا و نزدیکان دولت هنوز فرصت نکرده‌اند در نطق‌ها و اظهارنظرهای خود به این احتمال تغییر آرایش انتخاباتی واکنش نشان دهند، اما مگر‌هاشمی چه گفته بود؟
هاشمی چه گفته بود؟
آن گونه که خبرگزاری مهر گزارش داد، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه عصر یکشنبه با شماری از خبرنگاران، نویسندگان، دانشجویان و طلاب اصلاح طلب گفت: نیاز نیست من بیایم؛ البته من نمی‌گویم که نمی‌آیم، ولی می‌گویم ضرورت نیست پیرمرد ۸۰ ساله بیاید.
هاشمی با بیان اینکه هم‌اکنون کشور در مرحله خطر قرار دارد گفت: سال ۸۷ اعضای کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان به دفتر من آمدند. من نشستم و به مدت ۲ ساعت و نیم فهرست مشکلات گذشته و امروز و آینده را بازگو کردم. اگر به نظرات بنده عمل می‌شد، گرفتار شرارت‌های سال ۸۸ نمی‌شدیم. احمدی نژاد استاندار من بود، فرماندار من در خوی بود و بخشدار من در ماکو و می‌شناختمش ولی سیاستش این بود که نیروهای انقلابی حذف و بدنام شوند.
هاشمی ادامه داد: در سیاست خارجی هم بد عمل شده است و ندای هل من مبارز می‌طلبند که بیایید دعوا کنیم.
ما با اسرائیل سر جنگ نداریم. حالا اگر عرب‌ها جنگ کردند ما کمک می‌کنیم. در زمان جنگ هم پیشنهاد پذیرش قطعنامه از سوی بنده بود.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر شخصی که رییس جمهور شود باید بداند حکومت برای مردم است. این نمی‌شود که هر کس هرکاری دلش بخواهد بکند و به مردم اجازه ندهد اعتراض کنند. مردم صاحب حکومت هستند. خدا هم حق حکومت را تنها به ۱۲ معصوم داد و بعد از آن هر فردی که مسوول حکومت شد به رای مردم آمد. اگر دولت بر مردم تحمیل شود مردم در شرایط خطر همکاری نمی‌کنند و هیچ دولت دیکتاتوری نمی‌تواند در دنیا موفق شود.

سایت توکلی؛ بازآرایی اصولگرایانه

در تحلیل این سخنان و احتمال حضور‌هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری، سایت الف نوشت: با آمدن آیت الله‌هاشمی، اصلاح طلبان همانطور که پیش از این هم اعلام رسمی کرده بودند به کلی کنار کشیده و در رکاب پیرشان دل به بازگشت می‌سپارند. برای تخمین و ارزیابی آرایش جبهه اصولگرایان فرض می‌شود که شورای نگهبان به وظیفه خود عمل کند و کاندیداهای انحرافی‌ها و دولتی‌ها را رد صلاحیت کند.
این سایت افزود: تردیدی نیست که اصولگرایان برای مواجهه با آیت الله‌هاشمی ناگزیر به اجماع هستند. باید پشت سر یک نفر جمع شوند. الف، احتمال اجماع اصولگرایان بر سر ولایتی را با این دلیل عمده که او در سال ۸۴ به نفع‌هاشمی کنار کشیده رد می‌کند و اجماع بر سر قالیباف را نیز به این دو دلیل منتفی می‌داند: سبد رای او با‌هاشمی مشترک است؛ و جبهه پایداری پشت سر قالیباف نخواهد ایستاد. به اعتقاد سایت توکلی «غلامعلی حداد عادل تنها گزینه‌ای است که با آمدن‌هاشمی می‌تواند جریانات اصولگرا را در قفای خود به اجماع برساند.»
الف در فرض دوم می‌نویسد: «اگر دولت با یک کاندیدای شاخص موفق شود از خوان شورای نگهبان عبور کند، همه چیز باز هم تغییر می‌کند… آیت الله‌هاشمی قطب مقابل خود را دولت می‌داند نه اصولگرایان… به این ترتیب در دوقطبی شکل گرفته، اصولگرایان باید [بار دیگر] تنها نظاره گر بازی باشند

حمله سایت‌های دو کاندیدا به‌هاشمی

رجانیوز (نزدیک به جبهه پایداری) اما با انتقاد شدید به سخنان او درباره اسرائیل شروع کرد و نوشت: «ساز رفسنجانی برای حضور در انتخابات، با ارتجاع به قبل از انقلاب کوک می‎شود.» به اعتقاد تحلیلگران رجانیوز «جریان فتنه به دنبال تجدید قواست و نیاز به یک تنفس مصنوعی دارد و به همین دلیل به دنبال این است که بتواند فردی مانند‌هاشمی رفسنجانی یا سیدمحمد خاتمی را وارد ساختار سیاست رسمی کشور بکنند تا بتوانند در سایه حمایت این افراد، به برنامه‌ریزی و بازیابی ساختار تشکیلاتی خود بپردازند.»
جهان نیوز (وابسته به زاکانی) هم موضع مشابهی گرفته و نوشته است: «رفسنجانی به دنبال باز کردن مسیر ورود فتنه گران و فعالان آشوب ۸۸ به صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم است.»

اعلام حالت فوق‌العاده!

سایت «عصرایران» تلاش کرد تحلیلی بی‌طرفانه‌تر ارائه کند و با اشاره به اظهارات‌هاشمی نوشت: این سخنان، تحلیلگران را به این جمع بندی رسانده که عزم‌هاشمی برای کاندیداتوری، بیش از پیش جزم شده است. اگر تا پیش از این، «نیامدن» او محرز شمرده می‌شد، اینک «آمدن»ش محتمل است. هم از این روست که از دیروز، در ستادها و تیم‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری کنونی، به طور اعلام نشده‌ای حالت فوق‌العاده برقرار شده است و بازخوانی نقشه راه تبلیغات و تغییر در راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی، به مهم‌ترین دستور کار این ستادها و گروه‌ها تبدیل شده است.
از سوی دیگر «صراط نیوز» گویی نتیجه انتخابات را از هم اکنون می‌داند، چنین تحلیل کرد: حضور‌هاشمی در انتخابات آینده می‌تواند بسیاری از معادلات کنونی انتخابات را به هم بریزد و احتمالا حماسه‌ای مثل دوم خرداد یا سوم تیر را خلق کند. حماسه‌هایی که اگرچه در هیچ کدام‌ هاشمی پیروز انتخابات نبود، اما برای رقبای گمنام آن زمان؛ یعنی سید محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد مسیری شد برای رسیدن به کرسی رییس‌جمهوری.

یاسر‌هاشمی: پدرم هنوز به جمع‌‌بندی نرسیده است

فرزند آیت‌الله رفسنجانی در ارتباط با احتمال کاندیداتوری پدرش در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری گفت: تا امروز آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی به جمع‌بندی نرسیده‌اند.
یاسر‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: ایشان یک‌سری دغدغه‌هایی دارد که این دغدغه‌ها وی را برای حضور و نامزدی به جمع‌بندی نرسانده است.
فرزند آیت‌‌الله ‌هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پدرش با رهبر معظم انقلاب جلساتی پیرامون انتخابات داشته است یا خیر، تصریح کرد: آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی هر چند هفته یکبار جلسات مرتبی را با مقام معظم رهبری دارند که طبیعتا در این جلسات پیرامون انتخابات نیز بحث می‌شود.
هاشمی در ادامه در ارتباط با کاندیداتوری محمد‌ خاتمی در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های وی رد صلاحیت است که این یکی از دغدغه‌ها برای عدم حضور و نامزدی تلقی می‌شود.

مطهری: فقط هاشمی می‌تواند کشور را سامان دهد
حسینیان: هشتاد سالگی دوران عزلت است

دو نماینده تهران در مجلس که دو طیف کاملا متفاوت از اصولگرایان را نمایندگی می‌کنند، به احتمال حضور هاشمی در انتخابات واکنش نشان دادند. به گزارش خبرگزاری فارس، علی مطهری در دانشگاه علوم قرآن و حدیث تهران گفت: به نظر من تنها کسی که می‌‌تواند اوضاع فعلی کشور را سامان دهد هاشمی رفسنجانی است، در شرایط عادی بهتر است که روحانیون وارد سیاست نشوند؛ ولی این اوضاع بحرانی است و دوره‌ای نیست که افراد کم تجربه وارد کار شوند، بنابراین به یک فرد پخته و کارآزموده نیازمندیم. وی ادامه داد: به نظرم هاشمی با نفوذی که در برخی کشورهای عربی دارد و اتحادی که بین گروه‌ها و ائتلاف‌های مختلف برقرار می‌کند می‌تواند خیلی مفید باشد، ایشان دو دوره رییس جمهور بودند و دیگر سودای قدرت و سیاست در سر ندارند.
علی مطهری با بیان اینکه من هم اصولگرا و هم اصلاح طلب هستم، عنوان کرد: در معنای لغوی بنده هم اصولگرا و هم اصلاح‌طلب هستم؛ ولی در معنای اصطلاحی در مبانی فرهنگی اصولگرا و در مبانی سیاسی اصلاح طلب هستم.
اما حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان با بیان اینکه کشور به رییس‌جمهور جوان و با نشاط نیاز دارد، گفت: دوران پیری و هشتاد سالگی دوران بازنشستگی، عزلت، بازگشت به سوی خدا و توبه از گذشته‌هاست و بعید است فردی در این دوران بتواند برای امور اجرایی کشور موثر باشد.
وی با اشاره به اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی مبنی قطعی نبودن عدم حضورش در انتخابات گفت: این حرف‌ها و اظهارنظرهای آقای هاشمی یک بازی پیچیده سیاسی است که از سوی حزب کارگزاران طراحی شده است. وی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی در انتخابات کاندیدا نخواهد شد، افزود: هاشمی رفسنجانی در یک بازی سیاسی‌ تلاش دارند در صحنه باشد تا حسن روحانی به عنوان نامزد مورد حمایتش در انتخابات را حمایت کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.