رمزگشایی از کودتای نافرجام در عراق

کشف یک توطئه سازمان یافته و خطرناک برای سازماندهی یک کودتای نظامی از سوی عوامل حزب منحله بعث عراق نشان می دهد که این کشور همچنان در معرض خطر بازگشت به دوران دیکتاتوری حزب بعث قرار دارد.

به گزارش دانش روز به نقل از مهر، یک رسانه عراقی گزارش داده است دولت عراق دریافت کمک از شورای انتقالی لیبی برای طرح بازداشت بعثی ها را تکذیب کرد.

یک منبع دولتی در عراق گزارشهای منتشره درباره اینکه کمکهای خارجی به بغداد کمک کرده است تا تعداد زیادی از اعضای شبکه خطرناک را دستگیر کند، بی اساس دانسته است. این منبع دولتی که یک شخصیت نزدیک به حاکمیت و تصمیم گیرندگان سیاسی در عراق به شمار می رود، گفت : خبرهایی که از کمک خارجی به افشای توطئه بعثی منتشر شده، هیچ پایه و اساسی ندارد و صرفا تخلیات این رسانه ها هستند.
بر اساس نوشته پایگاه النخیل، گزارشهای رسانه ای اعلام کرده بودند که موج دستگیریها با استناد به اطلاعات محرمانه ای صورت گرفت که محمود جبریل رئیس دفتر اجرایی شورای ملی انتقالی لیبی در جریان سفر به بغداد در اختیار نوری المالکی نخست وزیر عراق قرار داد که این اطلاعات به وجود اسناد و مدارکی درباره تحرکات مشکوک عناصر مرتبط با حزب منحل شده بعث  که مقیم لیبی هستند و با هسته های پنهانی در عراق ارتباط دارند، اشاره می کند.
این در حالی است که یک سایت اینترنتی اشاره کرده بود که دمشق اطلاعاتی را درباره توطئه بعثی به رهبری یک شبکه گسترده که برای اجرای عملیات تروریستی در عراق پس از عقب نشینی آمریکا برای از بین بردن روند سیاسی و بازگرداندن بعثی ها به قدرت ارائه کرده است.

این منبع افزود : موج دستگیری‌ها پس از آن اجرا شد که اطلاعات دقیقی که منبع آن دستگاههای امنیتی عراق است، به دست آمد که این اطلاعات به وجود توطئه ای از سوی عناصر بعثی سابق که برخی از آنها اخیرا از سوریه و یمن با هدف برهم زدن امنیت عراق وارد شده اند، اشاره می کند.

موج گسترده بازداشتها حتی به استانها و مناطق جدیدی که در نقشه فهرست افراد تحت پیگرد وجود نداشت، کشیده شد به طوری که دستگاههای امنیتی در استان نجف هم ۵۰ عضو سابق حزب منحل شده بعث را دستگیر کردند.

موج دستگیریها از یکشنبه گذشته در استانهای دیاله، صلاح الدین و الانبار آغاز و به استانهای واسط، بابل و بصره، کرکوک، دوانیه و ذی قار هم کشیده شد به طوری که صدها نفر از افسران ارتش سابق و اعضای سابق حزب منحل شده بعثی در درجات حزبی مختلف دستگیر شدند، همچنین طی روزهای گذشته در برخی خیابانهای اصلی پایتخت عراق، گروههای امنیتی ویژه مستقر شده اند که برخی از نیروهای آنها لباس شخصی و صورتهای خود را با نقاب سیاه پوشیده اند و در دستان خود برگه ای دارند که به نظر می رسد اسامی افراد تحت پیگرد در آن نوشته شده است.

به گزارش مهر به نقل النخیل، بر اساس اطلاعات کمیته پارلمانی حقوق بشر و احزاب شرکت کننده در دولت کنونی عراق، بیشتر افراد دستگیر شده به یک بازداشتگاه نظامی مرتبط با دفتر نوری المالکی که در فرودگاه المثنی در مرکز بغداد و نزدیک منطقه مستحکم امنیتی الخضراء قرار دارد، منتقل شده اند.

عراق و خطر کودتای نظامی

“حسن هانی زاده” کارشناس مسائل بین الملل در این باره به مهر می گوید : بیش از ۵۰۰ نفر از اعضاء سابق حزب منحل شده بعث عراق تلا ش داشتند تا پس از خروج نظامیان آمریکایی از عراق علیه دولت منتخب نوری المالکی دست به کودتای نظامی  بزنند.

این افراد دارای مسئولیتهای کلیدی در نیروهای مسلح و دستگاه های امنیتی عراق هستند که اغلب آنان پس از افشای طرح کودتا توسط دولت نوری المالکی بازداشت شدند.

این کارشناس می افزاید : هرچند هنوز جزئیات این کودتا هنوز فاش نشده، اما گفته می شود که شورای انتقالی لیبی در افشای این طرح نقش مهمی داشته است.

به موجب گزارش رسانه های عراقی پس از حمله نیروهای انقلابی لیبی به مقر سازمان امنیت سرهنگ معمر قذافی دیکتاتور معدوم لیبی اسناد مهمی از رابطه پنهانی وی با اعضای سابق حزب منحل شده بعث عراق فاش شد.

به موجب این اسناد، سرهنگ قذافی در تاسیس کانال ماهواره ای ” لرای” عراق وابسته به اعضای حزب منحله بعث عراق نقش اساسی داشته است.

این کانال بیش از یک سال است که توسط مشعان الجبوری یکی از اعضای سابق حزب منحله بعث عراق تاسیس شده و دفتر اصلی آن در دمشق قرار دارد.

هزینه تاسیس این کانال را دیکتاتور سابق لیبی پرداخت کرده بود.

به همین دلیل این شبکه در طول تظاهرات مردم لیبی علیه دیکتاتور این کشور تمام پیامهای صوتی سرهنگ قذافی را پخش می کرد.

همچنین سرهنگ قذافی به بیش از ۵۰۰ نفر از اعضای سابق حزب منحل شده بعث عراق مبالغ کلانی پول پرداخت کرده بود تا پس از خروج نظامیان آمریکایی از عراق علیه دولت منتخب این کشور کودتا کنند.

به گفته هانی زاده، اسناد مربوط به همکاری قذافی با عناصر حزب منحله بعث عراق توسط محمود جبریل دبیر شورای حکومت انتقالی لیبی در اختیار نوری المالکی نخست وزیر عراق قرار گرفت.

اگر چه تردیدهای زیادی درباره صحت این گزارش وجود دارد، اما به نظر می رسد دیکتاتور معدوم لیبی قصد داشته تا دولت نوری المالکی را سرنگون کند.

یک نماینده پرنفوذ پارلمان عراق مدعی شده که نه تنها لیبی، بلکه عربستان سعودی نیز در کمک مالی به بازماندگان حزب منحل بعث عراق نقش داشته است.

این کارشناس می افزاید : عربستان سعودی به دلیل نگاه طایفه ای نسبت به دولت منتخب نوری المالکی در طول سالهای اخیر توطئه های متعددی را علیه این دولت سازماندهی کرده بود.

ارتباط آمریکا با توطئه کودتا

هانی زاده می گوید : ناظران سیاسی معتقدند که آمریکایی ها در شکل گیری این سناریو و تشویق محمود جبریل به ارائه اسناد مربوطه به دولت عراق نقش داشته اند.

به اعتقاد این ناظران، هدف آمریکا این است تا دولت عراق را از عواقب ناشی از اصرار برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق بر حذر دارد.

آمریکا تلاش می کند تا به دولت نوری المالکی القا کند که اگر نظامیانش از عراق خارج شوند این کشور با کودتای عوامل حزب منحل شده بعث روبرو خواهد شد.

از سوی دیگر اگر این گزارش واقعیت داشته باشد می توان نتیجه گیری کرد که کودتای نظامی همچنان دولت عراق را در آینده مورد تهدید جدی قرار می دهد.

دلیل این امر این است که آمریکا و برخی کشورهای پیرامون عراق از ادامه روند پاکسازی سازمانهای دولتی و نیروهای مسلح عراق از وجود نیروهای بعثی جلوگیری کردند.

بنابراین دستگیری تعدادی از عوامل کودتای نافرجام حزب منحله بعث علیه دولت منتخب عراق هشداری است جدی به این دولت تا در آینده با هوشمندی کامل از شکل گیری این گونه توطئه ها جلوگیری کند.

هانی زاده ابراز عقیده می کند : قطعا بدون پاکسازی کامل نیروهای مسلح از وجود ژنرالهای بعثی این امکان وجود دارد که در آینده این افسران بار دیگر درصدد اجرای نقشه شوم خود برای کودتا علیه دولت عراق بر بیایند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.