زمزمه منتفی شدن سوال از رییس‌جمهور

۳ عضو هیات رییسه مجلس خبر دادند
علی مطهری: دیگر به سوال از رییس‌جمهور کاری ندارم، برای جلسه استعفا آماده‌ام
خسرو یعقوبی: به گزارش دانش روز به نقل از دنیای اقتصاد در شرایطی که علی مطهری نماینده تهران همچنان مصر به پیگیری استعفایش از نمایندگی مجلس است، برخی خبرها از انصراف ۲۹ نفر از نمایندگان امضاکننده طرح سوال از رییس جمهور حکایت دارد که در صورت صحت این خبرها، سوال از رییس جمهور منتفی خواهد بود.

«استعفای علی مطهری» و «سوال از محمود احمدی‌نژاد» دو موضوعی است که چند وقتی است به هم گره خورده، اما به نظر می‌رسد مطرح شدن یکی (استعفا)، منتفی شدن دیگری (سوال از رییس جمهور) را به دنبال داشته باشد.
علی مطهری ۲۰مهرماه سال جاری در اعتراض به بی‌نتیجه ماندن طرح سوال از احمدی‌نژاد آن هم با ۱۰۰ امضا و عدم اعلام وصول آن از سوی هیات رییسه مجلس، استعفای خود را تقدیم مجلس کرد. این استعفا اما پیش از اعلام وصول سوال از رییس جمهور، اول آبان ماه جاری، در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد و در دستور کار هفته آینده مجلس قرار گرفت. از سوی دیگر، با قرائت استعفای مطهری در صحن علنی، به نظر می‌رسد ورق علیه او برگشته است. چرا که برخی نمایندگان امضا کننده طرح سوال از احمدی‌نژاد با انصراف از این کار، دیگر تمایلی به همراهی وی ندارند. این در حالی است که چند تن از اعضای هیات رییسه مجلس هم خبر از احتمال منتفی شدن یا منتفی شدن کامل سوال از رییس‌جمهور خبر داده‌اند. محمددهقانی عضو هیات رییسه مجلس در این باره گفت: ۲۹ نفر از نمایندگان امضا خود را پس گرفتند، پس سوال از رییس جمهور فعلا منتفی است. طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد ۵ تیرماه سال جاری با ۱۱ محور و ۱۰۰ امضا به صورت رسمی از سوی علی مطهری نماینده تهران تقدیم هیات رییسه شده بود. برای به جریان افتادن رسمی طرح سوال، باید دست کم یک چهارم نمایندگان مجلس (معادل ۷۳ نفر) آن را امضا کرده باشند.
مطهری: خودم را برای جلسه استعفا آماده کرده ام
علی مطهری نماینده تهران پس از اعلام وصول استعفایش در صحن علنی مجلس، با بیان اینکه دیگر با طرح سوال از رییس‌جمهور کاری ندارم، گفت: خودم را برای جلسه استعفا آماده کردم.
وی در گفت و گو با سایت جهان نیوز، افزود: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس و همچنین طبق اعلام هیات رییسه مجلس، طرح استعفای اینجانب از سمت نمایندگی در دستور کار هفته آینده صحن علنی قرار دارد. مطهری با بیان اینکه پیگیر استعفای خود از سمت نمایندگی است، اظهار کرد: خودم را برای جلسه بررسی طرح استعفا آماده کردم. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به آیین نامه داخلی مجلس درباره روند بررسی استعفایش در صحن مجلس گفت: بر اساس آیین نامه ابتدا تقاضای استعفا در جلسه مجلس قرائت شده و سپس اینجانب به مدت نیم ساعت فرصت دارم تا به ارائه توضیحات بپردازم و بعد از آن مخالف یا مخالفان استعفا هم به مدت نیم ساعت وقت دارند تا اظهارات خود را مطرح کنند.
یکشنبه آینده، بررسی استعفا
در همین حال، جهانبخش محبی‌نیا عضو هیات رییسه مجلس گفت: استعفای مطهری یکشنبه آینده در صحن بررسی می‌شود.وی در گفت‌وگو با سایت خبری جام جم آنلاین با اشاره به طرح استعفای علی مطهری نماینده تهران در مجلس گفت: این استعفا در جلسه روز یکشنبه مجلس اعلام وصول و در دستور کار یکشنبه آینده مجلس قرار دارد. وی افزود: طبق ماده ۹۴ آیین‌نامه داخلی مجلس ابتدا تقاضای استعفا در جلسه مجلس قرائت و سپس مطهری به مدت نیم ساعت فرصت دارد دلایل استعفا را ارائه کند. بعد از آن مخالف یا مخالفان استعفا هم به مدت نیم ساعت فرصت دارند دیدگاه‌های خود را بیان کنند. نماینده میاندوآب در مجلس گفت: بعد از آن رای‌گیری خواهد شد و اگر نصف به علاوه یک نمایندگان حاضر با استعفا موافقت کنند، مطهری مستعفی شناخته خواهد شد، در غیر این صورت به کار خود ادامه خواهد داد.
سوال از رییس‌جمهور منتفی شد
از سوی دیگر محمد دهقانی عضو هیات رییسه مجلس درباره احتمال مطرح شدن طرح سوال از رییس جمهور گفت: با بررسی و پیگیری‌های انجام شده مشخص شد ۲۹ نفر از نمایندگان امضا خود را درخصوص طرح سوال از رییس‌جمهور پس گرفتند، به همین علت سوال از رییس جمهور فعلا منتفی است. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص علت پس گرفتن امضای برخی نمایندگان از طرح سوال از رییس‌جمهور گفت: با توجه به مهلت یک هفته‌ای نایب رییس مجلس برای تعیین تکلیف امضاهای این طرح، برخی نمایندگان با توجه به شرایط کنونی کشور سوال از رییس جمهوررا صلاح ندانسته و امضای خود را پس گرفتند، به همین علت طرح سوال از رییس جمهور فعلا منتفی است. دهقانی همچنین درباره استعفای مطهری افزود: استعفای آقای مطهری قانونی بوده و باید در دستور کار مجلس قرار بگیرد. این عضو هیات رییسه درباره احتمال رای آوردن استعفای مطهری گفت: برداشتم این است که استعفای آقای مطهری رای نمی‌آورد.
انصراف نمایندگان ادامه دارد
محمدحسین فرهنگی دیگر عضو هیات رییسه مجلس نیز با بیان اینکه تعدادی از نمایندگان از پیگیری طرح سوال از رییس‌جمهور شفاها انصراف داده‌اند، گفت: اگر این نمایندگان انصراف خود را کتبا به هیات رییسه ارائه دهند، سوال از رییس‌جمهور رسما منتفی می‌شود. وی گفت: طرح سوال از رییس جمهور، مراحل قانونی خود را طی می‌کند، اما در جلسه روز یکشنبه هیات‌رییسه، انصراف برخی نمایندگان مطرح و موضوع بررسی شد. فرهنگی با بیان اینکه براساس اعلام نایب رییس مجلس، سوال‌کنندگان از رییس‌جمهور یک هفته زمان داشتند که نظر خود را برای ادامه پیگیری یا عدم پیگیری طرح سوال اعلام کنند، افزود: تعداد دیگری از نمایندگان از پیگیری موضوع سوال از رییس‌جمهور منصرف شده‌اند. وی خاطرنشان کرد: تعداد منصرفین سوال از رییس‌جمهور زیاد شده و تعدادی کتبا و تعدادی دیگر از نمایندگان نیز شفاها به هیات‌رییسه مجلس اعلام کرده‌اند که ما از پیگیری طرح سوال از رییس‌جمهور منصرف شده‌ایم. فرهنگی ادامه داد: اگر آن تعداد از نمایندگانی که شفاها به هیات‌رییسه اعلام کرده‌اند که از ادامه پیگیری طرح سوال از رییس‌جمهور منصرف شده‌اند، نظر خود را کتبا به هیات‌رییسه اعلام کنند، تعداد امضاهای سوال از رییس‌جمهور تا حد زیادی پایین می‌آ‌ید و رسما سوال از رییس‌جمهور منتفی می‌شود. حسین سبحانی‌نیا دیگر عضو هیات رییسه مجلس نیز گفت که تعدادی از نمایندگان امضاکننده طرح سوال از رییس‌جمهور، روز یکشنبه برای پس گرفتن امضاهایشان به هیات رییسه مراجعه کردند و تعدادی هم از قبل امضاهایشان را پس گرفته بودند که به نظر می‌رسد هم‌اکنون تعداد امضاها از حد نصاب پایین‌تر آمده و طرح سوال از رییس‌جمهور منتفی شده باشد. وی افزود: با توجه به اینکه استعفای علی مطهری نماینده تهران در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شد، اما ممکن است اگر طرح سوال از رییس‌جمهور منتفی شود، مطهری هم استعفای خود را منتفی اعلام کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.