سکه و دلار در مسیر نزولی

به گزارش دانش روز به نقل از دنیای اقتصاد روز گذشته افت قیمت‌ها در بازار ارز و طلا شتاب بیشتری به خود گرفت. رییس کل بانک مرکزی اوایل این هفته با هشدار به دلالان بازار ارز گفته بود که مقاومت آنان را در مسیر کاهش قیمت ارز خواهد شکست. در این راستا نشانه‌های موجود در بازار از ورود عملی بانک مرکزی برای پایین آوردن قیمت ارز حکایت دارد.دیروز قیمت دلار و سکه بازهم در مسیر کاهشی قیمت قرار گرفته و به ترتیب تا ۱۲۳۸ تومان و ۵۶۵ هزار تومان ارزان شدند. قیمت سکه از غروب روز شنبه با افت شدید قیمت تا ۵۷۰ هزار تومان و در روز گذشته تا ۵۶۵ هزار تومان پایین آمد.

خسرو یعقوبی- افت قیمت‌ها در بازار ارز و طلا شتاب بیشتری به خود گرفت. رییس کل بانک مرکزی اوایل این هفته با هشدار به دلالان بازار ارز گفته بود که مقاومت آنان را در مسیر کاهش قیمت ارز خواهد شکست. در این راستا نشانه‌های موجود در بازار از ورود عملی بانک مرکزی برای پایین آوردن قیمت ارز حکایت دارد.دیروز قیمت دلار و سکه بازهم در مسیر کاهشی قیمت قرار گرفته و به ترتیب تا ۱۲۳۸ تومان و ۵۶۵ هزار تومان ارزان شدند.
قیمت سکه از غروب روز شنبه با افت شدید قیمت تا ۵۷۰ هزار تومان و در روز گذشته تا ۵۶۵ هزار تومان پایین آمد. نرخ دلار نیز در ادامه سیاست تزریق ارز به بازار روز گذشته ۷ تومان دیگر ارزان شد و طی دو روز اول هفته از ۱۲۶۰ تومان تا ۱۲۳۸ تومان کاهش یافت. افت قیمت‌ها در بازار در حالی است که در بازار‌های جهانی به دلیل تعطیلی پایان هفته، قیمت طلا و سایر شاخص‌های قیمتی متوقف است. قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۶۳۸ دلار بسته مانده است.بانک مرکزی روز گذشته قیمت مرجع دلار را تغییر نداده و در حد ۱۰۶۴ تومان حفظ کرد. از این رو اختلاف قیمت ارز رسمی و غیر رسمی دلار در کشور در روز گذشته به ۱۷۴ تومان رسید. اطلاعات به‌دست آمده از بازار نشان می‌دهد که روز گذشته مهم‌ترین عامل افت قیمت دلار در بازار داخلی، تزریق درهم امارات از کشور امارات با نرخ ۳۳۴ تومان بوده است. قیمت دلار از این بابت برای فعالان ۱۲۲۵ تومان تمام شد که فروش آن به نرخ ۱۲۳۸ تومان در بازار از سوی صرافان داخلی حداقل ۱۲ تومان سود را نیزبرای آنان به همراه داشت. به گفته فعالان بازار تزریق ارز به شیوه ارزان سازی درهم امارات به مراتب دارای آثار سوء کمتری نسبت به تزریق ذخایر ارزی در بازار است. از صرافی‌ها نیز خبر می‌رسد که روز گذشته تمایل برای فروش سکه توسط مردم بیشتر بوده است. پایین آمدن بیشتر قیمت سکه با وجود حباب حداقل ۵۰ هزار تومانی قیمت، مورد استقبال بازار و مردم است. به گفته فعالان بازار واقعی‌تر شدن قیمت سکه قواعد بازار را منطقی‌تر می‌کند.در بازار ارز تازه‌ترین خبر‌ها از نگرانی صرافان در مورد دریافت مالیات بر ارزش افزوده از آنان حکایت دارد. انتقاد از این شیوه که به گفته برخی موجب افزایش قیمت ارز نیز خواهد شد، بیشتر با این استدلال همراه است که پول کالا نیست و صرافان که در معاملات خود سود می‌برند، یک بار مالیات بردر آمد می‌دهند و بار دیگر مالیات بر درآمد را به اسم مالیات بر ارزش افزوده خواهند پرداخت. گفته شده دریافت مالیات بر ارزش افزوده از صرافان که با معافیت صرافی بانک‌ها و موسسات همراه خواهد بود، نوعی تبعیض مرجح است که در عین بی عدالتی از انجام یک فعل واحد توسط دو نفر (صرافی بانک‌ها و صرافان خصوصی) حاصل می‌آید.
بازار سکه
قیمت سکه بهار آزادی، سکه طرح قدیم و نیم سکه هر یک با ۵۰۰۰ تومان کاهش به ترتیب ۵۶۵ هزار تومان ، ۵۹۰ هزار تومان و ۲۶۵ هزار تومان فروخته شدند. در این بازار ربع سکه بدون تغییر ۱۴۴ هزار تومان عرضه شد.
قیمت‌ها در بازار سکه دولتی نیز نشان می‌دهد که بانک مرکزی فعلا تمایلی به تغییر قیمت سکه‌های دولتی ندارد. روز گذشته نیز قیمت سکه تمام بهار آزادی ۵۳۸ هزار و ۷۲۰ تومان، نیم سکه ۲۴۸ هزار و ۵۶۰ تومان ، ربع سکه ۱۳۳ هزار و ۱۲۰ تومان و سکه گرمی ۷۰ هزارو ۲۰۰ تومان تعیین شدند.
سایر قیمت‌ها در بازار ارز
در بازار ارز‌های عمده اکثرا با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. یورو ۱۵ تومان کاهش یافته و به ۱۶۷۰ تومان رسید. پوند انگلیس ۲۵ تومان ارزان شده و تا ۱۹۵۵ تومان پایین آمد. درهم امارات دلارکانادا و دلار استرالیا با ۲ تومان، ۲۰ تومان و ۱۰ تومان کاهش به ترتیب تا ۳۴۰ تومان، ۱۲۲۰ تومان و ۱۲۶۰ تومان کاهش یافتند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.