شش شرط لاریجانی برای بقای حسینی در سمت وزارت اقتصاد

رئیس مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح حسینی با قرار دادن شش شرط در ادامه کار وی در تصدی وزارت اقتصاد از نمایندگان مجلس خواست به استیضاح وی رای مخالف دهند.

به گزارش دانش روز علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر امروز سه شنبه مجلس در دفاع از وزیر اقتصاد و مخالفت با استیضاح وی طی سخنانی گفت: من در ۳ سال و اندی که در محضر شما هستم در مواقع رای اعتماد و استیضاح سخنی نگفتم و ترجیح دادم از بیانات همکاران عزیز استفاده کنم مگر رای اعتماد آقای قاسمی وزیر نفت که احساس مسئولیت کردم نسبت به نهاد سپاه پاسداران و خدمات آقای قاسمی دفاع کنم.

وی افزود: اما امروز لازم دیدم چند نکته ای را عرض کنم البته شاید همکاران عزیز تعجب کنند که چرا در این شرایط مواج سیاسی بنده از وزیر اقتصاد دفاع می کنم که به شما حق می دهم یعنی با آشنایی که از فضای مجلس دارم و مختص عقلی که باقی مانده تعجب شما به جا است.

لاریجانی گفت :اما توضیح دارم. بنده به عنوان یک نماینده امروز در محضر شما عرایضی را مطرح می کنم. نکته اول حادثه فساد اقتصادی بزرگ است که رخ داد قطعا آنقدر مهم و پراهمیت است که هر سه قوه باید نسبت به آن احساس مسئولیت کنند احساس مسئولیت یعنی باید اولا با وحدت ریشه فساد را بخشکانند و تبدیل به کشمکش سیاسی نشود که ما در جلسه سران قوا تصمیم جدی گرفتیم که با هر کس در هر جایگاهی که باشد برخورد شود.

وی افزود: ملاحظه فرمودید قوه قضائیه حتی برخی صاحب منصبان را احضار و دستگیر کرد و همه حمایت کردند هر قوه باید در این مسیر اقدامات قانونی خود را انجام دهد چه در کشف متخلفین و مجرمین و چه اصلاح کارها. برای اینکه مجرمین به سزای خیانت خود برسند و در آینده این مسئله تکرار نشود.

لاریجانی گفت: قوه مقننه کمیسیون اصل نود را فورا ماموریت رسیدگی به موضوع کرد و قوه قضائیه هم دادستان کل کشور را مسئول این پرونده کرد و کار به طور جدی دنبال می شود و قوه مجریه هم کمیته ای برای این امر گذاشته و در حال پیگیری است بنابراین نباید هر تردیدی وجود داشته باشد مخصوصا در پی بیانات قاطع رهبر معظم انقلاب در قطع  دست مفسدان این پرونده که این پرونده باید به جدیت و با قطعیت مورد رسیدگی قرار گیرد.
لاریجانی گفت: انشاالله این پرونده وسیله ای می شود که روش برخورد با مفسدان اقتصادی عوض شود تا حتی سازوکارهای جدید برای این امور اندیشیده شود.

وی گفت: در شرایط سیاسی فعلی یکی از انتظارات از قوه  مقننه این است که پیروز گزارش کمیسیون اصل نود، وزیر استیضاح شود. این حق مجلس است همچنین انتظار این است با مدیران متخلف در رده های مختلف برخورد شود این را هم قبول دارم اما در رسیدگی و برخوردها باید مبنای ما حق باشد.

وی گفت: من به نظرات آقایان استیضاح کننده به دقت گوش دادم و با برخی نظرات آقایان موافق هستم معتقدم حداقل در وزارت اقتصاد قصور شده است اما به نظر حقیر همکاران در بحث ها قدری تند رفتند  و توصیه من این است در این ارزیابی با دقت عمل شود.

رئیس مجلس افزود: برای اطلاع شما عرض کنم در ابتدای برملا شدن این پرونده  وزیر اقتصاد  و رئیس بانک مرکزی با بنده دیداری داشتند و به ایشان گفتم آنچه واقعا رخ داده حتی اگر به زیانتان هم باشد مطرح کنید.در آن شرایط است که خداوند کمکتان می کند.

لاریجانی ادامه داد: در ملاقات روز گذشته وزیر با اینجانب به ایشان گفتم من معتقدم برای احترام افکار عمومی کنار برود این منطق دنیای امروز است هر چند ما در بررسی کمیسیون اصل نود نرسیدیم که شما در این پرونده دست داشته اید اما این نوعی احترام به افکار عمومی است اما ایشان برایشان دشوار بود علتی داشت که نگفتند ولی به قرینه صحبتی که با آقای رئیس جمهور داشتم قابل حدس زدن است.

وی گفت: در جلسه سران قوا بحث مطرح شد گرچه نباید مطالب جلسه را مطرح کنم اما چیزی که از خدا پنهان نیست از شما چرا پنهان باشد. به آقای رئیس جمهور گفتم من در اقدام استیضاح کنندگان لکه ای از رفتار سیاسی نمی بینم. منطق آقایان استیضاح کننده این است که قصور در کار وزیر محرز است و به احترام افکار عمومی هم باید این کار صورت گیرد و به نفع دولت هم هست.

لاریجانی افزود:  برداشت من این بود که آقای احمدی نژاد این اقدام را مخصوصا در شرایط و فضای بوجود آمده نوعی تخریب ناحق وزیر اقتصاد می داند و از طرفی حتی در پیگیری پرونده مشکل ساز می شود  و همچنین مسائل دیگری در حوزه اقتصاد ما با آن مواجه هستیم رئیس جمهور مطرح کردند.

وی گفت: پیشنهاد کردم ایشان را عوض کنید اما قدری برای ایشان مشکل بود حتی به شوخی عرض کردم که سنت شما این است  ۷ تا ۷ تا وزرا را عوض می کنید اما در مجموع احساس کردم سخن اصلی آنان این است که با متخلف برخورد جدی شود اما وقتی معلوم و مسجل شد نه قبل از آن و در این مسیر به ناحق به افراد ظلم نشود.

نماینده قم خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد از کارآمدی خوبی برخوردار است البته در زیرمجموعه ایشان تخلفاتی صورت گرفته است اما ما در گزارش اصل نود به دست داشتن ایشان در این پرونده نرسیدیم و ضمنا ایشان هم مصلحت ندیدند که کنار بروند شاید در بیانات امروز ایشان هم  ظهور داشت و این اقدام را نوعی تخریب خودشان می داند.

وی با طرح این سئوال که هم اکنون وظیفه ما چیست گفت: همکاران عزیز با کمال صراحت آقای دکتر حسینی امروز اعلام کردند من عذرخواهی می کنم شاید ۴ بار تکرار کردند یعنی از قصوری که از کارشان پیش آمده از نمایندگان و ملت عذرخواهی کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی  گفت : ما نباید به این پدیده و فرهنگ  صحیح یک مسئول بی توجه باشیم تلاش ما باید این باشد که به کارگزاران درستکار حکومت تفهیم کنیم که در مقابل ملت چنانچه قصوری داشتند عذرخواهی کنند در آن صورت ملت و  نمایندگان آنان با بزرگواری با آنان برخورد خواهند در غیر این صورت کمکی به فرهنگ سازی  این اقدام ارزشی انجام نداده ایم یعنی وقتی افرادی که قصوری داشتند چه عذرخواهی بکنند  و چه نکنند احساس کنند تفاوتی در ارزیابی مشاهده نمی شود عملا  این فرهنگ اصیل اسلامی را ناقص کرده ایم.

وی گفت: جدای از این مسئله  دو عارضه دیگر هم دربردارد . اولا زمینه ای احتما ل دارد برای کشمکش دو قوه فراهم کند که خود این پدیده برای رسیدگی به این پرونده مضر است. ثانیا با توجه به پذیرش قصور توسط وزیر و عذرخواهی ایشان بلاوجه ما هزینه جدیدی ایجاد نکنیم. به طور طبیعی تعویض وزیر اقتصاد در این شرایط که بخش صنعت ، کشاورزی، دامداری  و خدمات کشور نیازمند حمایت های بانکی است و خود شما نمایندگان این امر را به خوبی می دانید، امروز وظیفه ملی ما رونق اقتصادی است مخصوصا در سال جهاد اقتصادی. رونق اقتصادی باید با شریان بانکی کشور حاصل شودبا شرایطی که در رسیدگی به این پرونده بوجود آمده که لازم هم بوده قدری قبض کاری در ارائه تسهیلاتی بانکی ایجاد شود، ما با اقدام خود نباید آن را تشدید کنیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر ایشان فرد کارآمدی نبود و وزیر در این پرونده دست داشت یا علنا عذرخواهی نمی کردند باید کنار می رفتند و هزینه آن نیز متقبل می شدند اما هم اکنون چنین وضعی نیست ما در شرایطی نیستم که بلاوجه هزینه اجرایی کشور را زیاد کنیم. شما نمایندگان عزیز امروز با اقدام خود یک کارت زرد به وزیر اقتصاد دادید و کارت قرمز خود را هم نشان دادید و ایشان با تواضع پذیرفتند همه همت خود را برای خدمت بیشتر و اصلاح امور به خرج دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده ضمن ارج نهادن به مطالب استیضاح کنندگان که در بعضی از مسائل مطروحه هم بنده موافق هستم، اما فکر می کنم با توجه به کارآمدی وزیر در کارش ما به ایشان رای اعتماد مشروط بدهیم بنده آقای حسینی را قبل از وزارت نمی شناختم یک بار آقای احمدی نژاد ایشان را به جلسه سران قوا آوردند که طرح کلی تحول اقتصادی را توضیح دهند و ارائه خوبی داشتند هر چند بر شما مخفی نماند در آن جلسه بنده متقاعد نشدم که با آن سرعت کار را باید انجام داد اما در زمان وزارت ایشان کار او را دیدم و زیر نظر داشتم به نظرم از عقلانیت خوبی در کار و رفتار برخوردار هستم. لذا عرض می کنم و تقاضا می کنم همکاران به ایشان رای اعتماد مشروط دهید یعنی آقای حسینی! شروط ما با شما این است که شما اشکالاتی که استیضاح کنندگان مطرح کردند به دقت مورد توجه قرار دهید و برخی سهل انگاری در نصب افراد تکرار نشود.

وی  ادامه داد: شرط دیگر این است در مواردی که مراکز نظارتی هشدارهایی در زمینه فساد می دهند شما شخصا با حساسیت موضوع را پیگیری کنید نه اینکه به صورت عادی مثل سایر امور متعارف روزمره، بلکه شما مدعی کار باشید. سوم اینکه در مواردی که درخواست های کلان بانکی می شود بررسی های شما باید با دقت بیشتر همراه باشد. چهارم اینکه در کارهای اقتصادی چه امور بانکی و غیر آن شما نباید برخی توصیه ها را حمل بر صحت کنید. باید گاهی حساسیت شما افزون شود که دقت بیشتری مبذول کنید.

لاریجانی گفت: پنجم اینکه در رسیدگی به این پرونده هیچ تاخیر و سهل انگاری نباید مشاهده شود آنچه دادستان کل می خواهد در اسرع وقت در اختیارش قرار دهید و شما در مقام یک بازوی دادستان قرار گیرید مبادا به خاطر برخی همکاران خود در این زمینه تساهل کنید. ششم اینکه برای بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی ، بانکها کمک کننده باشند. نباید رکود در کار بانکی ایجاد شود. دقت لازم کنید ولی این امر نباید باعث شود افراد کثیر جامعه مخصوصا طبقات ضعیف از تسهیلات بانکی محروم شوند.

وی گفت: اینها عرایض خیرخواهانه ما برای جنابعالی است امیدواریم در مسیر آینده آنها را بکار ببرید.

به گزارش مهر پس از اظهارات لاریجانی جمع کثیری از نمایندگان یکصدا با گفتن احسنت احسنت سخنان وی را تایید کردند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.