شکایت شهردار تهران؛ مقدمه باز پس‌گیری باغ قلهک

توطئه های مکرر دولت انگلیس علیه ایران در سال های اخیر و نقش آفرینی فتنه‌گون سفارت انگلیس در رویدادهای داخلی، تاکنون چندین بار موضوع بازپس‌گیری مکان تصرف شده این سفارتخانه(باغ قلهک) را مطرح کرده؛ موضوعی که با پیشقدم شدن شهردار تهران در شکایت از تخلفات سفارت انگلیس بار دیگر رسانه‌ای شده است.
به گزارش دانش روز به نقل از جهان، شهردار تهران دستور داد پرونده تخلفات سفارت انگلیس در باغ قلهک از شهرداری به قوه قضائیه ارسال شود.

به گزارش خبرگزاری ها، محمد باقر قالیباف در جمع تعدادی از مدیران شهرداری تهران گفت: یکی از سیاه ترین پرونده هایی که در حافظه تاریخی مردم ایران وجود دارد، پرونده دولت انگلیس است.

وی با اشاره به سوابق استعماری انگلیس افزود: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هم نقش دولت انگلیس در تلاش برای ضربه زدن به وحدت ملی، تمامیت ارضی و فتنه گری های گوناگون بر کسی پوشیده نیست. یکی از نمونه رفتارهای بدخواهانه دولت انگلیس را می توان در ماجرای باغ قلهک و وقایعی که این روزها در این باغ در جریان است دید.

وی با بیان اینکه در این باره توجه به دو نکته ضروری است گفت: نخست آنکه سفارت انگلیس در تهران سالیان متمادی است که باغ قلهک را به تصرف خود در آورده و این مطالبه هر ایرانی آزاده ای است که از نهادهای مسئول بخواهد اقدام های لازم برای احقاق حقوق مسلم کشور در این زمینه به صورت فعال پیگیری شود.

قالیباف افزود: نکته دوم آن است که در ایام اخیر بر اساس گزارشهای موثق عوامل سفارت انگلیس مبادرت به خشک کردن، قطع کردن و آتش زدن درختان باغ قلهک کرده اند.

وی با اشاره به این که نابودی بیش از ۳۰۰ درخت قدیمی در فاصله زمانی کوتاه اقدامی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد گفت: به همکارانم در شهرداری تهران ابلاغ می کنم در کوتاهترین زمان ممکن پرونده تخلفات سفارت انگلیس در باغ قلهک را به قوه قضائیه ارجاع داده و مطمئنم دستگاه قضایی با دقت، سرعت و قاطعیت نسبت به اعاده حقوق شهروندان اقدام خواهد کرد.

قالیباف افزود: واقعا جای تاسف است، دولت انگلیس که ژست حمایت از محیط زیست و توجه به ارزش های انسانی به خود می گیرد در اقدامی اینچنین، بدیهی ترین حقوق ملی و شهروندی مردم کشوری دیگر را نادیده می انگارد.

شهردار تهران در پایان با تاکید بر این که در پیگیری حقوق شهروندان ذره ای کوتاه نخواهیم آمد، خاطرنشان کرد: در ارتباط با این پرونده، شهرداری تهران با طرح دعوای حقوقی موضوع را تا رسیدن به نتیجه مشخص پیگیری می کند.

شکایت شهردار تهران؛ مقدمه باز پس‌گیری باغ قلهک

توطئه های مکرر دولت انگلیس علیه ایران در سال های اخیر و نقش آفرینی فتنه‌گون سفارت انگلیس در رویدادهای داخلی، تاکنون چندین بار موضوع بازپس‌گیری مکان تصرف شده این سفارتخانه(باغ قلهک) را مطرح کرده؛ موضوعی که با پیشقدم شدن شهردار تهران در شکایت از تخلفات سفارت انگلیس بار دیگر رسانه‌ای شده است.

شکایت قالیباف از سفارت انگلیس را می توان حرکتی مثبت و حتی سرآغازی برای بازپس گیری باغ تصرف شده قلهک محسوب کرد.

در زمینه تصرف باغ قهلک توسط انگلیسی ها دو سند وجود دارد که یکی از آنها فاقد اصالت و مخدوش است و سند دیگر که مربوط به سال ۱۳۱۳ می شود، خلاف قانون اساسی مصوب ۱۲۸۵ است.

در قانون اساسی مصوب ۱۲۸۵ تاکید شده است مواردی که قسمتی از عایدات و دارایی های دولت و کشور منقطع یا فروخته می شود و یا الزامی برای تغییر حدود و ثغور به وجود آید موضوع باید به تصویب مجلس شورای ملی برسد.

انگلیسی ها از سال ۱۲۸۵ تا سال ۱۳۱۳ باغ قلهک را بدون سند به تصرف خود در آورده بودند و در این سال ثبت اسناد کشور سندی را برای تملک باغ مذکور به نام دولت انگلیس صادر کرد ولی این مسئله به دلیل فقدان مصوبه مجلس و مجوز نقل و انتقال از سوی قوه قضائیه با تبانی صورت گرفته و غیر قانونی است.

با این حال،‌ انگلیسی ها مدعی هستند شاه قاجار باغ قلهک را به آنها هدیه کرده است ولی هرگز سند آن را که خدشه دار است ارائه نمی دهند. برگه ای را که آنان ارائه می کنند فاقد هویت و امضاء است و صرفا در آن عبارت “به سفارت انگلیس نوشته شود” قید شده است.

یک عضو هیئت عمومی دیوان محاسبات در این زمینه می گوید: دولت شاهنشاهی بدون اجازه مجلس شورای ملی مجاز به واگذاری باغ قلهک به انگلیسی ها نبود و آنچه توسط حکومت قاجار صورت گرفته خلاف اصل ۲۲ قانون اساسی وقت است.

غلامرضا انبارلویی با اشاره به غفلت ۱۵۰ ساله حاکمان ایرانی نسبت به غصب باغ قلهک توسط انگلیس ها متذکر شد اگر با تسامح بگوییم که کارگزاران جمهوری اسلامی در طول دوران دفاع مقدس و سازندگی موفق به پرداختن به این مسئله نشده بودند اکنون بهانه ای برای غفلت از این موضوع مهم وجود ندارد بدون آنکه نیاز به قانونگذاری جدید باشد با استفاده از قوانین و ابزارهای موجود می توان باغ قلهک را بازپس گرفت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.