شگفتی سه ساعته از نفوذ دلالان در فوتبال!

 

برنامه این هفته نود به سوژه دلالی در فوتبال کشورمان پرداخت که نکات جالب توجهی را به همراه داشت. عادل فردوسی‌پور در برنامه دوشنبه شب 90حقایق تکان دهنده فوتبال ایران را به صورت مستند به تصویر کشید و از بسیاری از دلالی‌ها پرده‌برداری کرد.

 

در این برنامه به موضوع پول‌هایی که از بازیکنان پایه تا لیگ برترگرفته شده تا با آنها قرارداد بسته و در تیم بازی کنند پرداخته شد که با پخش مصاحبه از افراد گوناگون پرده از بسیاری حقایق ناراحت‌کننده فوتبال ایران برداشته شد. بسیاری از افرادی که شایعات زیادی پشت سرشان بود در این برنامه متهم شدند و کار به جایی رسید که حتی فراز کمالوند(مربی تیم پاس همدان) و باشگاه پاس همدان در ردیف اول متهمان قرار گرفتند.
به گزارش «ايسنا» بخش گفت‌وگوي‌ ويژه‌ برنامه «90» كه با موضوع «دلالي در فوتبال ايران » بود با حضور رسول كربكندي در استوديو برنامه و ارتباط تصويري با مجيد جلالي در خوزستان آغاز شد كه اين افراد در مورد دلالي صحبت‌هايي را ارائه كردند و حتي از تجربياتشان از برخورد با دلالان حرف زدند. رسول كربكندي در صحبت‌هاي خود به دلايل مختلف ايجاد دلالي اشاره كرد. او به نكاتي از جمله اين كه توليد بازيكن در كشور ما با نياز فوتبال همخواني ندارد و تعداد افرادي كه به سمت اين رشته مي‌آيند با نياز آن تفاوت دارد، اشاره كرد. همچنين كربكندي به علاقه زياد خانواده‌ها براي ورود فرزندانشان به فوتبال اشاره كرد و آن را از دلايل ايجاد دلالي مي‌دانست. كربكندي به زمان آغاز حرفه‌اي شدن فوتبال ايران اشاره كرد و معتقد بود در آن زمان بايد زيرساخت‌ها و تفكر افراد حاضر در فوتبال نيز حرفه‌اي مي‌شد. او اين موضوعات را در ايجاد دلالي موثر مي‌دانست.
در ادامه برنامه ارتباط تصويري با مجيد جلالي فراهم شد. جلالي كه بارها در مورد پاكي و ناپاكي فوتبال صحبت كرده بود، در اين موضوع به اظهار نظر پرداخت.
وي با بيان اين موضوع كه نفس دلالي بد نيست و حتي فيفا هم آن را پذيرفته است به ايجنت‌هايي اشاره كرد كه قانونمند كار نمي‌كنند. مجيد جلالي علاوه بر اين كه مصداق‌هايي كه خودش با آن مواجه شده بود، را بيان مي‌كرد معتقد بود كه بحث ايجاد دلالي در فوتبال ايران بسيار ريشه دار است و بسياري از مشكلات فوتبال ما از آن نشات مي‌گيرد. او معتقد بود كه دلال‌ها مانند يك شبكه كار مي‌كنند كه حتي مي‌توانند در انتخابات فدراسيون و هيات رييسه نقش موثري داشته باشند. به گفته جلالي آنها حتي در ميان خودشان بازيكن، داور، مربي و رييس فدراسيون دارند و حتي در سازمان ورزش نيز افرادي را تحت نفوذ خود دارند.
او در ادامه به مثالي اشاره كرد كه با واكنش فردوسي‌پور مواجه شد. جلالي گفت: دو، سه فصل قبل با من تماس گرفته شد و عنوان كردند كه اين بازي را بده و بازي بعد را بگير.
در ادامه برنامه صحبت‌هاي تعدادي از كساني كه با موضوع دلالي مواجه شده بودند و از اين مساله ضربه خورده بودند، پخش شد. در صحبت‌هاي آنان به نرخ‌هاي مختلف و روش‌هاي متفاوت براي جذب بازيكنان و حضور آنان در تيم‌ها اشاره مي‌شد.
در بخشي از برنامه صحبت‌هاي كارشناسان و اهالي فوتبال از جمله خداداد عزيزي، امير عابديني و عبدالله ويسي پخش شد كه همگي آنها معتقد به وجود دلالي در فوتبال ايران بودند.
در بخش ديگري صحبت تعدادي از بازيكنان ليگ برتري پخش شد. از جمله علي قرباني كه قبل از آغاز فصل با تيم دسته يكي پاس همدان تمرين كرده بودند و حتي با آنها قرارداد هم بسته بودند كه اين قرارداد در هيات فوتبال ثبت شده بود، اما در پايان براي اين بازيكنان مسائلي پيش آمد، از جمله اين كه به قرباني گفته شده بود كه اگر مي‌خواهد بيشتر بازي كند بايد 90 ميليون از قرارداد خود را باز گرداند كه او اين كار را انجام نداد و پس از آن مشخص شد كه قرارداد قرباني در اختيار او قرار ندارد.
بعد از اين كه اين بخش پخش شد، سرمربي، رييس سازمان فوتبال و مدير عامل باشگاه پاس همدان روي خط آمدند. همچنين خود قرباني هم در مورد اين موضوع صحبت‌هايي انجام داد.

 

سرهنگ اميدي، معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداري اداره آگاهي نيز روي خط برنامه 90 آمد و در مورد پيگيري موضوع دلالي توسط پليس گفت: اگر قائل باشيم كه جرمي رخ داده است و اشخاصي هم در اين بين مالباخته شده‌اند قانون اين اجازه را مي‌دهد كه آگاهي وارد قضيه شود. البته اين موضوع منوط به اين است كه همه چيز از حالت شفاهي خارج شود.
به هر حال برنامه شب گذشته 90 مي‌تواند دوباره آتش مبارزه با دلالي در فوتبال را داغ كند. مسائلي كه در برنامه سه ساعته دوشنبه شب پخش شد، هر چند تنها بخش كوچكي از نفوذ دلالان را در اتفاقات و تصميم‌هاي فوتبالي به نمايش گذاشت اما همين مقدار هم براي ميخكوب كردن مخاطبان ميليوني اين برنامه كفايت مي‌كرد. در پايان برنامه نيز به دليل كمبود وقت آمار پيامك‌هاي برنامه نشان داده نشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *