قیمت اجاره مسکن در تهران در مقایسه با قیمت خرید مسکن

مقایسه قیمت‌ها در بهار امسال با بهار ۱۳۹۱ نشان از آن دارد که قیمت هر متر مربع مسکن در کلان‌شهر تهران بین ۲ تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده و در سایر کلان‌شهر‌ها نیز قیمت خانه‌ها حداقل تا دو برابر بالا رفته است. این در حالی است که آمار رسمی از افزایش حدود ۴۰ درصدی مسکن در کل کشور و ۵۵ درصدی مسکن در تهران خبر می دهند!

دنیای اقتصاد – در همین حال آمار اتحادیه کشوری مشاوران املاک نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۲۷ هزار و ۳۹۵ قرارداد در سامانه املاک و مستغلات کشور از تاریخ اول فروردین ماه تا ۲۱ خرداد امسال به ثبت رسیده است که از این تعداد ۷۹ هزار و ۱۶۱ قرارداد مبایعه نامه، ۴۱ هزار و ۳۱۵ اجاره نامه، ۱۹ اجاره به شرط تملیک، ۷۸۳ پیش فروش، یک هزار و ۲۴۴ قرارداد خاص و ۴ هزارو ۸۷۳ سرقفلی بوده است.

همچنین کل قراردادهای ثبت شده شهرستان تهران در این مدت زمان، ۲۱ هزار و ۲۱ قرارداد بوده است که از این تعداد ۱۰ هزار و ۲۷۹ قرارداد مبایعه نامه، ۹ هزار و ۴۹۴ اجاره نامه، یک قرارداد اجاره به شرط تملیک، ۸۷۰ پیش فروش، ۱۲۸ قرارداد خاص و ۲۴۹ قرارداد سرقفلی به ثبت رسیده است. علاوه بر این آمارهای اعلام شده از ثبت معاملات در سال گذشته نشانگر آن است که در این مدت ۱۵۷ هزار و ۹۸۶ قرارداد اجاره در استان تهران منعقد که نسبت به سال گذشته ۶۳ هزار و ۲۴۱ مورد افزایش یافته است.

بر اساس قراردادهای ثبت شده در استان تهران، در چهار ساله اخیر این استان شاهد افزایش تعداد مستاجران و مالکان بوده است که نسبت به هر دوره دیگری مشهود است. از بین سا‌ل‌های ۸۸ تا ۹۱ ، امسال بیشترین قراردادهای املاک در استان تهران ثبت شده است و قراردادهای اجاره تهرانی‌ها نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

همچنین در این مدت ۵۲۱ هزار و ۱۱۳ قرارداد اعم از مبایعه‌نامه،‌ اجاره‌نامه، پیش‌فروش، قراردادهای خاص، سرقفلی و اجاره به شرط تملیک ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۱۲۴ هزار مورد افزایش یافته است. از نظر قیمت نیز طبق اعلام مرکز آمار ایران، تهران همچنان رکوردار قیمت اجاره مسکن در کشور است طوری‌که متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده ۱۲۹ هزار و ۵۳۶ ریال در استان تهران بوده است.

در این میان اگرچه رییس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش قیمت مسکن خبر می‌دهد اما اظهارات متناقض ایشان به هیچ روی نمی‌تواند مبنای کارشناسی داشته بلکه سبب شده تا معاملات این بازار با رکود به کار خود ادامه دهد. البته موج کاهش قیمت در بازار خرید و فروش مسکن تا اندازه‌ای به راه افتاده اما این موج تا زمانی که کاهش قیمت‌ها را به ثبات نرساند و رقم آن در قراردادها ثبت نشود، نمی‌تواند ادعای ارزانی مسکن داشت. بررسی بازار مسکن در بهار گویای این موضوع است.

خرید خانه؛ آرزوی برباد

کارشناسان مسکن هم اعتقاد دارند که جهش قیمت مسکن در اردیبهشت امسال به‌وضوح بیانگر رشدی بالاتر از درصدهای اعلام شده است. مقایسه قیمت مسکن در برخی از محلات شهر تهران نشان می‌دهد قیمت‌های اردیبهشت‌ماه در مقایسه با اسفند سال ۱۳۹۱ معادل ۹ درصد و در مقایسه با اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۱ متوسط نرخ افزایش، معادل ۷۸ درصد بوده است. دیگر آن‌که برخلاف نیمه نخست سال گذشته که بیشترین افزایش قیمت‌ها در مناطق متوسط‌نشین و محلات حاشیه‌ای تهران اتفاق افتاده بود، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ شاهد افزایش تا ۱۰۰ درصدی قیمتها در مناطق شمالی تهران هستیم.

اگرچه از یک‌سال پیش خرید خانه در شرایط سختی قرار گرفته اما از زمستان ۱۳۹۱ به این طرف این مهم آرزویی دست نایافتنی شده چراکه افزایش قیمت‌ها با هیچ مبنای اقتصادی سازگار نیست. این وضع نه‌تنها در تهران که در سایر کلان‌شهرهای کشور هم قابل مشاهده است. به‌عنوان نمونه در کلان‌شهر اصفهان متوسط قیمت هرمترمربع یک واحد مسکونی بین ۴ تا ۵ میلیون تومان است.

در این کلان‌شهر بالاترین قیمت مربوط به منطقه باغ دریاچه در غرب اصفهان است. حداقل قیمت در این منطقه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر آن ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. کم‌ترین قیمت هم مربوط به منطقه بلوار شفق در جنوب‌غربی اصفهان بوده که حداقل قیمت هر مترمربع ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر آن یک میلیون تومان است.

در کلان‌شهر شیراز نیز یک واحد ۲۵۰ متری در منطقه قصردشت واقع در شمال غرب شیراز بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. ارزان‌ترین خانه‌ها در این کلان‌شهر را می‌توان در منطق پاسارگاد واقع در جنوب‌شرق شهر پیدا کرد. طوری که یک واحد مسکونی ۲۰۰ مترمربعی حداقل ۱۶۰ و حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. اما در کلان‌شهر ارومیه، قیمت یک واحد مسکونی با ۱۰۰ مترمربع زیربنا در مناطق مختلف شهر، متفاوت است. بر این اساس قیمت این خانه در خیابان دانشکده از حداقل ۲۵۰ تا حداکثر ۳۰۰ میلیون تومان است. این قیمت در منطقه ۸ شهریور به حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان و در منطقه ابوذر از ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در نوسان است.

در کلان‌شهر یزد هم حداقل قیمت هر مترمربع مسکن۱۰۰ متری در منطقه صفاییه از ۵ تا۱۰میلیون ریال، در بلوار جمهوری ۵ تا ۱۲ میلیون ریال، در منطقه قاسم آباد۴ تا ۷ میلیون ریال، در منطقه امامشهر۲ تا ۵/۴ میلیون ریال، در منطقه آزادشهر ۲ تا ۵/۴ میلیون ریال، در خیابان‌مهدی و بلوار دهه فجر ۵/۱ تا ۳ میلیون ریال و در منطقه حسن آباد ۱.۵ تا ۵۰ میلیون ریال است.

افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها

از سوی دیگر معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بر افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره‌بها در سال گذشته صحه گذاشت و با بیان اینکه اجاره‌بها در سال گذشته بین۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته، گفت که امسال هم وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات وارد بازار اجاره می‌شود. ابوالفضل صومعلو درباره افزایش قیمت مسکن در سال گذشته هم اذعان داشت که عده‌ای با افزایش قیمت مسکن از بازار سوء استفاده می‌کنند.

ما ۱۴ تا ۱۵ درصد را برای اجاره سال گذشته تعیین کردیم، عده‌ای از مردماعتراض کردند که حداکثر افزایش اجاره‌بها را باید ۱۰ درصد اعلام می‌کردید و در تمام کشورها حداکثر اجاره‌بها این رقم افزایش پیدا می‌کند.

او تصریح کرد میانگینی که از اتحادیه مشاوران املاک گرفتیم افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی اجاره‌بها در درسال گذشته را نشان می‌داد، بنابراین سعی کردیم که کمتر از این نرخ باشد. صومعلو با تاکید بر این‌که اجاره‌بها در سال ۱۳۹۱ تا ۲۲ درصد هم گزارش شده‌ بود، خاطرنشان کرد که میانگین قیمتی که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده بود، در بازار به اجرا رسید و مستاجران مشکلی درباره این قیمت نداشتند بنابراین امسال هم اجاره‌بها افزایش پیدا می‌کند به‌همین منظور دولت وارد بازار اجاره خواهد شد.

در حال حاضر بنگاه‌های املاک بیشتر به معاملات اجاره اختصاص دارد و متقاضیان زیادی برای این موضوع به بنگاه‌ها مراجعه می‌کنند اما گرانی اجاره‌بها اعتراض متقاضیان را به‌دنبال دارد ‌طوری‌که اغلب مستاجران پس از مراجعه به بنگاه‌ها از قیمت‌های جدید شگفت‌زده می‌شوند. نرخ‌های اعلام شده از سوی مالکان بالاتر از عرف بازار است و اغلب مستاجران توان پرداخت این رقم‌ها را ندارند. به‌اعتقاد فعالان بازار مسکن، نرخ اجاره‌بها تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

بنابر اعلام آن‌ها یک واحد ۳۸ متری و نوساز در سبلان شمالی با انباری،۲۰ میلیون تومان رهن و۲۰۰ هزار تومان، اجاره داده می‌شود و یک سوییت ۲۵ متری در چیذر ۱۰ میلیون تومان ودیعه و ۳۵۰ هزار تومان به اجاره گذاشته شده است. یک واحد ۴۵ متری در میدان فلاح هم به۲۰ میلیون تومان ودیعه و ۱۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود و در رودکی- مرتضوی نیز برای یک آپارتمان ۴۰متری طبقه۲ یکخواب با ۶ متر انباری با ۲۰ میلیون تومان ودیعه و ۱۰۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است.

همچنین یک واحد ۵۱ متری یک‌خوابه با عمر ۲ساله، با پارکینگ و انباری در منطقه هروی با نرخ ۵۰ میلیون تومان رهن و ۵۰۰ هزار تومان ماهیانه، اجاره داده می‌شود و واحدی دیگر در امیرآباد شمالی به متراژ ۵۲ مترمربع با انباری، بدون پارکینگ، ۶۸ میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود. در محدوده خیابان آذربایجان آزادی هم واحدی ۵۵ متری و دوخوابه با ۲۰ میلیون تومان رهن و ۵۴۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود و در تهرانپارس- ساجدی برای آپارتمانی ۶۸ متری و یک خوابه با انباری و پارکینگ ۱۰ میلیون تومان ودیعه و۹۵۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است.

واحد دوخوابه دیگری در سهروردی‌ جنوبی با متراژ ۷۰ مترمربع با ۱۰ میلیون تومان رهن و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود و در دروس- یخچال برای یک واحد ۷۰ متری ۲ خوابه نوساز، ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه تعیین شده است. همچنین در شهرک گلستان منطقه ۲۲ نیز یک آپارتمان ۱۰۰ متری دوخوابه با پارگینگ و انباری۸۰ میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود.

قیمت اجاره مسکن در تهران در مقایسه با قیمت خرید مسکن, اجاره, اجاره بها, اجاره نشین, قیمت اجاره مسکن در تهران قیمت خرید مسکن, اجاره, اجاره بها, اجاره نشین,  مسکن, بنگاه مسکن, مسکن مهر, مسکن ویژه, وام مسکن, تسهیلات مسکن, قیمت مسکن, پیش خرید مسکن, مالیات خرید و فروش مسکن, احتکار مسکن, کاهش قیمت مسکن, پیش فروش مسکن, ثبت نام مسکن ویژه, دور جدید ثبت نام مسکن ویژه تهران, ثبت نام مسکن ویژه تهران, مسکن ویژه تهران, دور جدید ثبت نام مسکن ویژه, اجاره, اجاره بها, اجاره نشین

قیمت اجاره مسکن در تهران در مقایسه با قیمت خرید مسکن, اجاره, اجاره بها, اجاره نشین, قیمت اجاره مسکن در تهران قیمت خرید مسکن, اجاره, اجاره بها, اجاره نشین,  مسکن, بنگاه مسکن, مسکن مهر, مسکن ویژه, وام مسکن, تسهیلات مسکن, قیمت مسکن, پیش خرید مسکن, مالیات خرید و فروش مسکن, احتکار مسکن, کاهش قیمت مسکن, پیش فروش مسکن, ثبت نام مسکن ویژه, دور جدید ثبت نام مسکن ویژه تهران, ثبت نام مسکن ویژه تهران, مسکن ویژه تهران, دور جدید ثبت نام مسکن ویژه, اجاره, اجاره بها, اجاره نشین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.