قیمت ها در بازار رشد می کنند اما لطفا جوگیر نشوید!

در این مطلب سعی می کنیم یک حربه و حقه قدیمی را توضیح دهم که در بازارهای مختلف از طلا تا کالا و از مسکن تا سهام کاربرد دارد; فروشندگانی هستند که مایلند قیمت ها را بالا ببرند و کالای خود را با نرخی بالاتر از عرف بفروشند: یک یا چند کالای محدود را با قیمتی بالا معامله می کنند اما خبر آن را به طور گسترده در بازار پخش می کنند! نتیجه چیست؟ خریداران دستپاچه می شوند و آسان تر با قیمت هایی بالاتر کنار می آیند و در حقیقت قیمت عرف نیز افزایش می یابد

این حربه قدیمی در بازارهای ملتهب کاربرد دارد چون نیاز است مشتری ترس رشد قیمت ها و پذیرش این مسئله را داشته باشد! به عنوان مثال در بازار ملک در حالی که قیمت آپارتمان در یک منطقه حدود ۵ میلیون تومان برای هر مترمربع است، خبر می رسد معامله ای در نرخ ۷ میلیون تومان انجام شده و مشتری نیز احساس می کند قیمت ها رو به رشد است، آن گاه قیمت پیشنهادی ۶ میلیون تومان را راحت می پذیرد و معاملات بسیاری در این نرخ صورت می گیرد; نکته بامزه این است که گاهی همان یک معامله ۷ میلیونی نیز صوری است که اگر این گونه باشد، می توان گفت برای فروشندگان تا قسمتی محترم، سود سرشاری داشته: با نوشتن یک تکه کاغذ بی ارزش، کلی مشتری بخت برگشته و با قیمت های بالاتر جور می کنند!

دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : این احتمال را هیچ گاه دور از نظر نگاه ندارید که ممکن است ارقامی که در بازار مسکن این روزها به گوش تان می خورد، ناشی از همین حقه قدیمی باشد!

در مورد صحبت هایی که در بازار می شنوید باید توجه داشته باشید که ممکن است همه تحلیل ها و … صحت نداشته باشند و آن چه می شنوید را تنها وقتی باور کنید که چند ساعتی زمان صرف تایید صحت و سقم مطلب کنید! بنابراین به سرعت کشف خواهد شد قیمت هیجانی یا صحت ندارد و یا برای موردی بسیار خاص اتفاق افتاده است!

آیا ملاک قیمت فقط لوکس ها هستند؟ وقتی قرار است آپارتمان های نوساز و با بهترین امکانات را ملاک قرار دهیم، اضطراب بسیاری به ما وارد می شود! توجه کنید که سازندگان آپارتمان نوساز و خوش ساخت را با بالاترین قیمت ممکن عرضه می کنند چون از سلیقه خریداران خبر دارند و می دانند گرانی آن را هم می پذیرند! … اما مطمئن باشید چنین رویه ای در مورد آپارتمان های چند ساله که امکاناتش نیز یا قدیمی و یا فرسوده شده، صدق نمی کند. حتی در همین بازار آشفته و بی ثبات و با قیمت هایی رو به صعود نیز می توانید مواردی این چنینی را بیابید که فروشندگان حتی در قیمت پیشنهادی تجدیدنظر می کنند! دیگر از دوران رکود نگوییم که موارد به اصطلاح «اکازیون» و با فروشندگان «پول لازم»، فراوان به بازار ارائه می شود و باز هم تاکید کنیم که به علت پرمشتری بودن آپارتمان های نوساز و خوش ساخت، حتی در دوران رکود نیز منتظر شنیدن قیمت های عجیب باید بود! توجه داشته باشید که «به میزان کافی در محیطی پراسترس زندگی می کنیم، لطفا سعی نکنید این استرس را برای خود غلو کنید!»

گرچه می دانیم بسیار سخت است اما سعی کنید «اضطراب» را کمی از خود دور کنید: بالاخره قیمت ها روزی متوقف می شوند و فروشندگان به بازار هجوم می آورند! … آن گاه می توان در بین موارد نسبتا متعدد عرضه شده به بازار، موردهای به اصطلاح «اکازیون» را یافت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.