کاهش واردات در نیمه اول ۹۰

رییس کل گمرک ایران در حالی از رشد ۵/۳۹ درصدی صادرات و کاهش ۲۰/۵ درصدی واردات طی شش ماه گذشته خبر داده که برخی فعالان بخش خصوصی رشد صادرات را منتج از «افزایش قیمت ها در بازار جهانی» و «محاسبه محصولات پتروشیمی در مجموع صادرات غیر نفتی» قلمداد می‌کنند. با این حال عباس معمار‌نژاد می‌گوید، در نیمه نخست سال جاری ارزش صادرات غیرنفتی به ۲۰ میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار و ارزش واردات به ۵/۲۹ میلیارد دلار رسیده است که برای تحقق برنامه صادراتی سال ۹۰ باید تا پایان این سال ۲۵ میلیارد دلار دیگر کالا صادر شود.

گزارش شش ماهه تجارت خارجی کشور اعلام شد
عبور صادرات از مرز ۲۰ میلیارد دلار
 متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۲۷/۱۶ درصد افزایش یافت
رییس کل گمرک ایران در حالی از کاهش ۵ درصدی ارزش واردات و افزایش ۵/۳۹ درصدی صادرات طی نیمه نخست سال جاری خبر داده است که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت معادل ۴۸۶ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷/۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد.
به گفته عباس معمارنژاد ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در نیمه اول سال‌‌جاری به رقم ۲۰ میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار رسیده است؛ اگر چه مجتبی خسروتاج، رییس اسبق سازمان توسعه تجارت و عضو فعلی هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است که در شرایطی که دولت خبر از رشد صادرات غیرنفتی می‌دهد، تشکل‌های صادراتی اذعان می‌کنند که نه تنها در بخش خود رشد صادرات نداشته‌اند، بلکه طی ماه‌های اخیر افت صادرات را نیز تجربه کرده‌اند.
معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران افزود: طی ۶ ماه گذشته ۳۷ میلیون و ۳۳۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار صادر شده است که این رقم به لحاظ وزن ۳/۱۲ نیز درصد افزایش یافته است.
وی سه قلم عمده صادرات را به ترتیب گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار، پروپان مایع شده با یک میلیارد و ۹۳ میلیون دلار، متانول (الکل امتیلیک) با ۶۶۹ میلیون دلار برشمرد.
معمارنژاد در زمینه ترکیب کالاهای صادراتی نیز گفت: در نیمه اول سال‌‌جاری از سهم ارزشی کل صادرات کشور چهار میلیارد و ۸۷۷ میلیون دلار به میعانات گازی، هفت میلیارد و ۴۷۱ میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و هشت میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.
به گفته معمارنژاد بیشترین میزان کالاهای صادراتی به کشور چین به میزان دو میلیارد و ۸۶۸ میلیون دلار، امارات به میزان دو میلیارد و ۳۲۵ میلیون دلار، عراق با دو میلیارد و ۳۰ میلیون دلار، هند یک میلیارد و ۳۴۷میلیون‌ دلار و افغانستان به میزان ۸۳۸ میلیون دلار صادر شده است. در همین زمینه مسعود کرباسیان، رییس اسبق گمرک ایران می‌گوید: در مورد ارقام صادرات غیرنفتی کشور باید تجدیدنظر کنیم. به طور مثال میعانات گازی را جزو صادرات غیر نفتی به حساب آورده‌اند در صورتی که تا پیش از این، این گونه نبود. میعانات گازی از مشتقات نفت است. ضمن اینکه مواردی هم در ارتباط با برگشت هزینه سرمایه‌‌گذاری به صورت بیع متقابل است که این را هم باید در نظر گرفت. کرباسیان تصریح می‌کند که یک سری افزایش قیمت‌ها به لحاظ مواد پتروشیمی و موادی که پایه نفتی دارند حاصل از افزایش قیمت است.
معاون وزیر اقتصاد درخصوص میزان واردات در نیمه اول سال‌‌جاری نیز توضیح داد: در این مدت ۱۷ میلیون و ۹۷۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیارد و ۵۲۴ میلیون دلار وارد کشور شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۲۵ درصد و از حیث ارزش ۲۰/۵ درصد کاهش داشته است.
وی درخصوص اقلام عمده کالاهای وارداتی در شش ماهه اول سال‌‌جاری گفت: شمش از آهن و فولاد غیرممزوج با یک میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار، دانه ذرت دامی با ۸۲۷ میلیون دلار و برنج نیمه سفید شده با ۵۵۱ میلیون دلار سه قلم عمده کالاهای وارداتی در این مدت بوده‌اند. به گفته وی، بیشترین میزان کالاهای وارداتی از کشورهای امارات متحده عربی با ۹ میلیارد و ۶۶۷ میلیون دلار، چین با سه میلیارد و ۳۳۴ میلیون دلار، جمهوری کره با ۲ میلیارد و ۱۵۵ میلیون دلار، آلمان با ۲ میلیارد و ۴۴ میلیون دلار و ترکیه با یک میلیارد و ۵۲۴ میلیون دلار وارد کشور شده است.
از سوی دیگر رییس صندوق ضمانت صادرات اعلام کرد که تا پایان سال‌‌جاری نوسان نرخ ارز صادر‌کنندگان پوشش داده خواهد شد و نیاز اولیه‌ برای اجرای این طرح یک میلیارد دلار است.
دوست‌حسینی با انتقاد از تاخیر بانک مرکزی در همراهی با این طرح می‌گوید: طبق این طرح قرار است ما زیان حاصل از نوسان نرخ ارز را برای صادر‌کنندگان و برخی از وارد‌کنندگانی که محصولاتشان نهایتا منجر به صادرات می‌شود را پوشش دهیم.
وی با بیان اینکه همه کارهای اجرای این طرح انجام شده است، در مورد اعتبار مورد نیاز برای آن اظهار کرد: ما برای فاز اول با رقمی تا یک میلیارد دلار می‌توانیم جلو برویم و اعلام کردیم به نسبت آن منابعی که بانک مرکزی اجازه می‌دهد دریافت کنیم چهار تا پنج برابر آن می‌توانیم نوسان نرخ ارز را پوشش دهیم.
دوست‌حسینی یادآور شد: درخواست ما این بوده که اعتبار را به ریال بگیریم تا به ریال هم بازپرداخت کنیم.
وی با اظهار امیدواری از این‌که تا پایان سال این طرح اجرا شود، افزود: ما برای اجرایی شدن این طرح تلاش می‌کنیم و رییس کل بانک مرکزی هم باید پیگیری کند تا این کار انجام شود.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.