میدان‌داری طلای سیاه در بودجه آخر احمدی‌نژاد/ نفت ۹۵ دلاری منطقی یا غیرمنطقی؟

همزمان با گنجاندن نفت ۹۵ دلاری در لایحه بودجه سال آینده، کارشناسان اقتصاد انرژی درباره منطقی و یا غیر منطقی بودن نفت ۹۵ دلاری در بودجه سخن گفتند. با این وجود، اجرای طرح ریاضت اقتصادی در آمریکا و اروپا از روزهای سخت قیمت‌های پائین نفت حکایت دارد.

نفت ۹۵ دلاری منطقی است

اکبر ترکان در گفتگو با مهر در نظر گرفتن قیمت ۹۵ دلار برای هر بشکه نفت خام در بودجه سال ۱۳۹۲ را منطقی دانست و  گفت: پس از تحریم نفت ایران، کشورهای تولید کننده را مجبور کرده‌اند با حداکثر ظرفیت به تولید نفت بپردازند، بنابراین هم‌اکنون ظرفیت مازاد جهانی تولید نفت به صفر رسیده و امکان مانور بازار نفت بر قیمت این کالای استراتژیک وجود ندراد.
دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : معاون اسبق برنامه ریزی وزارت نفت با اشاره به اینکه تولید “شیل نفت و شیل گاز” و حتی میدان‌های کوچک نفتی که در حال حاضر سهمی از همین ظرفیت تولید را تشکیل داده‌اند، تنها با افزایش قیمت‌ها اقتصادی شده است، تصریح کرد: قیمت تمام شده هر بشکه “شیل نفت” بالای ۴۰ دلار در بشکه است و همین امر نشان می‌دهد، کاهش قیمت‌ها منجر به غیر اقتصادی شدن این‌گونه تولیدهای نفتی و همچنین تولید از میدان‌های کوچک و به تبع آن کمبود تولید نفت در جهان خواهد شد.

دوران نفت ارزان تمام شد
این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه دنیای غرب به دنبال نفت ارزان نیست بلکه در پی امنیت عرضه است، اظهار کرد: دوران نفت ارزان برای غرب تمام شده است، چنانچه در طول قرن بیستم ۷۰ درصد ذخایر نفتی و ۴۰ درصد ذخایر گازی جهان توسط دو قطب ایالات متحده آمریکا و اروپای صنعتی مصرف شد و بازارهای اصلی WTI  و برنت دریای شمال نیز ماحصل همان دوران است.

به گفته وی به این ترتیب غرب بار خود را در طول قرن بیستم بسته است و حال که قطب مصرف به سمت آسیا منتقل شده و شاهد جابه‌جایی در بازار مصرف بوده‌ایم، دیگر تمایلی به نفت ارزان ندارند. از این سو کشورهای آسیایی که در مسیر توسعه برای مصرف نفت خام خیز برداشته‌اند هم باید از نفت‌های گزان استفاده کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.